Lære og pakter 2021
28. juni‒4. juli. Lære og pakter 71–75: “Intet våpen som blir smidd mot dere, skal ha fremgang”


“28. juni‒4. juli. Lære og pakter 71‒75: ‘Intet våpen som blir smidd mot dere, skal ha fremgang’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“28. juni‒4. juli. Lære og pakter 71–75”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Jesus med sauer

Dear to the Heart of the Shepherd, [Kjærlig er Herren, vår hyrde], av Simon Dewey

28. juni‒4. juli

Lære og pakter 71-75

“Intet våpen som blir smidd mot dere, skal ha fremgang”

Eldste Quentin L. Cook underviste: “Individuelt skriftstudium og bønn i hjemmet [ledsages oftest] av Den hellige ånd” (“Dyp og varig omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 10).

Skriv ned inntrykkene dine

Helt siden han var gutt møtte Joseph Smith kritikere – til og med fiender – når han prøvde å utføre Guds verk. Men det må ha vært spesielt hjerteskjærende på slutten av 1831, da Ezra Booth begynte å kritisere Kirken offentlig, fordi kritikeren i dette tilfellet var en tidligere troende. Ezra hadde sett Joseph bruke Guds kraft til å helbrede en kvinne. Han hadde blitt bedt om å ledsage Joseph på den første undersøkelsen av Sions land i Missouri. Siden hadde han imidlertid mistet troen, og i et forsøk på å bringe profeten i vanry, hadde han publisert en rekke brev i en avis i Ohio. Og anstrengelsene hans så ut til å virke: “Uvennlige følelser mot Kirken … hadde oppstått” i området (Lære og pakter 71, kapitteloverskriften). Hva skulle de troende gjøre i en slik situasjon? Selv om det ikke finnes ett riktig svar for enhver situasjon, ser det ut til at en del av Herrens svar ganske ofte – blant annet i dette tilfellet i 1831 – er å forsvare sannheten og korrigere usannheter ved å “forkynne [evangeliet]” (vers 1). Ja, Herrens verk vil alltid ha kritikere, men til slutt skal “intet våpen som blir smidd mot [det] … ha fremgang” (vers 9).

Se “Ezra Booth and Isaac Morley”, Revelations in Context, 134.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 71

Herren vil tilbakevise kritikere av hans verk i sin egen beleilige tid.

Vi kan bli bekymret når vi hører mennesker som kritiserer eller latterliggjør Kirken eller dens ledere, særlig når vi er redde for at personer vi kjenner og er glad i, vil bli påvirket av denne kritikken. Da noe lignende skjedde i Ohio i 1831 (se kapitteloverskriften til Lære og pakter 71), var Herrens budskap til Joseph Smith og Sidney Rigdon at de skulle tro, ikke frykte. Hva finner du som bygger opp din tro på Herren og hans verk, når du studerer Lære og pakter 71? Hva gjør inntrykk på deg ved instruksjonene Herren ga sine tjenere i denne situasjonen?

Se også Robert D. Hales, “Kristent mot: Prisen for å være disippel”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 72–75; Jörg Klebingat, “Defending the Faith”, Ensign, sep. 2017, 49–53.

Lære og pakter 72

Biskoper er forvaltere over de åndelige og timelige anliggender i Herrens rike.

Da Newel K. Whitney ble kalt som Kirkens andre biskop, var hans plikter litt annerledes enn dem dagens biskoper har. Biskop Whitney førte for eksempel tilsyn med innvielsen av eiendommer og tillatelser til å bosette seg i Missouri, Sions land. Men når du leser om hans kall og plikter i Lære og pakter 72, kan du legge merke til noen sammenhenger med det biskopene gjør i dag – i det minste i ånden, om ikke i detaljene, av deres plikter. Hvordan kan du for eksempel “avlegge regnskap” til biskopen din? (vers 5). Hvordan tar biskopen din “vare på Herrens lagerhus” og forvalter medlemmenes innvielse? (se vers 10, 12). Hvordan har en biskop hjulpet deg?

Se også Gospel Topics, “Bishop”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
tønner og sekker med mat

Newel K. Whitney forvaltet biskopenes lagerhus.

Lære og pakter 73

Jeg kan søke anledninger til å dele evangeliet med andre.

Etter at Joseph Smith og Sidney Rigdon kom tilbake fra sin korte forkynnelsesmisjon for å reparere noen av skadene Ezra Booth hadde gjort (se Lære og pakter 71), ba Herren dem om å gå tilbake til arbeidet med å oversette Bibelen (se Veiledning til Skriftene, “Joseph Smiths oversettelse”). Men han ønsket også at de skulle fortsette å forkynne evangeliet. Når du leser Lære og pakter 73, kan du overveie hvordan du “så langt det er mulig” (vers 4) kan gjøre det å forkynne evangeliet til en kontinuerlig del av ditt liv, blant dine andre ansvarsoppgaver.

Lære og pakter 75:1–12

Herren velsigner dem som trofast forkynner hans evangelium.

Da de ville følge befalingen om å “gå ut i all verden” for å forkynne evangeliet (Lære og pakter 68:8), søkte mange trofaste eldster ytterligere informasjon om hvordan Herren ville at de skulle oppfylle denne befalingen. Hvilke ord og uttrykk finner du i Lære og pakter 75:1–12 som hjelper deg å forstå hvordan du kan forkynne evangeliet effektivt? Hvilke velsignelser lover Herren trofaste misjonærer? Overvei hvordan disse instruksjonene og velsignelsene gjelder deg når du deler evangeliet med andre.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 71.Hva ble Joseph Smith og Sidney Rigdon bedt om å gjøre da andre kritiserte Kirken og dens ledere? Hvordan kan vi “bered[e] veien” for at andre skal motta Guds åpenbaringer? (Lære og pakter 71:4).

Lære og pakter 72:2.Hvordan har biskoper velsignet vår familie? Hva har biskopen bedt oss gjøre, og hvordan kan vi oppholde ham? Familien kan kanskje lage et kort for å takke biskopen for hans tjeneste.

Lære og pakter 73:3‒4.Ville familien ha nytte av å lære om Joseph Smiths oversettelse av Bibelen? (se Veiledning til Skriftene, “Joseph Smiths oversettelse”). Dere kan gjerne granske noen av skriftstedene som ble revidert i Joseph Smiths oversettelse, og snakke om de dyrebare sannhetene Herren åpenbarte gjennom profeten. Du finner noen eksempler i Joseph Smiths oversettelse av 1 Mosebok 14:25–40 og 1 Mosebok 50:24–38 i Veiledning til Skriftene; forskjellige fotnoter i Matteus 4:1–11 og Lukas 2:46, fotnote c.

Lære og pakter 74:7.Hva lærer dette verset oss om Jesus Kristus og små barn?

Lære og pakter 75:3–5, 13, 16.Du kan hjelpe familien å forstå hvordan Herren ønsker at vi skal tjene ham ved å snakke om forskjellen på å være “dovne” og å “arbeid[e] av all [vår] makt”. Kanskje du kan velge forskjellige plikter i hjemmet og be familiemedlemmer vise hvordan de ville gjøre disse oppgavene dovent og deretter av all sin makt. Hvordan kan vi tjene Herren av all vår makt? Hva sier Lære og pakter 75:3–5, 13, 16 at han lover sine trofaste tjenere?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “La oss stevne frem”, Salmer, nr. 170.

Forbedring av ditt personlige studium

Se etter inspirerende ord og uttrykk. Når du leser, kan Ånden gjøre deg oppmerksom på bestemte ord eller uttrykk. Vurder å skrive ned ord eller uttrykk fra Lære og pakter 71–75 som inspirerer deg.

Bilde
ung mann sammen med prestedømsleder

Illustrasjon av ung mann sammen med en prestedømsleder: D. Keith Larson

Skriv ut