Lære og pakter 2021
7.‒13. juni. Lære og pakter 63: “Det som kommer fra det høye, er hellig”


“7.‒13. juni. Lære og pakter 63: ‘Det som kommer fra det høye, er hellig’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“7.‒13. juni. Lære og pakter 63”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Eng i Missouri

Springhill, Daviess fylke, Missouri, av Garth Robinson Oborn

7.‒13. juni

Lære og pakter 63

“Det som kommer fra det høye, er hellig”

Sannhetene som fremsettes i Lære og pakter 63, kan hjelpe barna du underviser, å bygge sin tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Fordi du har begrenset med tid sammen med dem, kan du overveie hvilke sannheter som vil være mest meningsfylte for dem, basert på deres behov.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Tenk på enkle, kreative måter å gi barn muligheter til å dele det de lærer. Forbered for eksempel papirstrimler i forskjellige størrelser, og la hvert barn velge en tilfeldig. Be barnet med den lengste papirstrimmelen dele først.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 63:23

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal lære evangeliet.

Barn lærer hele tiden. Hjelp dem å forstå at vår himmelske Fader vil hjelpe dem å lære om ham hvis de adlyder hans bud.

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 63:23 for barna, og be dem lytte etter hva Gud vil gi oss hvis vi holder budene. Hjelp dem å forstå at “mysterier” er ting som Gud kan lære oss mer om, for eksempel hvordan vi kan bli mer lik Jesus Kristus.

  • Ta med bilder til klassen som forestiller emner i evangeliet barna kan lære mer om, for eksempel dåp, Frelseren, templer og så videre. Legg bildene med forsiden ned på gulvet, og la barna bytte på å snu et. Be dem dele det de vet og eventuelle spørsmål de har om hvert emne.

Lære og pakter 63:49

Jeg vil stå opp fra de døde.

Enten nå eller i fremtiden vil barna du underviser, finne trøst i å vite at på grunn av Frelserens forsoning vil alle som er døde, stå opp igjen en dag.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av en av dine nærmeste som er død, og fortell en historie om vedkommende. Les Lære og pakter 63:49 for barna, og bær vitnesbyrd om at vedkommende en dag vil “oppstå fra de døde” og aldri dø igjen. Spør barna om de kjenner noen som er død. Bær vitnesbyrd om at vi alle vil oppstå på grunn av Jesus Kristus.

  • Vis bilder av Frelserens begravelse og oppstandelse (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 58, 59). Be dem snakke om hva som foregår på bildene. Be barna legge seg ned når du forteller om Jesu begravelse, og reise seg når du forteller om hans oppstandelse. Les Lære og pakter 63:49, og bær ditt vitnesbyrd om at vi alle vil oppstå fra de døde en dag, akkurat slik Jesus gjorde.

    Bilde
    Jesus viser seg for Maria

    Garden Tomb [Graven i hagen], av Jon McNaughton

Lære og pakter 63:64

Jeg bør behandle hellige ting med ærbødighet.

Vi lever i en tid da hellige ting ofte blir ignorert eller til og med latterliggjort. Du kan hjelpe barna å utvikle ærbødighet for hellige ting.

Mulige aktiviteter

  • Les for barna fra Lære og pakter 63:64: “Det som kommer fra det høye, er hellig.” Be dem tenke på en gjenstand som er spesiell for dem, for eksempel en leke eller bok de er glad i. Hvordan tar de vare på den og beskytter den? Hjelp dem å komme på ting som er spesielle – eller hellige – for vår himmelske Fader. Hvordan bør vi snakke om disse tingene? Hvordan bør vi behandle dem?

  • Syng en sang om ærbødighet sammen med barna, for eksempel “Stille nå, kjære barn” (Barnas sangbok, 11). Hjelp dem å tenke over hvordan de kan vise ærbødighet for hellige ting.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 63:9‒10

Tegn kommer ved tro og Guds vilje.

Ezra Booth ble omvendt til Kirken etter å ha sett Joseph Smith helbrede Elsa Johnsons arm. Ezra mistet imidlertid senere sin tro og ble kritisk til profeten. Lære og pakter 63 inneholder advarsler mot å prøve å bygge vår tro på tegn, som for eksempel mirakuløse helbredelser, istedenfor på åndelige bekreftelser av sannheten.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og fortell barna at Joseph Smith brukte prestedømmet til å helbrede Elsa Johnsons arm, som hun ikke hadde vært i stand til å bruke fullt ut på to år. Be barna lese Lære og pakter 63:9–10, og be dem dele noe Herren sier om tro og tegn (eller mirakler).

  • Be barna tegne et hus som står på toppen av et rektangel, og et annet hus som står på spissen av en trekant. Fortell barna at husene symboliserer vår tro og vårt vitnesbyrd. Be dem lese Lære og pakter 63:9–10 og Helaman 5:12. Be dem så skrive i rektangelet hva vi bør bygge vår tro på, og i trekanten hva vi ikke bør bygge vår tro på. Forklar at rektangelet gir en solid plass å bygge på, men at trekanten ikke er trygg. Hvorfor er det viktig å bygge vår tro på Jesus Kristus istedenfor på andre ting?

Lære og pakter 63:23

Når jeg holder budene, vil Gud lære meg sine sannheter.

“[Guds] rikes mysterier” er bare tilgjengelige for dem som holder Guds bud. Det er derfor de er mysterier for mange. Dette prinsippet vil hjelpe barna når de søker sannheten.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et bilde av en brønn, og be dem tegne en. Når dere har lest Lære og pakter 63:23 sammen, kan du hjelpe dem å komme på ting de vet om evangeliet, og be dem skrive disse sannhetene rundt brønnene sine. Hvordan er disse sannhetene som “levende vann”?

Lære og pakter 63:58‒64

Jeg bør ikke misbruke Guds navn.

Barna du underviser, kan høre andre som bruker Guds navn på respektløse og blasfemiske måter. Hvordan kan du hjelpe dem å forstå at vår himmelske Faders og Jesu Kristi navn “må omtales med forsiktighet”? (Lære og pakter 63:64).

Mulige aktiviteter

  • Les fra Lære og pakter 63:58 for barna: “Dette er en advarsels dag.” Be dem snakke om advarsler de hører fra sine foreldre, lærere og ledere i Kirken. Hjelp dem så å finne advarsler fra Herren i vers 58–64. Hva er noen passende måter å “[bruke] Herrens navn” på? (vers 62).

  • Gjennomgå “Språk” i Til styrke for ungdom (side 20–21). Be barna lage små plakater som minner dem om noe de har lært om hvordan de kan bruke vår himmelske Faders og Jesu Kristi navn.

  • Syng en sang om ærbødighet sammen, for eksempel “Ærbødighet er mer enn stillhet” (Barnas sangbok, 12). Hvordan kan vi sørge for at vi er ærbødige når vi snakker om vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hvis dere ikke fikk tid til å gjøre denne ukens aktivitetsside i klassen, kan du vurdere å gi hvert barn en kopi å ta med hjem for å gjøre den sammen med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bygg opp barnas selvtillit. Noen barn føler seg kanskje ikke i stand til å lære evangeliet på egenhånd. Én måte å hjelpe dem å utvikle selvtillit på er å rose dem når de deltar i klassen. Lov barna at Den hellige ånd vil hjelpe dem når de lærer.

Skriv ut