Lære og pakter 2021
26. juli‒1. august. Lære og pakter 84: “Guddommelighetens kraft”


“26. juli‒1. august. Lære og pakter 84: ‘Guddommelighetens kraft’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“26. juli‒1. august. Lære og pakter 84”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Joseph Smith mottar Det melkisedekske prestedømme

Restoration [Gjenopprettelse], av Liz Lemon Swindle

26. juli‒1. august

Lære og pakter 84

“Guddommelighetens kraft”

Når du leser Lære og pakter 84, kan du grunne på rådene om å “leve ved hvert ord som går ut av Guds munn” (vers 44). Hvordan vil du etterleve ordene i denne åpenbaringen?

Skriv ned inntrykkene dine

Helt siden prestedømmet ble gjengitt i 1829, hadde siste dagers hellige blitt velsignet ved denne hellige kraften. De ble døpt, bekreftet og kalt til å tjene ved prestedømmets myndighet, omtrent som vi blir i dag. Men å ha tilgang til prestedømmets kraft er ikke det samme som fullstendig forståelse av den, og Gud hadde mer han ønsket at hans hellige skulle forstå – spesielt ved den kommende gjenopprettelsen av tempelets ordinanser. Åpenbaringen fra 1832 om prestedømmet, nå Lære og pakter 84, utvidet de helliges perspektiv på hva prestedømmet egentlig er. Og den kan gjøre det samme for oss i dag. Det er tross alt mye å lære om den guddommelige kraft som har “nøkkelen til kunnskapen om Gud”, som tilkjennegir “guddommelighetens kraft”, og som forbereder oss til å “se Guds, ja, Faderens åsyn og leve” (vers 19–22).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 84:1‒5, 17‒28

Jeg har tilgang til Guds prestedømskraft og velsignelser.

Hva tenker du på når du hører ordet prestedømme? Hvor ofte tenker du på prestedømmet og dets innflytelse på din hverdag? Etter å ha grunnet på disse spørsmålene, kan du studere Lære og pakter 84:1–5, 17–28 og overveie hva Herren vil at du skal vite om hans prestedømskraft. Hvordan kan du bruke disse versene til å beskrive prestedømmet for noen og forklare dets hensikter?

Du kan også tenke på prestedømsordinanser du har deltatt i. Hvordan har du sett “guddommelighetens kraft” (vers 20) tilkjennegitt i dem? Tenk på hva Herren vil at du skal gjøre for å motta mer av hans kraft i ditt liv.

Se også M. Russell Ballard, “Menn og kvinner og prestedømskraft”, Liahona, sep. 2014, 36; Gospel Topics, “Priesthood”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 84:31–42

Hvis jeg tar imot Herren og hans tjenere, vil jeg motta alt som Faderen har.

Eldste Paul B. Pieper har sagt: “Det er interessant at i prestedømmets ed og pakt [Lære og pakter 84:31–42] bruker Herren verbene oppnå og motta. Han bruker ikke verbet ordinere. Det er i tempelet at menn og kvinner – sammen – oppnår og mottar velsignelsene og kraften ved både Det aronske og Det melkisedekske prestedømme” (“Jordelivets åpenbarte realiteter”, Liahona, jan. 2016, 47).

Mens du studerer Lære og pakter 84:31–42, kan du se etter ordene “oppnå” og “motta”. Grunn på hva de kan bety i denne sammenhengen. Hvordan kan du “motta” Herren og hans tjenere?

Du kan også legge merke til løfter i disse versene som er forbundet med prestedømmets ed og pakt, som Gud “ikke kan bryte” (vers 40). Hva finner du som inspirerer deg til å være mer trofast når du mottar Faderen, hans tjenere og hans prestedømskraft?

Se også Veiledning til Skriftene, “Pakt”, “Ed”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 84:43–58

Jeg kommer til Kristus når jeg gir akt på hans ord og lytter til hans Ånd.

Å lese Skriftene og profetenes ord regelmessig er mye mer enn et punkt å krysse av for på en åndelig oppgaveliste. Hvilke sannheter finner du i Lære og pakter 84:43–58 som hjelper deg å forstå hvorfor du trenger å studere Guds ord regelmessig? Legg merke til kontrasten mellom lys og mørke i disse versene. Hvordan har din “[flittige] akt på det evige livs ord” bragt lys, sannhet og “Jesu Kristi Ånd” i ditt liv? (vers 43, 45).

Se også 2 Nephi 32:3; “Mormons bok – sluttstenen i vår religion”, Læresetninger fra Kirkens presidenter – Ezra Taft Benson (2014), 125–33.

Bilde
kvinne som studerer Skriftene

Å studere Skriftene hjelper meg å føle Åndens innflytelse.

Lære og pakter 84:62–91

Herren vil være med meg når jeg er i hans tjeneste.

Når du leser disse versene, kan du finne ut hvordan Herren sa han ville støtte sine apostler og misjonærer. Hvordan kan disse løftene anvendes på det arbeidet han har bedt deg om å gjøre? Hvordan har for eksempel løftene i vers 88 blitt oppfylt i ditt liv?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 84:6‒18.Etter å ha lest om hvordan Moses mottok sin prestedømsmyndighet, kan en prestedømsbærer i familien eller en omsorgsbror fortelle om sin opplevelse av å bli ordinert til et embede i prestedømmet. Om mulig kan han gjerne dele og snakke om sin prestedømslinje. Hvorfor er det viktig at vi kan spore prestedømmets myndighet i Kirken i dag tilbake til Jesu Kristi myndighet? For å anmode om din prestedømslinje, kan du sende e-post til lineofauthority@ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 84:20‒21.Når har familien opplevd at “guddommelighetens kraft” har blitt tilkjennegitt gjennom en ordinans som dåp eller nadverden? Dere kan gjerne snakke om hvordan disse ordinansene bringer Guds kraft inn i vårt liv. Du kan også vise et bilde av et tempel og snakke om hvordan tempelets ordinanser gir oss ekstra kraft til å bli Frelseren lik. Dere kan gjerne synge en sang om prestedømmet, som for eksempel “Alt gjenopprettet er” (Barnas sangbok, 60), og drøfte hva denne sangen lærer oss om prestedømmet.

Lære og pakter 84:43‒44.Dere kan gjerne tilberede et lite måltid sammen og merke hver ingrediens med et ord eller uttrykk fra vers 44. Hvorfor er det viktig at vi tar med alle ingrediensene? Hvorfor er det viktig å leve ved hvert av Guds ord?

Lære og pakter 84:98‒102.Hva lærer vi om Jesus Kristus av den “nye sang” (vers 98) i disse versene? Hva kan vi gjøre i vår tid for å bidra til å tilveiebringe forholdene som er beskrevet i denne sangen?

Lære og pakter 84:106‒10.Hvordan blir familien “oppbygget sammen” ved de gaver og anstrengelser “ethvert lem” bidrar med? (vers 110).

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Alt gjenopprettet er”, Barnas sangbok, 60; se også “Forslag for å forbedre familiens skriftstudium”.

Vi kan forbedre vår undervisning

Gi og følg opp oppfordringer til å handle. Når du oppfordrer familien til å handle ifølge det de lærer, viser du dem at evangeliet er noe å etterleve, ikke bare noe å snakke om. Hva kan du oppfordre dem til gjøre ut fra deres studium av Lære og pakter 84?

Bilde
Roma Italia tempel

Roma Italia tempel

Skriv ut