Lære og pakter 2021
21.‒27. juni. Lære og pakter 67–70: “Av større verdi … enn alle jordens rikdommer”


“21.‒27. juni. Lære og pakter 67‒70: ‘Av større verdi … enn alle jordens rikdommer’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“21.‒27. juni. Lære og pakter 67–70”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
revelation manuscript book in display case

21.‒27. juni

Lære og pakter 67-70

“Av større verdi … enn alle jordens rikdommer”

Selv om mange av åpenbaringene i Lære og pakter ble rettet til bestemte personer i bestemte omstendigheter, er de “til gavn for alle” (“De tolv apostlers vitnesbyrd om sannheten av boken Lære og pakter”, Innledningen til Lære og pakter). Når du studerer, kan du se etter sannheter og prinsipper som er til gavn for deg.

Skriv ned inntrykkene dine

Fra 1828 til 1831 mottok profeten Joseph Smith mange åpenbaringer fra Herren, blant annet guddommelige råd til enkeltpersoner, instruksjoner om Kirkens ledelse og inspirerende syner om de siste dager. Men mange av de hellige hadde ikke lest dem. Åpenbaringene var ennå ikke utgitt, og de få tilgjengelige eksemplarene var håndskrevet på løse ark som gikk i omløp blant medlemmene og ble båret rundt av misjonærer.

I november 1831 sammenkalte Joseph et råd av Kirkens ledere for å diskutere utgivelse av åpenbaringene. Etter å ha søkt Herrens vilje, utarbeidet disse lederne planer for å utgi Budenes bok – forløperen til dagens Lære og pakter. Snart ville alle kunne lese Guds ord som var åpenbart gjennom en levende profet, tydelige tegn på at “nøklene til vår Frelsers rikes mysterier igjen er betrodd mennesket”. Av disse og mange andre grunner anser hellige da og nå disse åpenbaringene for å være “av større verdi … enn alle jordens rikdommer” (Lære og pakter 70, kapitteloverskriften).

Se Saints [Hellige], 1:140–43.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 67:1–9; 68:3–6

Gud står ved sine tjenere og ordene de uttaler i hans navn.

Beslutningen om å utgi åpenbaringene som var mottatt av Joseph Smith, virker enkel, men noen av Kirkens tidlige ledere var ikke sikre på om det var så lurt. Én bekymring hadde å gjøre med ufullkommenheter i språket Joseph Smith brukte til å skrive åpenbaringene. Åpenbaringen i kapittel 67 kom som svar på denne bekymringen. Hva lærer du om profeter og åpenbaring av vers 1–9? Hvilken ytterligere innsikt får du av 68:3–6?

Før Budenes bok ble trykt, undertegnet flere ledere i Kirken et skriftlig vitnesbyrd om at åpenbaringene i boken er sanne. For å se en kopi av deres vitnesbyrd, se “Testimony, circa 2 November 1831”, Revelation Book 1, 121, josephsmithpapers.org.

Lære og pakter 68:1–8

Inspirasjon fra Den hellige ånd gjenspeiler Herrens vilje.

Ordene i disse versene ble uttalt da Orson Hyde og andre ble kalt “til å forkynne det evige evangelium ved den levende Guds Ånd, fra folk til folk og fra sted til sted” (vers 1). Hvordan kan erklæringen i vers 4 hjelpe noen som blir sendt for å forkynne evangeliet? Hvordan gjelder disse ordene deg? Tenk på en gang da du ble “drevet av Den Hellige Ånd” (vers 3) til å si eller gjøre noe. Hva finner du i disse versene som kan gi deg trygghet til å følge åndelige tilskyndelser?

Lære og pakter 68:25–28

Foreldre er ansvarlige for å undervise sine barn.

Søster Joy D. Jones, Primærs generalpresident, har sagt: “En … nøkkel til å hjelpe barn å bli motstandsdyktige mot synd, er å begynne i svært ung alder å kjærlig tilføre dem grunnleggende læresetninger og prinsipper i evangeliet – fra Skriftene, trosartiklene, heftet Til styrke for ungdom, Primær-sanger, salmer og vårt eget vitnesbyrd – som vil lede barn til Frelseren” (“En generasjon som motstår synd”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 88–89).

Ifølge Lære og pakter 68:25–28, hva er noen av evangeliets “grunnleggende læresetninger” som søster Jones nevnte at foreldre skulle lære barna sine? Hvorfor er dette viktige ansvaret gitt til foreldre? Hva vil du si til en mor eller far som ikke føler seg kvalifisert til å undervise barna sine om disse tingene?

Se også Tad R. Callister, “Foreldre: Barnas viktigste lærere i evangeliet”, Ensign eller Liahona, nov. 2014, 32–34.

Bilde
familie som studerer

Hjemmet er det ideelle stedet for barn å lære evangeliet.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 67:10‒14.Hvordan hindrer sjalusi, frykt og stolthet oss i å komme nærmere Herren? Hvorfor kan ikke et “naturlig menneske” være i Herrens nærhet? (vers 12; se også Mosiah 3:19). Hva finner vi i disse versene som inspirerer oss til å “fortsett[e] i tålmodighet inntil [vi] blir fullkommengjort”? (vers 13).

Som familie kan dere også gjennomgå eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Vær da fullkomne – omsider” (Ensign eller Liahona, nov. 2017, 40‒42).

Lære og pakter 68:3‒4.Familiemedlemmene kan gjerne dele erfaringer som har styrket deres tro på at Herrens tjeneres ord er “Herrens vilje”, “Herrens sinn” og “Guds kraft til frelse” (vers 4). De kan også se etter nyere generalkonferansetaler som er relevante for en utfordring familien står overfor.

Lære og pakter 68:25‒35.Disse versene inneholder viktige råd til “Sions innbyggere” (vers 26). Hva blir vi inspirert til å forbedre etter å ha lest disse versene? Det kan være morsomt å lage tegninger som skildrer noen av prinsippene i disse versene og skjule dem rundt omkring i hjemmet. Når så noen finner et bilde i løpet av de kommende dagene, kan du bruke det som en anledning til å undervise om dette prinsippet. Hvorfor er hjemmet det beste stedet for barn å lære disse tingene?

Lære og pakter 69:1‒2.Oliver Cowdery ble sendt til Missouri med skriftlige eksemplarer av profetens åpenbaringer som skulle trykkes, sammen med penger til å bidra til å bygge opp Kirken der. Hvilke råd ga Herren om Olivers reise i vers 1? Hvorfor er det viktig å være sammen med mennesker som er ærlige og trofaste? (vers 1). Når har venner påvirket oss til å ta gode eller dårlige avgjørelser? Hvordan kan vi øve god innflytelse på andre?

Lære og pakter 70:1‒4.Herren ga visse eldster ansvar for å føre tilsyn med utgivelsen av åpenbaringene. Selv om vi ikke har dette konkrete ansvaret, på hvilken måte kan vi betraktes som “forvaltere over … åpenbaringer og bud”? (vers 3).

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Vi kan gjøre hjemmet vårt til himmel”, Salmer nr. 152.

Vi kan forbedre vår undervisning

Anvend Skriftene i vårt liv. Når dere har lest et skriftsted, kan du oppfordre familiemedlemmene til å anvende det på seg selv. Du kan for eksempel be dem tenke på lignende situasjoner de kan komme ut for, som involverer de samme prinsippene i evangeliet.

Bilde
Grandins trykkpresse

Budenes bok, forløperen for Lære og pakter, ble trykket på en trykkpresse som denne.

Skriv ut