Lære og pakter 2021
9.‒15. august. Lære og pakter 88: “Bygg … et Guds hus”


“9.‒15. august. Lære og pakter 88: ‘Bygg … et Guds hus’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“9.‒15. august. Lære og pakter 88”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
rom med stoler og benker

9.‒15. august

Lære og pakter 88

“Bygg … et Guds hus”

President Russell M. Nelson har sagt: “Jeg lover deg at hvis du flittig arbeider for å ombygge ditt hjem til et senter for læring i evangeliet, vil … den ondes innflytelse i ditt liv og ditt hjem … avta” (“Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 113).

Skriv ned inntrykkene dine

Nå og da gir Herren oss et lite glimt av sin grenseløse “velde og kraft” (Lære og pakter 88:47) gjennom overveldende åpenbaringer til sine profeter. Lære og pakter 88 er en slik åpenbaring – en om lys og herlighet og riker som kan få våre jordiske bekymringer til å virke ubetydelige til sammenligning. Selv om vi ikke kan forstå alt det Herren lærer oss, kan vi i det minste føle at evigheten omfatter langt mer enn det vi nå forstår. Herren talte naturligvis ikke om disse store mysteriene for å skremme oss eller få oss til å føle oss ubetydelige. Faktisk lovet han: “Dagen skal komme da dere skal fatte endog Gud” (vers 49; uthevelse tilføyd). Kanskje var det med dette opphøyde målet at Herren oppfordret sine hellige i Kirtland til å danne Profetenes skole. “Organiser dere,” sa han. “Forbered alt som er nødvendig, og bygg … et Guds hus” (vers 119). For det er i Guds hellige hus – og i vårt hjem – at han, mer enn noe annet sted, kan løfte vårt perspektiv utover den jordiske verden, “blotte sitt ansikt for [oss]” og forberede oss til å “tåle en celestial herlighet” (vers 68, 22).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 88

Herren gir oss håp og fred.

Bare noen dager etter at han advarte mot at krig ville bli “utøst over alle nasjoner” (Lære og pakter 87:2), ga Herren en åpenbaring som Joseph Smith kalte “‘olivenbladet’ … plukket fra paradisets tre, Herrens budskap om fred til oss” (Lære og pakter 88, kapitteloverskriften). Hvordan er denne åpenbaringen som et olivenblad, et tradisjonelt symbol på fred? (se også 1 Mosebok 8:11). Hvilke sannheter i dette kapittelet hjelper deg å føle håp og fred i Kristus?

Lære og pakter 88:6–67

Lys og lov kommer fra Jesus Kristus.

Ordene lys og lov gjentas mange ganger i kapittel 88. Disse ordene er blitt brukt i andre skriftsteder for å beskrive Jesus Kristus og hans evangelium (se for eksempel Jesaja 60:19; Johannes 1:1–9; 3 Nephi 15:9). Marker eller noter deg vers der du finner disse ordene i Lære og pakter 88:6–67, og skriv ned det du finner ut om Frelseren, lys og lov. Disse versene kan inspirere deg til å gjøre endringer i livet ditt for mer trofast å motta lys og etterleve “Kristi lov” (vers 21).

Se også Sharon Eubank, “Kristus ‒ lyset som skinner i mørket”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 73–76.

Bilde
Familie som studerer Skriftene

Skriftene inneholder Kristi lov.

Lære og pakter 88:62–126

Forbered alt som er nødvendig.

På noen måter lever vi i den tiden som Herren beskrev da “alle ting skal være i forvirring, og menneskenes hjerter … i sannhet [skal] svikte dem” (Lære og pakter 88:91). Når du leser vers 62–126, kan du overveie hvordan Herrens råd kan hjelpe deg å forberede deg til Frelserens annet komme. Her er noen spørsmål du kan overveie:

Vers 62–76.Når du grunner på disse versene, hva blir du inspirert til å gjøre for å holde deg “nær til” Gud? (vers 63). Overvei hva Herrens befaling “helliggjør dere” kan bety for deg (vers 68).

Vers 77–80, 118–26.Hvorfor kan det være “gavnlig for [deg] å forstå” både doktrinære og timelige emner? (vers 78). Hvordan følger du rådet om å “[søke] lærdom”? (vers 118). Hva tror du det vil si å lære “ved studium og også ved tro”?

Vers 81‒116.Vurder å notere deg profetier om Frelserens annet komme i disse versene. Hvorfor tror du Herren ønsker at du skal vite om disse tingene?

Vers 117‒26.Vurder å lese disse versene med tempelet i tankene. Hva finner du her som kan hjelpe deg å forberede deg til å komme inn i Herrens hus?

Se også D. Todd Christofferson, “Forberedelse til Herrens komme”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 81–84; David A. Bednar, “Søk lærdom ved tro”, Liahona, sep. 2007, 19; Saints [Hellige], 1:164–66; “A School and an Endowment”, Revelations in Context, 174–82.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 88:14–33, 95–101.Hva lærer disse versene oss om oppstandelsen? Hvordan kan disse sannhetene påvirke valgene vi tar?

Lære og pakter 88:33.Du kan starte en døfting om dette verset ved å be familiemedlemmene snakke om gaver de har fått – både de som de har mottatt med glede og andre som de ikke har vært så glade for. Hvordan kan vi vise Herren at vi gleder oss over den celestiale herlighets gave som han tilbyr oss? Hvordan gleder vi oss over “gavens giver”?

Lære og pakter 88:63, 68.Disse versene inneholder noen handlingsord som kan inspirere deg til å komme på kreative måter å undervise barna dine om buskapene i versene. Dere kan for eksempel leke en gjemmelek for å snakke om setningen “søk meg flittig, og dere skal finne meg” (vers 63; uthevelse tilføyd).

Lære og pakter 88:81.Samarbeid som familie om å finne noen fareskilt i og rundt hjemmet, som for eksempel advarsler på medisiner eller trafikkskilt for sjåfører. Hvordan hjelper disse advarslene oss? Hva vil vår himmelske Fader at vi skal “advare [vår] neste” om?

Lære og pakter 88:119.For å inspirere familien til å gjøre hjemmet likt beskrivelsen i vers 119, kan dere prøve noe sånt som dette: Skriv ord eller uttrykk fra dette verset på papirstrimler, og bruk dem til å dekke et bilde av tempelet. Les Lære og pakter 88:119 sammen, og la familiemedlemmene fjerne hver papirstrimmel når de hører det tilsvarende ordet eller uttrykket i verset. Hva kan vi gjøre for å gjøre hjemmet vårt til “Guds hus”? (vers 119).

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Nærmere deg, min Gud”, Salmer, nr. 82.

Vi kan forbedre vår undervisning

La barna uttrykke sin kreativitet Når du ber barna lage noe som er relatert til et prinsipp i evangeliet, hjelper du dem ikke bare å forstå prinsippet bedre, men du gir dem også en håndgripelig påminnelse om det de har lært (se Undervisning på Frelserens måte, 25).

Bilde
Jesus sammen med disipler

Jesus Kristus gir oss fred. Peace I Leave with You [Fred etterlater jeg dere], av Walter Rane

Skriv ut