Lære og pakter 2021
14.‒20. juni. Lære og pakter 64–66: “Herren krever hjertet og et villig sinn”


“14.‒20. juni. Lære og pakter 64‒66: ‘Herren krever hjertet og et villig sinn’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“14.‒20. juni. Lære og pakter 64–66”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
et jorde ved soloppgang

Daviess fylke i Missouri

14.‒20. juni

Lære og pakter 64‒66

“Herren krever hjertet og et villig sinn”

President Henry B. Eyring har sagt: “Jeg går ofte til Skriftene med spørsmålene ‘Hva vil Gud at jeg skal gjøre?’ eller Hva vil han jeg skal føle?’ Uten unntak finner jeg noe nytt og tanker jeg aldri har hatt før” (“How God Speaks to Me through the Scriptures”, 6. feb. 2019, blog.ChurchofJesusChrist.org).

Skriv ned inntrykkene dine

I den trykkende heten i august 1831 reiste flere eldster tilbake til Kirtland etter å ha undersøkt Sions land i Missouri etter instruksjoner fra Herren. Det var ingen behagelig reise. De reisende – Joseph Smith, Oliver Cowdery, Sidney Rigdon, Ezra Booth og andre – var varme og slitne, og gnisninger gikk snart over i krangel. Det kan ha virket som om det å bygge Sion, en by med kjærlighet, harmoni og fred, ville ta lang tid.

Heldigvis krever ikke det å bygge Sion – i Missouri i 1831 eller i våre hjerter og menigheter i dag – at vi er fullkomne. Men “av dere fordres det at dere tilgir”, sa Herren (Lære og pakter 64:10). Han krever “hjertet og et villig sinn” (vers 34). Og han krever tålmodighet og flid, for Sion bygges på en grunnvoll av “små ting” som utføres av dem som ikke blir “trette av å gjøre godt” (vers 33).

Se også Saints [Hellige], 1:133–34, 136–37.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 64:1–11

Jeg må tilgi alle.

Når du leser Lære og pakter 64:1–11, kan du tenke på en gang da Herren tilga deg. Du kan også tenke på noen du trenger å tilgi. Hvordan påvirker Frelserens medfølelse ditt syn på deg selv og andre? Hvorfor tror du Herren befaler oss å tilgi “alle” (vers 10)? Hvis du synes det er vanskelig å tilgi, kan du overveie det følgende ressurser lærer oss om hvordan Frelseren kan hjelpe: Jeffrey R. Holland, “Forlikelsens tjeneste”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 77–79; Veiledning til Skriftene, “Tilgi”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 64:31–34

Gud krever mitt hjerte og et villig sinn.

Har du noen gang følt deg trett av alt det gode du prøver å utrette? Se etter Herrens budskap til deg i Lære og pakter 64:31–34. Hva betyr det å gi “hjertet og et villig sinn” til Gud? (vers 34).

Lære og pakter 64:41–43

Sion skal være “et banner for folket”.

Et banner er “et flagg eller fane som folk samlet seg om for å markere felles hensikt eller identitet” (Veiledning til Skriftene, “Banner”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan har Sion – eller Herrens kirke – vært som et banner for deg? Overvei disse andre eksemplene på ting som blir holdt oppe, som et banner, for å velsigne folket: 4 Mosebok 21:6–9; Matteus 5:14–16; Alma 46:11–20. Hva lærer disse versene deg om hvordan du kan hjelpe Kirken å være et banner der du bor? Se etter andre måter Herren beskriver Sion på i Lære og pakter 64:41–43.

Bilde
Kaptein Moroni

Captain Moroni Bearing the Title of Liberty [Kaptein Moroni med frihetens fane], av Gary E. Smith

Lære og pakter 65

“Rydd Herrens vei.”

Matteus beskrev døperen Johannes som en som ropte: “Rydd Herrens vei” (Matteus 3:3; se også Jesaja 40:3). I Lære og pakter 65 bruker Herren lignende språk for å beskrive sitt siste dagers verk. Hvilke likheter ser du mellom det døperen Johannes gjorde (se Matteus 3:1–12) og det Herren vil at vi skal gjøre i dag? Hva finner du i denne åpenbaringen som inspirerer deg til å bidra til å oppfylle profetiene den inneholder? Tenk på hvordan du kan “[gjøre Herrens] vidunderlige gjerninger kjent blant folket” (vers 4).

Lære og pakter 66

Herren kjenner mine innerste tanker.

Kort tid etter at han sluttet seg til Kirken, ba William E. McLellin Joseph Smith om å åpenbare Guds vilje for ham. Joseph visste det ikke, men William hadde fem personlige spørsmål han håpet at Herren skulle besvare gjennom sin profet. Vi vet ikke hva Williams spørsmål var, men vi vet at åpenbaringen som ble rettet til ham, nå Lære og pakter 66, besvarte alle spørsmål til Williams “fullstendige tilfredsstillelse” (“William McLellin’s Five Questions”, Revelations in Context, 138).

Når du leser kapittel 66, kan du tenke på hva Herren visste om William McLellin og hans hjertes bekymringer og hensikter. Hvordan har Herren vist at han kjenner deg? Hvis du har en patriarkalsk velsignelse, kan du vurdere å studere den. Hva hjelper Den hellige ånd deg å forstå om Guds vilje for deg?

Se også Saints [Hellige], 1:138–40; Gospel Topics, “Patriarchal Blessings”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 64:8‒10.Familieforhold gir mange muligheter til å lære å tilgi. Familiemedlemmene kan gjerne snakke om hvordan det å tilgi hverandre har velsignet familien. Hvordan har Frelseren hjulpet oss å tilgi hverandre? Hvordan blir vi “tuktet” (vers 8) når vi ikke tilgir andre?

Lære og pakter 64:33.Hva ønsker vår himmelske Fader at familien skal gjøre for å tilveiebringe hans store verk? Kanskje det er å reise til tempelet, dele evangeliet med en nabo eller overvinne stridigheter. Hvert familiemedlem kan gjerne samle små gjenstander, som steiner eller knapper eller puslespillbrikker, og bruke dem til å symbolisere “små ting” vi kan gjøre hver dag for å “[legge] grunnvollen” for Guds store verk. Velg en av disse små tingene å jobbe med som familie denne uken.

Lære og pakter 66:3.Hvordan vil du undervise om hvor viktig det er å omvende seg? Du kan servere litt mat på en tallerken som er delvis ren, og lese Herrens ord til William McLellin: “Du er ren, men ikke helt.” Deretter kan dere vaske tallerkenen og dele maten mens dere snakker om hvordan Jesus Kristus gjør det mulig for oss å bli åndelig rene.

Lære og pakter 66:10.Hvordan kan familien følge Herrens råd om ikke å bli “tynget ned” eller belastet med så mange ting å gjøre? Dere kan snakke om historien om Maria og Marta (se Lukas 10:38–42), og drøfte hvordan familien kan unngå å bli tynget ned av ting som ikke er av evig verdi.

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hjelp meg, o Fader”, Barnas sangbok, 52.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær tilgjengelig og mottagelig. Noen av de beste undervisningsøyeblikkene begynner som et spørsmål, eller noe et familiemedlem er opptatt av. La familiemedlemmene få vite ved dine ord og handlinger at du gjerne vil høre dem. (Se Undervisning på Frelserens måte, 16.)

Bilde
Kvinne som kneler ved Jesus

Forgiven [Tilgitt], av Greg K. Olsen. Brukes med tillatelse. www.GregOlsen.com

Skriv ut