Lære og pakter 2021
31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60–62: “Alt kjød er i mine hender”


“31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60‒62: ‘Alt kjød er i mine hender’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60–62”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Elven Missouri

Campfire on the Missouri [Leirbål ved elven Missouri], av Bryan Mark Taylor

31. mai‒6. juni

Lære og pakter 60–62

“Alt kjød er i mine hender”

President Ezra Taft Benson sa at når vi studerer Skriftene, vil “vitnesbyrd vokse. Forpliktelser vil styrkes. Familier vil forsterkes. Personlig åpenbaring vil komme i rikelig monn” (“Ordets makt”, Lys over Norge, nr. 6 1986, 81).

Skriv ned inntrykkene dine

I juni 1831 holdt Joseph Smith en konferanse med Kirkens eldster i Kirtland. Der organiserte Herren noen av eldstene i ledsagerpar og sendte dem til Jackson fylke i Missouri og befalte dem å “forkynne … underveis” (Lære og pakter 52:10). Mange av eldstene gjorde det flittig, mens andre ikke gjorde det. Så da tiden var inne for å reise tilbake til Kirtland, sa Herren: “I noen [eldster] har jeg ikke behag, for de vil ikke åpne sin munn, men på grunn av menneskefrykt skjuler de det talent som jeg har gitt dem” (Lære og pakter 60:2). Mange av oss kan ha medfølelse med disse eldstene – vi kan også nøle med å åpne vår munn og dele evangeliet med andre. Kanskje vi også hindres av “menneskefrykt”. Kanskje vi tviler på vår verdighet eller våre evner. Uansett grunn “kjenner [Herren] menneskets svakhet og vet hvordan han skal komme [oss] til hjelp” (Lære og pakter 62:1). Spredt rundt i disse åpenbaringene til de tidlige misjonærene finner vi forsikringer som kan hjelpe oss å overvinne vår frykt for å dele evangeliet – eller annen frykt vi måtte oppleve: “Jeg, Herren, hersker i himmelen oventil.” “Jeg kan gjøre dere hellige.” “Alt kjød er i mine hender.” Og “vær ved godt mot, mine barn, for jeg er midt iblant dere”. (Lære og pakter 60:4, 7; 61:6, 36.)

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 6062

Herren er tilfreds når jeg åpner min munn for å dele evangeliet med andre.

Vi har alle hatt opplevelser da vi kunne ha delt evangeliet med noen, men av en eller annen grunn gjorde vi det ikke. Når du leser Herrens ord til de tidlige misjonærene som ikke ville “opplate sin munn”, kan du tenke på dine egne muligheter til å dele evangeliet med andre. Hvordan er ditt vitnesbyrd om evangeliet som et “talent” eller en skatt fra Gud? Hvordan hender det noen ganger at vi “skjuler [vårt] talent”? (Lære og pakter 60:2; se også Matteus 25:14–30).

Herren irettesatte disse tidlige misjonærene, men han prøvde også å inspirere dem. Hvilke oppmuntrende budskap fra ham finner du i kapittel 60 og 62? Hvordan bygger disse budskapene opp din frimodighet til å dele evangeliet med andre? I dagene fremover kan du se etter muligheter til å åpne munnen og fortelle hva Gud har betrodd deg.

Se også Lære og pakter 33:8–10; 103:9–10; Dieter F. Uchtdorf, “Misjonsarbeid: Del det du har i ditt hjerte”, Ensign eller Liahona, mai 2019, 15–18.

Bilde
misjonærer på en buss

Gud ønsker at jeg skal dele evangeliet med andre.

Lære og pakter 61:5–6, 14‒18

Er alle vann forbannet av Herren?

Herrens advarsel i Lære og pakter 61 var delvis en advarsel om farene hans folk kunne møte når de reiste til Sion på elven Missouri, som på den tiden var kjent for å være farefull. Denne advarselen skulle ikke tolkes til å bety at vi bør unngå å reise på vann. Herren har “all makt”, herunder makt over vannene (vers 1).

Lære og pakter 61–62

Herren er allmektig og kan beskytte meg.

På vei tilbake til Kirtland opplevde Joseph Smith og andre ledere i Kirken en livstruende hendelse på elven Missouri (se Saints [Hellige] 1:133–34). Herren benyttet denne anledningen til å advare og undervise sine tjenere. Hva finner du i Lære og pakter 61 som oppmuntrer deg til å sette din lit til Herren når du møter dine egne utfordringer? Hvorfor er det for eksempel viktig å vite at Gud er “fra evighet til evighet”? (vers 1).

Det finnes lignende innsikt i kapittel 62. Hva lærer Herren deg om seg selv og sin makt i denne åpenbaringen?

Tenk på trosoppbyggende opplevelser du har hatt da Herren hjalp deg å overvinne åndelig eller fysisk motgang.

Lære og pakter 62

Herren vil at jeg skal ta noen avgjørelser “ettersom [jeg] synes best”.

Noen ganger gir Herren oss konkret veiledning, og andre saker overlater han til oss å finne ut av. Hvordan ser du dette prinsippet illustrert i Lære og pakter 62? (se også Lære og pakter 60:5; 61:22). Hvordan har du sett dette prinsippet i ditt eget liv? Hvorfor er det bra for oss å ta noen avgjørelser uten konkret veiledning fra Gud?

Se også Ether 2:18–25; Lære og pakter 58:27–28.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 60:2–3.Hvorfor nølte noen tidlige misjonærer med å dele evangeliet med andre? Hvorfor nøler vi noen ganger? Vurder å rollespille hvordan familiemedlemmene kan dele evangeliet med andre i forskjellige sammenhenger.

Lære og pakter 61:36‒39.Hvilke grunner ser vi i disse versene til å “være ved godt mot”? (se også Johannes 16:33). Familien kan gjerne skrive om eller tegne ting som gir dem glede, og samle dem i en “godt mot”-krukke. (Sørg for å ta med bilder av Frelseren og påminnelser om hans kjærlighet til oss.) I løpet av uken, når familiemedlemmene trenger en påminnelse om grunner til å være lykkelige, kan de velge noe fra krukken.

Lære og pakter 61:36.Hvordan kan du hjelpe familien å huske at Frelseren er “midt iblant [oss]”? Dere kan bli enige om en iøynefallende plass i hjemmet hvor dere kan henge et bilde av ham. Hvordan kan vi invitere Frelseren inn i vårt daglige liv?

Lære og pakter 62:3.Kanskje dere kan ha et vitnesbyrdsmøte som familie når dere har lest dette verset. For å forklare hva et vitnesbyrd er, kan du dele utvalg av president M. Russell Ballards budskap “Rent vitnesbyrd” (Ensign eller Liahona, nov. 2004, 40–43). Hvorfor er det bra å skrive ned vitnesbyrdet vårt?

Lære og pakter 62:5, 8.Hvorfor gir ikke Herren bud om alle aspekter av vårt liv? Hva sier vers 8 om hvordan vi skulle ta avgjørelser?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Vitnesbyrd”, Salmer, nr. 68.

Forbedring av ditt personlige studium

La Ånden veilede ditt studium. La Den hellige ånd veilede deg. Vær følsom for hans hvisken når han leder deg til det du trenger å lære hver dag, selv om hans hvisken antyder at du leser eller studerer et annet emne enn du vanligvis ville eller på en annen måte.

Bilde
Jesus bærer et lam

The Good Shepherd [Den gode hyrde], av Del Parson

Skriv ut