Lære og pakter 2021
26. april–2. mai. Lære og pakter 45: “Løftene … skal gå i oppfyllelse”


“26. april–2. mai. Lære og pakter 45: ‘Løftene … skal gå i oppfyllelse’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“26. april–2. mai. Lære og pakter 45”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
ungdom utenfor tempelet

26. april–2. mai

Lære og pakter 45

“Løftene … skal gå i oppfyllelse”

Som lærer er din viktigste forberedelse åndelig. Begynn med å studere Lære og pakter 45 og be om veiledning fra Den hellige ånd. Denne oversikten gir forslag som kan være nyttige for deg. Du kan også finne forslag i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier eller i Liahona eller Vennen.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Spør barna om de vil fortelle om noe de har lært fra Skriftene denne uken. Velg noen som kan dele, og be de andre barna rekke opp hånden hvis de lærte om noe lignende.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 45:32

Jeg kan “stå på hellige steder”.

I Lære og pakter 45:32 sa Herren at disiplene hans vil finne sikkerhet i de siste dager ved å stå på hellige steder ‒ steder som er spesielle for Herren. Hvordan kan du hjelpe barna å gjenkjenne hellige steder i sitt liv?

Mulige aktiviteter

  • Plasser bilder av en bolig, en kirkebygning og et tempel på forskjellige steder i rommet. Gi ledetråder som beskriver disse stedene, og be barna stå i nærheten av bildet du beskriver. Les første linje av Lære og pakter 45:32. Bær vitnesbyrd om at vi blir velsignet når vi tilbringer tid på hellige steder som våre hjem, våre kirkebygninger og tempelet. Be barna snakke om hva de føler når de er på hellige steder som disse.

  • Be barna fullføre denne ukens aktivitetsside. Hjelp dem å skrive “Jeg kan bidra til at hjemmet mitt blir et hellig sted” og “Lære og pakter 45:32” på tegningen sin. Hva kan de gjøre for å bidra til at hjemmet deres blir et hellig sted?

  • For å hjelpe barna å finne ut hva det vil si å “ikke rokkes”, kan du be dem stå stille uten å bevege seg i ett minutt. Les første linje av Lære og pakter 45:32. Hjelp barna å forstå at å “stå på hellige steder og … ikke rokkes” vil si å velge det rette til enhver tid uansett hva som hender. Oppfordre dem til å “ikke rokkes” fra rettferdige tanker og handlinger.

Lære og pakter 45:44‒45

Jesus Kristus vil komme igjen.

Da de hellige i Kirtland i Ohio hørte åpenbaringen i Lære og pakter 45, som omhandler de siste dager og Frelserens annet komme, mottok de den med glede. Overvei hvordan du kan hjelpe barna å forberede seg med glede til Det annet komme.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å tenke på hva de føler når de vet at en spesiell person skal komme på besøk, som for eksempel bestemor eller bestefar eller en venn. Hvordan forbereder de seg til besøket? Vis et bilde av Frelseren, og les deler av eller hele Lære og pakter 45:44–45. Fortell barna hva du føler med hensyn til at Frelseren skal komme igjen, og la dem uttrykke følelsene sine.

  • Vis et bilde av Frelserens annet komme (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier), og be barna fortelle hva de føler når de ser bildet. Del ditt vitnesbyrd om at Jesus Kristus vil komme igjen.

  • Syng en sang om Frelserens annet komme som klasse, som for eksempel “Når Han kommer igjen” (Barnas sangbok, 46–47). Bruk sangen til å snakke om hvordan vi kan forberede oss på at Jesus skal komme igjen, for eksempel ved å gjøre Guds vilje og la vårt lys skinne for andre.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 45:3‒5

Jesus Kristus er vår talsmann hos Faderen.

Hvordan vil du hjelpe barna å styrke sin tro på at Jesus Kristus er deres talsmann? Hvordan har du lært dette selv?

Mulige aktiviteter

  • Skriv noen ord og uttrykk som finnes i Lære og pakter 45:3–5, på separate papirlapper. Gi barna litt tid til å studere disse versene i Skriftene, og be dem så om å lukke Skriftene og sette ordene på lappene i den rekkefølgen de står i verset. Hva sier disse versene om hva Frelseren sier for å tale vår sak for vår himmelske Fader?

  • Hjelp barna å definere ordet talsmann, kanskje ved å slå det opp i en ordbok. Hva gjorde Frelseren som gjorde det mulig for ham å være vår talsmann? Uttrykk dine følelser med hensyn til hva Jesus Kristus har gjort for oss, og la barna fortelle hva de føler.

Lære og pakter 45:9

Jesu Kristi evangelium er et lys for verden.

Hjelp barna du underviser, å tenke på hvordan evangeliet forbereder verden til Frelserens annet komme.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av et lys og et flagg, eller tegn disse tingene på tavlen. Be barna lese Lære og pakter 45:9 og tenke på hvordan evangeliet er som et lys, et banner (eller flagg) og et sendebud. Du kan gjerne forklare at i oldtiden ble et banner, eller flagg, tatt med ut i strid. Det hjalp soldatene å vite hvor de skulle samles og hva de skulle gjøre.

    Bilde
    Kaptein Moroni holder frihetens fane

    Title of Liberty [Frihetens fane], av Larry Conrad Winborg

  • Hjelp barna å lære hele eller deler av vers 9 utenat ved å skrive det på tavlen og viske ut noen få ord om gangen.

Lære og pakter 45:37‒38

Jesus Kristus vil komme igjen.

Det kan være skremmende for barn å lese om krigene, ondskapen og ødeleggelsene som er profetert skal finne sted før Frelserens annet komme. Hvordan kan du hjelpe dem å se med glede frem til denne lovede tiden?

Mulige aktiviteter

  • Spør barna hvordan de vet når en ny årstid nærmer seg. Hvilke tegn ser de etter? Forklar at akkurat slik det er tegn på en ny årstid, er det tegn på Det annet komme. Les Lære og pakter 45:37‒38 sammen. Hvordan sa Jesus at tegnene på hans annet komme ville være? For å hjelpe barna å oppdage tegnene vi skulle se etter, kan du gi hvert barn (eller gruppe barn) i oppdrag å lese noen vers fra Lære og pakter 45 som beskriver disse tegnene. Vers 26–27, 31–33, 40–42 kan brukes som eksempel. La barna fortelle hva de har funnet ut. Hvilke av disse tegnene er i ferd med å bli oppfylt i dag?

  • Skriv noen av løftene om fremtidige hendelser som du fant i ditt studium av kapittel 45, på egne papirlapper. Noen eksempler på disse løftene finner du i vers 44–45, 51–52, 55, 58–59, 66–71. Skriv på tavlen versene hvor løftene finnes. Gi barna lappene, og be dem bruke Skriftene sine til å sette versene på tavlen sammen med løftene. Snakk om hva disse løftene betyr, og be barna si hvilke løfter som hjelper dem å føle seg begeistret for Frelserens annet komme.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å tenke på noe de har lært i klassen, som de kan dele med familien. Be noen av dem fortelle klassen hva de ønsker å dele hjemme.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å gjenkjenne Ånden. Når du underviser barna, kan du fortelle dem når du føler Den hellige ånd. Snakk om hvordan du oppfatter hans tilstedeværelse. Du kan for eksempel føle fred eller glede mens du synger en sang om Frelseren. Å identifisere disse følelsene vil hjelpe barna å legge merke til når de føler Ånden.

Skriv ut