Lære og pakter 2021
19.‒25. juli. Lære og pakter 81–83: “Den som mye er gitt, av ham skal mye kreves”


“19.‒25. juli. Lære og pakter 81‒83: ‘Den som mye er gitt, av ham skal mye kreves’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“19.‒25. juli. Lære og pakter 81–83”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Kristus og den rike unge mannen

Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hoffman

19.‒25. juli

Lære og pakter 81-83

“Den som mye er gitt, av ham skal mye kreves”

Mens du studerer Lære og pakter 81–83, kan du legge merke til prinsipper som kan hjelpe deg å gjøre godt i familien, blant venner og andre.

Skriv ned inntrykkene dine

I mars 1832 kalte Herren Jesse Gause som rådgiver for Joseph Smith i Det høye prestedømmes presidentskap (nå kalt Det første presidentskap). Lære og pakter 81 er en åpenbaring til bror Gause, som instruerer ham i hans nye kall og lover ham velsignelser for trofast tjeneste. Men Jesse Gause virket ikke trofast. Derfor ble Frederick G. Williams kalt til å erstatte ham, og bror Gauses navn ble byttet ut med bror Williams’ navn i åpenbaringen.

Dette kan virke som en liten detalj, men det minner om en viktig sannhet: De fleste av åpenbaringene i Lære og pakter er rettet til bestemte personer, men vi kan alltid finne måter å anvende dem på oss selv (se 1 Nephi 19:23). Herrens råd til Frederick G. Williams om å “gi kraft til de vaklende knær” kan få oss til å tenke på dem vi kan styrke (Lære og pakter 81:5). Herrens råd til medlemmer av Det forente selskap om å “[binde] dere ved denne pakt” for å dekke Kirkens timelige behov, kan få oss til å tenke på våre egne pakter. Og Herrens løfte om at han ville være “forpliktet når dere gjør som jeg sier”, kan minne oss om hans løfter til oss når vi adlyder (Lære og pakter 82:10, 15). Det er slik det bør være, for Herren erklærte også: “Det jeg sier til én, sier jeg til alle” (vers 5).

Se “Newel K. Whitney and the United Firm”, “Jesse Gause: Counselor to the Prophet”, Revelations in Context, 142–47, 155–57.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 81

Jeg kan være trofast og gjøre det Herren ber meg om.

Lurer du noen ganger på hvordan du kan oppfylle de viktige ansvarsoppgavene i livet ditt? Som rådgiver til profeten Joseph Smith hadde Frederick G. Williams utvilsomt mange viktige ansvarsoppgaver. I kapittel 81 ga Herren ham råd om hvordan han kunne utføre dem. Hva finner du i dette kapittelet som kan hjelpe deg å utføre ansvarsoppgavene Herren har gitt deg?

Her er noen spørsmål som kan hjelpe deg å grunne på vers 5:

  • Hvordan kan en person være svak? Hva vil det si å styrke de svake?

  • Hva kan få en persons hender til billedlig å henge? Hvordan kan vi løfte disse hendene?

  • Hva kan uttrykket “vaklende knær” bety? Hvordan kan vi “gi kraft” til dem som har vaklende knær?

Kanskje det å studere dette verset har fått deg til å tenke på noen du kan styrke, løfte eller gi kraft til. Hva vil du gjøre for å hjelpe vedkommende?

Bilde
Sidney Rigdon, Joseph Smith, Frederick G. Williams

Det første presidentskap: Sidney Rigdon, Joseph Smith, Frederick G. Williams

Lære og pakter 82:1–7

Herren ber meg omvende meg og forsake mine synder.

Når du leser Lære og pakter 82:1–7, kan du vurdere å lage to lister over ting du lærer: advarsler mot synd og sannheter om tilgivelse. Hvordan kan disse sannhetene hjelpe deg å motstå motstanderens fristelser?

Lære og pakter 82:8–10

Bud er til min frelse og beskyttelse.

Hvis du – eller noen du kjenner – noen gang har lurt på hvorfor Herren gir så mange bud, kan Lære og pakter 82:8–10 være til hjelp. Hvilken innsikt i disse versene kan hjelpe deg å forklare for noen hvorfor du velger å følge Herrens bud? Du kan også overveie hvordan budene hans har forandret livet ditt. Hva lærer du om Herren når du leser vers 10?

Se også Lære og pakter 130:20–21; Carole M. Stephens, “Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 118–20.

Lære og pakter 83

“Enker og foreldreløse skal forsørges.”

I april 1832 reiste Joseph Smith, ifølge Herrens instruksjoner, nesten 1300 km for å besøke de hellige som hadde samlet seg i Missouri (se Lære og pakter 78:9). I ett lokalsamfunn han besøkte, var det enker som oppdro sine barn alene. Blant dem var Phebe Peck og Anna Rogers, som profeten kjente personlig. I Missouri på 1830–tallet ga delstatens lover enker begrensede rettigheter til sine avdøde ektemenns eiendom. Hva lærer du av kapittel 83 om hva Herren føler for enker og foreldreløse barn? Kjenner du noen i denne situasjonen som ville ha nytte av din kjærlighet eller omsorg?

Se også Jesaja 1:17; Jakobs brev 1:27.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 81:3.Du kan gjerne gi papirhjerter til familiemedlemmene og be dem tegne eller skrive noe de ønsker å be om. Snakk om hva det vil si å be “alltid … både høyt og i ditt hjerte”.

Lære og pakter 81:5.For å lære om prinsippene i dette verset kan kanskje familiemedlemmene gi eksempler på når de har følt seg svake eller vaklende, og noen har hjulpet eller styrket dem. Dere kan også se videoer om å tjene andre, som for eksempel “Works of God” [Guds gjerninger] eller “The Miracle of the Roof” [Mirakelet på taket] (ChurchofJesusChrist.org). Snakk om hvordan familien regelmessig kan tjene hverandre på enkle måter.

Lære og pakter 82:8‒10.Kanskje en enkel lek vil hjelpe familien å føle takknemlighet for Guds bud. Ett familiemedlem kan gi instruksjoner for å hjelpe et familiemedlem med bind for øynene å lage et smørbrød eller å gå gjennom en hinderløype. Tenk på noe morsomt og kreativt! Snakk så om hvordan Guds bud er som instruksjonene i denne leken.

Lære og pakter 82:18‒19.Hva kan hvert familiemedlem gjøre for å “utvikle sitt talent” og “tilegne seg andre talenter”? Det kan være morsomt å ha en talentoppvisning som familie. Tenk på hvordan dere kan ta med talenter som ikke er lette å vise (som for eksempel åndelige gaver; se Lære og pakter 46:11–26). Hvordan kan vi bruke våre talenter og fortelle om det vi har for å velsigne vår familie og våre medmennesker? Hva vil det si å bruke våre talenter “med øyet ene og alene vendt mot Guds ære”?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Har på jorden jeg gjort noe godt i dag?” Salmer, nr. 173; se også “Forslag for å forbedre familiens skriftstudium”.

Vi kan forbedre vår undervisning

Still spørsmål som fører til handling. Overvei å stille spørsmål som tilskynder familiemedlemmer til å reflektere over hvordan de kan etterleve evangeliet mer fullstendig. “Dette er vanligvis ikke diskusjonsspørsmål. De er ment for personlig ettertanke” (Undervis på Frelserens måte, 31).

Bilde
Jesus helbreder en mann

Illustrasjon av Jesus som helbreder en mann: Dan Burr

Skriv ut