Lære og pakter 2021
14.‒20. juni. Lære og pakter 64–66: “Herren krever hjertet og et villig sinn”


“14.‒20. juni. Lære og pakter 64‒66: ‘Herren krever hjertet og et villig sinn’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“14.‒20. juni. Lære og pakter 64‒66”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
et jorde ved soloppgang

Daviess fylke i Missouri

14.‒20. juni

Lære og pakter 64‒66

“Herren krever hjertet og et villig sinn”

Når du forbereder deg til å undervise, kan du overveie hvordan du kan tilpasse din tilnærming for å dekke barnas behov. Husk at du kan bruke noen av aktivitetene i denne oversikten for yngre eller eldre barn.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Gi hvert barn anledning til å holde et bilde av Frelseren og fortelle om noe de lærer om ham og hans evangelium.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 64:9‒10

Jesus Kristus ber meg om å tilgi andre.

Hvilke konkretiseringer eller aktiviteter kan du komme på som ville hjelpe barna å forstå hva det vil si å tilgi? Når dere snakker om tilgivelse, må du minne barna på at tilgivelse ikke betyr at vi skal la andre skade oss.

Mulige aktiviteter

  • Les setningen “dere skulle tilgi hverandre” (Lære og pakter 64:9), og spør barna hva det vil si å tilgi noen. For å hjelpe dem å forstå, kan du gi dem noen enkle eksempler. Hjelp dem å rollespille disse eksemplene for å øve på å tilgi.

  • Les Lære og pakter 64:10 langsomt for barna, og be dem håndhilse på et annet barn når de hører ordet “tilgi”. Bær vitnesbyrd om den fred og lykke som kommer når vi tilgir andre.

  • Syng en sang om tilgivelse, for eksempel “Hjelp meg, o Fader” (Barnas sangbok, 52). Hva lærer denne sangen oss om å tilgi andre?

Lære og pakter 64:34

Jeg kan adlyde Jesus med mitt hjerte og mitt sinn.

Herren lærte de hellige at for å bygge opp Sion måtte de gi ham sitt hjerte og sitt villige sinn. Overvei hvordan du vil hjelpe barna å begynne å tenke over hva dette betyr for dem.

Mulige aktiviteter

  • Les for barna fra Lære og pakter 64:34: “Se, Herren krever hjertet og et villig sinn.” Gjenta denne setningen noen ganger, pek på hjertet og hodet mens du leser disse ordene, og be barna gjøre det samme. Hvordan kan vi gi Frelseren vårt hjerte og sinn? (Det kan være nyttig å forklare at vårt hjerte viser til våre følelser og vår kjærlighet, og at vårt sinn viser til våre tanker.)

  • Syng en sang om å elske og følge Frelseren, for eksempel “Min Frelsers kjærlighet” (Barnas sangbok, 42–43; særlig vers 3). Hvordan viser vi Frelseren at vi elsker ham? Uttrykk dine følelser for Jesus Kristus.

Lære og pakter 66

Herren vet hvem jeg er og elsker meg.

William E. McLellin hadde fem konkrete spørsmål til Herren. Joseph Smith mottok svar på dem i en åpenbaring, selv om han ikke visste hva Williams spørsmål var. Denne hendelsen kan hjelpe deg å undervise barna om at Gud er oppmerksom på dem og kan besvare deres spørsmål.

Mulige aktiviteter

  • Fortell om hvordan Herren besvarte William E. McLellins spørsmål gjennom en åpenbaring fra profeten Joseph Smith (se Lære og pakter 66, kapitteloverskriften). Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader kjenner oss og ønsker å hjelpe oss. Be barna fortelle hvordan de vet at Gud er glad i dem.

  • Les Lære og pakter 66:4 for barna. Fortell barna om en gang da Herren viste deg hva han ønsket at du skulle gjøre. Les verset om igjen, og denne gangen setter du inn navnet til et av barna. Gjenta for hvert av barna.

    Bilde
    Jesus og barn

    Jesus Kristus elsker oss alle.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 64:7‒10

Herren ønsker at jeg skal tilgi alle.

Slik disse versene viser, har til og med Jesu Kristi disipler noen ganger vanskeligheter med å tilgi hverandre. Overvei hvordan du vil hjelpe barna å forstå Herrens befaling om å “[tilgi] alle”. (Forklar at det å tilgi ikke betyr at vi lar andre skade oss. De skulle alltid si fra til en voksen de stoler på, hvis noen gjør dem vondt.)

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at de ble bedt om å lære en yngre bror eller søster om å tilgi andre. Hvordan ville de gjøre det? Be dem lese Lære og pakter 64:7–10 parvis og finne setninger de ville bruke i undervisningen. De kan også øve på å undervise hverandre.

  • Syng “Hjelp meg, o Fader” sammen, Barnas sangbok, 52). Hvordan hjelper vår himmelske Fader oss å tilgi andre?

  • Tenk på en analogi som kan hjelpe barna å forstå hvordan vi blir “tuktet” når vi ikke tilgir (vers 8). Vis for eksempel barna en pose med gjørme eller jord. Be dem forestille seg at noen kastet gjørme på dem. Hvordan kan det å unnlate å tilgi være som å spare på gjørmen og alltid bære den med oss? Hvorfor ville det være bedre å kvitte seg med gjørmen? Hjelp barna å komme på andre analogier som lærer oss hvorfor det er viktig å tilgi.

Lære og pakter 64:33‒34

Herren krever “hjertet og et villig sinn”.

Å bygge opp Sion – eller hjelpe Kirken å vokse – er “et stort verk”. For å gjøre det, krever Herren at vi gir ham vårt hjerte og vårt villige sinn. De som bor i Sion, er “av ett hjerte og ett sinn” (Moses 7:18).

Mulige aktiviteter

  • Vis barna noen ting som består av mange små deler, som et puslespill eller et lappeteppe. Hjelp dem å komme på andre eksempler. Be barna lese Lære og pakter 64:33. Hva ønsker Gud at vi skal gjøre for å hjelpe ham å utføre hans “[store] verk”? Hva er de “små ting” vi kan gjøre som vil bidra til å utføre dette verket?

  • Be barna utføre en handling som krever to gjenstander, men gi dem bare én (for eksempel å skrive på tavlen uten kritt eller klippe et papirark uten saks). Be barna lese Lære og pakter 64:34 for å finne ut hvilke to ting Herren ber oss om. Hvorfor må vi gi både vårt hjerte og vårt sinn til Herren? Hvordan gjør vi det?

Lære og pakter 65

Jeg kan være med på å forberede verden til å ta imot Jesus Kristus.

Kirken ‒ Guds rike på jorden ‒ har i oppdrag å forberede verden til Frelseren kommer tilbake. Barna du underviser, er en viktig del av dette oppdraget. Hva kan du gjøre for å hjelpe dem å engasjere seg?

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 65 som klasse eller to og to sammen, og tell hvor mange ganger ordet “rydd” er brukt. Hva ønsker Herren at vi skal “rydde”, eller forberede oss til? Hva kan vi gjøre for å forberede oss og jorden?

  • Vis et bilde av Frelserens annet komme (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 66), og be barna beskrive det de ser eller det de vet om denne hendelsen. Gi barna viktige ord og uttrykk å finne i Lære og pakter 65 (for eksempel “fylt hele jorden” og “vidunderlige gjerninger”). Hva lærer disse ordene og uttrykkene oss om det annet komme og vår rolle når det gjelder å gjøre forberedelser til det?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å finne et vers i Lære og pakter 64–66 som de liker og ønsker å dele med et familiemedlem eller en venn.

Forbedre vår undervisning

Lær å oppfatte åpenbaring. Når du ber og grunner på Skriftene, vil du oppdage at tanker og tilskyndelser kan komme når som helst og hvor som helst – “på vei til jobben, mens du gjør husarbeid eller når du er sammen med familie og venner” (Undervisning på Frelserens måte, 12).

Skriv ut