Lære og pakter 2021
24.–30. mai. Lære og pakter 58–59: “Arbeide ivrig for en god sak”


“24.‒30. mai. Lære og pakter 58‒59: ‘Arbeide ivrig for en god sak’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“24.‒30. mai. Lære og pakter 58‒59”, Kom, følg med meg – for Primær

Bilde
Gate i Independence i Missouri

Independence, Missouri, av Al Rounds

24.‒30. mai

Lære og pakter 58‒59

“Arbeide ivrig for en god sak”

Skriv ned de åndelige inntrykkene du mottar mens du leser Lære og pakter 58‒59. Disse inntrykkene kan hjelpe deg å planlegge hvordan du kan undervise barna om det du har lært. Du kan også finne forslag i denne leksjonsoversikten, i Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier eller i Kirkens tidsskrifter.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be noen barn fortelle om noe de har gjort i løpet av uken for å lære av Skriftene.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 58:27‒28

Vår himmelske Fader har gitt meg kraft til å velge.

Hjelp barna å vite at vår himmelske Fader ønsker at vi skal gjøre gode valg som gjør oss og andre lykkelige.

Mulige aktiviteter

  • Les ord og uttrykk fra Lære og pakter 58:27–28 som kan hjelpe barna å forstå at de kan velge å gjøre godt. Sett et smilefjes på den ene siden av rommet og et trist fjes på den andre siden. Hvordan føler vi oss når vi velger å gjøre godt? Beskriv noen situasjoner sammen med et godt eller dårlig valg for hvert av dem. Etter å ha beskrevet hver situasjon og hvert valg, ber du barna stå ved smilefjeset hvis valget er godt, og ved det triste fjeset hvis det er dårlig.

  • Vis barna en beholder med fargestifter i mange forskjellige farger. Vis dem en annen beholder med bare én fargestift. Spør barna hvilken av disse beholderne de ønsker å bruke. Hvorfor? Forklar at det å kunne velge er en velsignelse fra vår himmelske Fader. Bær vitnesbyrd om at vår himmelske Fader og Jesus Kristus elsker oss, og de ønsker at vi skal gjøre gode valg.

  • Fortell barna om en gang da du gjorde et godt valg, og beskriv hvordan du følte deg etterpå. Be barna lage en tegning av din historie eller en egen historie. La dem så dele tegningene med klassen og fortelle hva de har lært av historien.

Lære og pakter 59:7

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal være takknemlig.

Hvordan kan du hjelpe barna å forstå hvor viktig det er at de takker vår himmelske Fader for sine velsignelser?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna noe du er takknemlig for, og be dem dele ting de er takknemlige for. Les Lære og pakter 59:7, og hjelp barna å finne ut hvordan de kan takke vår himmelske Fader for sine velsignelser. Hva kan de lage til å ta med seg hjem for å minne dem om å takke vår himmelske Fader for sine velsignelser?

  • Syng en sang om takknemlighet sammen, for eksempel “For helse og styrke” (Barnas sangbok, 18). Be barna bytte ut ord i sangen med andre ting de er takknemlige for.

  • La barna tegne ting de er takknemlige for.

Lære og pakter 59:9‒12

Sabbaten er Herrens dag.

Når du uttrykker gleden du har funnet ved å holde sabbatsdagen hellig, kan du hjelpe barna å se sabbaten som en dag da vi tilber Herren.

Mulige aktiviteter

  • Ta med bilder eller gjenstander som skildrer gode ting vi kan gjøre på søndag for å tilbe Herren og finne glede. Du kan finne noen forslag i Lære og pakter 59:9–12 og “Helligholdelse av sabbatsdagen” (Til styrke for ungdom, 30–31). For å fremstille nadverden kan du for eksempel vise bilde 108 i Kunst inspirert av evangeliet, bok eller et nadverdsbeger og en brødbit. Hvordan hjelper hver av disse tingene oss å komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus på sabbaten?

  • Gjennomfør denne ukens aktivitetsside sammen med barna for å gi dem ideer om hvordan de kan gjøre sabbaten til en hellig dag.

    Bilde
    brød og nadverdsbegre

    Å ta nadverden hjelper oss å holde sabbatsdagen hellig.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 58:27‒28

Handlefrihet er kraften til å velge.

Gud har gitt oss kraften til å velge, og med denne evnen kan vi “tilveiebringe mye rettferdighet” (vers 27). Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å forstå at selv om det finnes ugudelighet i verden, “har [de] kraften i seg” til å gjøre godt? (vers 28).

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et papirark med ordet valg skrevet på den ene siden, og ordet konsekvens skrevet på den andre siden. Forklar at valg har konsekvenser, eller resultater som naturlig følger handlinger. Be et barn løfte arket for å vise at når du løfter arket, får du både valget og konsekvensen av det valget. Be et barn lese Lære og pakter 58:27‒28. Hvilke valg kan vi ta som vil “tilveiebringe mye rettferdighet”, eller få gode konsekvenser? (vers 27). Når har vi tatt gode valg med konsekvenser som var til velsignelse for andre?

  • Skriv setninger fra Lære og pakter 58:27–28 på papirstrimler, og gi en til hvert barn. Be dem lese versene hver for seg og tenke over setningen sin. Be barna sitte i den rekkefølgen setningene deres står i vers 27–28, og fortelle hverandre hva de har lært. Hva er Herrens budskap til oss i disse versene?

  • Syng en sang om valg, for eksempel “Velg det rette” (Salmer, nr. 131). Still spørsmål for å hjelpe barna å grunne på sangteksten – for eksempel: Hvem er med på å veilede deg til å gjøre det rette valget? Hvem prøver å få deg til å gjøre feil valg? Hvordan føles det å velge det rette?

Lære og pakter 59:9‒16

Sabbaten er Herrens dag.

Herren sa at helligholdelse av sabbaten hjelper oss å “holde [oss] ubesmittet av verden” (Lære og pakter 59:9). Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å holde sabbaten hellig og gjøre den til et tegn på sin kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Lære og pakter 59:9–16 parvis, og be hvert par om å skrive ned noe de lærer om sabbatsdagen av hvert vers. Etter noen minutter kan du be hvert par fortelle klassen hva de har skrevet. Hva skal vi gjøre annerledes på sabbaten på grunn av det vi har lært?

  • Forbered et enkelt memospill der barna setter setninger fra Lære og pakter 59:9–16 sammen med riktig vers. Velg setninger som lærer oss hva Herren ønsker at vi skal gjøre på sabbaten. Drøft hva disse setningene lærer oss om Herrens dag og hvordan vi kan komme nærmere ham.

  • Sabbatsdagen er “Herrens dag” (Lære og pakter 59:12) ‒ en dag for å vise at vi minnes Herrens mange gjerninger når vi tilber ham (se Veiledning til Skriftene, “Sabbatsdagen”). Hjelp barna å grunne på disse gjerningene ved å be dem lese følgende skriftsteder og vise dem relaterte bilder: 1 Mosebok 2:1–3 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 3); Johannes 20:1–19 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 59). Hvilke andre av Herrens mektige gjerninger kan vi minnes på sabbaten? Hva kan vi lære om sabbaten av Lære og pakter 59:9‒16?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna dele med familien noe de kan gjøre for å holde sabbatsdagen hellig.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bygg opp barnas selvtillit. Noen barn føler seg kanskje ikke i stand til å lære evangeliet på egenhånd. Lov barna at Den hellige ånd vil hjelpe dem å lære.

Skriv ut