Lære og pakter 2021
31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60–62: “Alt kjød er i mine hender”


“31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60‒62: ‘Alt kjød er i mine hender’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“31. mai‒6. juni. Lære og pakter 60‒62”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Elven Missouri

Campfire on the Missouri [Leirbål ved elven Missouri], av Bryan Mark Taylor

31. mai‒6. juni

Lære og pakter 60‒62

“Alt kjød er i mine hender”

Husk at din beste forberedelse til å undervise i Lære og pakter 60–62 vil komme gjennom din personlige og familiens studium av disse kapitlene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Gi hvert barn anledning til å fortelle om noe han eller hun har lært av Skriftene den siste uken, eller av forrige søndags Primær-klasse. Når hvert barn har delt, kan du be et annet barn i klassen sammenfatte det han eller hun sa.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 60:4; 61:1–2, 36; 62:1

Skriftene lærer meg om Jesus Kristus.

Lære og pakter 60–62 inneholder mange utsagn som kan hjelpe barna du underviser, å forstå hvem Jesus Kristus er og styrke deres kjærlighet til ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Jesus Kristus, og be barna fortelle hvorfor de er glad i Jesus. Velg noen setninger fra Lære og pakter 60–62 som lærer deg om Frelseren, og del dem med barna (se f.eks. Lære og pakter 60:4; 61:1–2, 36; 62:1). Hjelp barna å gjenta setningene sammen med deg. Fortell hva du føler for Jesus Kristus.

  • Vis noen bilder av Jesus fra hans jordiske virke (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 34–61). La barna hjelpe deg å forklare hva Jesus gjør på bildene. Hvordan viser han sin kjærlighet til vår himmelske Faders barn? Fortell barna om et av dine favorittskriftsteder som lærer oss om Jesus.

  • Syng “Jeg prøver å ligne Jesus” sammen med barna (Barnas sangbok, 40–41; se også syng med-videoen på ChurchofJesusChrist.org). Når dere synger om måter å ligne Jesus på, kan du stoppe av og til og be barna fullføre setningen “Jeg kan ligne Jesus ved å …”

    Bilde
    den oppstandne Frelser

    For This Purpose I Have Come [I denne hensikt har jeg kommet], av Yongsung Kim

Lære og pakter 62:3

Jesus Kristus ønsker at jeg skal dele hans evangelium med andre.

Barn elsker å dele det de vet, med andre. Hjelp dem å forstå at når de deler det de vet om evangeliet, er vår himmelske Fader tilfreds med dem.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at Herren ba profeten Joseph Smith og andre ledere i Kirken om å reise fra Kirtland i Ohio til Jackson fylke i Missouri. Han ba dem forkynne evangeliet på veien dit og på veien hjem igjen. Les Lære og pakter 62:3, og be barna lytte etter hva misjonærene gjorde som gledet Herren. Bær vitnesbyrd om at Herren er tilfreds med oss når vi deler evangeliet med andre.

  • Hjelp barna å lage skilt som viser at de ønsker å være misjonærer for Kirken. La dem gå med skiltene sine og øve på å dele sitt vitnesbyrd med hverandre.

  • Syng en sang om å dele evangeliet med andre sammen, for eksempel “Mitt ønske er å være misjonær” (Barnas sangbok, 90). Hjelp barna å tenke over hva de kan si hvis noen spør dem hva de elsker ved Jesus Kristus og hans kirke. Be dem tegne ting de liker ved Kristi evangelium.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 60:7, 13; 62:3, 9

Jeg kan åpne munnen og dele Jesu Kristi evangelium med andre.

Et barns vitnesbyrd kan være like kraftfullt som en voksens, for vitnesbyrdets kraft kommer ikke av en persons alder eller erfaring, men fra Den hellige ånd. Hjelp barna å få tillit til at de kan åpne sin munn og snakke med andre om det de vet er sant.

Mulige aktiviteter

  • Hvilke velsignelser lovet Herren i Lære og pakter 60:7; 62:3, 9 til dem som deler hans evangelium med andre? Hvordan er det å dele evangeliet til velsignelse for andre? Vurder å fortelle om noe du har opplevd da du delte evangeliet med noen ‒ hvilke velsignelser fulgte av din innsats? Be barna fortelle om erfaringer de har hatt. Dere kan også synge en sang om misjonærarbeid, som for eksempel “Gå frem med tro” (Salmer, nr. 166), og snakke om velsignelsene som er nevnt i sangen.

  • Hjelp barna å rollespille situasjoner der de kan dele evangeliet med sine venner. Hva ville de for eksempel si hvis noen spurte dem hvorfor de går i kirken? Eller hva om en venn så dem bruke en VDR-ring eller lese Mormons bok og stilte spørsmål? Hva ville de si?

Lære og pakter 60:7; 61:1–2, 36; 62:1

Herren er villig til å tilgi meg hvis jeg omvender meg.

Joseph Smith og andre ledere i Kirken var ikke fullkomne. Noen ganger kranglet de og var utålmodige (se “Ezra Booth and Isaac Morley”, Revelations in Context, 133). Men Herren var barmhjertig mot dem og tilga dem alltid hvis de omvendte seg.

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 60:7; 61:2 sammen med barna, og be dem finne ord som disse versene har til felles. Minn barna om at disse åpenbaringene ble gitt til Joseph Smith og andre ledere i Kirken. Hva ønsket Herren at de skulle vite? Hva kan disse versene lære oss om hva Frelseren føler for oss når vi gjør feil?

  • Skriv Hvordan er Jesus Kristus? på tavlen. Les Lære og pakter 61:1–2, 36; 62:1, og lag en liste over svar på dette spørsmålet som barna finner i versene. Hvordan hjelper egenskapene på tavlen oss å forstå hvorfor Frelseren er villig til å tilgi oss? Hvordan kan vi følge hans eksempel?

Lære og pakter 60:5; 61:22; 62:5‒8

Herren ønsker at jeg skal bruke min handlefrihet og hans Ånd til å gjøre gode valg.

Hvordan kan du bruke disse versene til å undervise barna om hvordan Herren hjelper dem å gjøre gode valg?

Mulige aktiviteter

  • Be barna snakke om en gang da de måtte ta en avgjørelse. Hvordan bestemte de seg for hva de skulle gjøre? Les Lære og pakter 62:5, 7–8 sammen for å finne ut hva Herren sa til eldstene som skulle reise fra Missouri til Kirtland i Ohio. Hvilke valg måtte de gjøre med hensyn til reisen? Hva har Herren gitt oss for å hjelpe oss å gjøre valg? Fortell barna om hvordan du har brukt Åndens veiledning og ditt beste skjønn til å ta avgjørelser.

  • Del klassen i tre grupper, og be hver gruppe lese ett av de følgende versene, der Herren instruerte noen misjonærer om hvordan de skulle utføre sin misjon: Lære og pakter 60:5; 61:22; 62:5. Hva legger vi merke til ved Herrens instruksjoner i disse versene? Hvorfor er det noen ganger bra for oss å bruke vår egen dømmekraft istedenfor å vente på konkrete instruksjoner fra Gud i alle saker?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna øve på å dele evangeliet med et familiemedlem. De kan for eksempel fortelle om noe de har lært i Primær.

Forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd for klassen. Å bære ditt vitnesbyrd vil ofte hjelpe barna du underviser, å få sitt eget vitnesbyrd. Et vitnesbyrd kan være så enkelt som “Jeg vet at vår himmelske Fader elsker hver enkelt av dere” eller “Jeg får en god følelse inni meg når jeg lærer om Jesus Kristus.”

Skriv ut