Lære og pakter 2021
26. april–2. mai. Lære og pakter 45: “Løftene … skal gå i oppfyllelse”


“26. april–2. mai. Lære og pakter 45: ‘Løftene … skal gå i oppfyllelse’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“26. april–2. mai. Lære og pakter 45”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
ungdom utenfor tempelet

26. april–2. mai

Lære og pakter 45

“Løftene … skal gå i oppfyllelse”

President Russell M. Nelson har sagt: “Skriv ned de tanker som kommer til ditt sinn. Skriv ned dine følelser, og følg opp med å gjøre det du blir tilskyndet til å gjøre” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 95).

Skriv ned inntrykkene dine

Vi lever i farefulle tider, og det kan være urovekkende. Til og med Jesu disipler, da de hørte ham profetere om katastrofene som skulle finne sted i vår tid, “ble … bekymret” (Lære og pakter 45:34). De tidlige hellige i Kirtland i Ohio var også bekymret på grunn av den farefylte tiden de levde i. Blant annet var det “mange falske rykter … og tåpelige historier” som undergravde evangeliets budskap (Lære og pakter 45, kapitteloverskriften). Men Herrens svar, både den gang og nå, er “vær ikke bekymret” (vers 35). Ja, det finnes ondskap, men det finnes også tegn på at Gud fremskynder sitt verk. Ja, farer er forutsagt før det annet komme, og vi skulle være klar over dem. Men dette er ikke bare farevarsler. Det er også tegn på at Guds løfter er i ferd med å bli oppfylt. Kanskje dette er grunnen til at Lære og pakter 45 – en åpenbaring som beskriver mange av disse tegnene i detalj – ble mottatt “til glede for de hellige” (kapitteloverskriften).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 45:1–5

Jesus Kristus er vår talsmann hos Faderen.

Har du noen gang følt deg utilstrekkelig eller uverdig for Gud? Du kan finne oppmuntring i Lære og pakter 45:1–5. Hva sier ord som “talsmannen” og “taler [vår] sak” deg? Hvordan er Frelseren din talsmann, eller hvordan taler han din sak? Hva betyr det for deg å vite at Kristus er din talsmann?

Følgende ord fra president Joseph Fielding Smith kan hjelpe deg å grunne på disse versene: “Jesus [er] vår talsmann og taler vår sak som vår mellommann ved sin tjenestegjerning, og arbeider for å forlike oss og bringe oss til enighet med Gud” (i Conference Report, okt. 1953, 58).

Se også 2 Nephi 2:8–9; Mosiah 15:7–9; Moroni 7:27–28; Lære og pakter 29:5; 62:1.

Lære og pakter 45:9–10

Evangeliet er et banner for nasjonene.

I oldtiden var et banner et flagg som ble tatt med ut i strid. Det samlet og forente soldater og hjalp dem å vite hvor de skulle samles og hva de skulle gjøre. Et banner er også et eksempel eller en regel som andre ting kan måles opp mot. Når du leser Lære og pakter 45:9–10, kan du grunne på hvordan evangeliets pakter har vært et banner for deg. Hvordan ville livet ha vært annerledes hvis du ikke hadde disse paktene?

Se også Jesaja 5:26; 11:10–12; Lære og pakter 115:5–6.

Lære og pakter 45:11–75

Herrens løfter vil bli oppfylt.

Krig, ugudelighet og ødeleggelse vil komme forut for Frelserens annet komme. Men “vær ikke bekymret”, sa Herren, “for når alt dette skjer, da kan dere vite at løftene som er gitt dere, skal gå i oppfyllelse” (Lære og pakter 45:35).

Mens du studerer Lære og pakter 45:11–75, kan du vurdere å ikke bare fokusere på de foruroligende hendelsene som er profetert, men også på velsignelsene Herren lover (for eksempel løftene i vers 54–59 om Frelserens tusenårige regjeringstid). Du kan gjøre dette ved å lage lister eller ved å merke eller markere versene. Hva finner du som hjelper deg å ikke være bekymret for de siste dager?

Lære og pakter 45:31–32, 56–57

“Stå på hellige steder” og vær urokkelige.

Én grunn til at Frelseren og hans profeter underviser oss om tegnene på det annet komme, er å hjelpe oss å forberede oss. Hva lærer du i Lære og pakter 45:31–32, 56–57 om å forberede deg til Herrens annet komme? Det kan være nyttig å gjennomgå lignelsen om de ti jomfruer, som finnes i Matteus 25:1–13. Frelseren sammenlignet oljen i denne lignelsen med sannhet og med Den hellige ånd (se Lære og pakter 45:57). Hvilken innsikt får du når du leser lignelsen på denne måten?

Bilde
de ti jomfruene

Parable of the Ten Virgins [Lignelsen om de ti jomfruer], av Dan Burr

Lære og pakter 45:11–15, 66–71

Sion er et tilfluktssted for Guds hellige.

De hellige på Joseph Smiths tid var ivrige etter å bygge Sion, det nye Jerusalem, som beskrevet i Mormons bok (se Ether 13:2–9) og i Joseph Smiths inspirerte revisjon av Bibelen (se Moses 7:62–64). Hva lærer Lære og pakter 45:11–15, 66–71 deg om Sion – både oldtidsbyen fra Enoks tid og den i de siste dager?

I dag sikter befalingen om å opprette Sion til å opprette Guds rike uansett hvor vi bor – der Guds barn samles til den sikkerhet som hans “evige pakt” gir (vers 9). Hva kan du gjøre for å hjelpe til med å bygge opp Sion der du er?

Se også Gospel Topics, “Zion”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 45:3‒5.Hva gjør en talsmann for oss? Dere kan gjerne se videoen “The Mediator” [Mellommannen] (ChurchofJesusChrist.org) og snakke om hvorfor Frelseren kalles vår talsmann.

Lære og pakter 45:9‒10.Hvis familien deres hadde et “banner” eller et flagg som symboliserte deres engasjement for evangeliet, hvordan ville det se ut? Det kan være morsomt å lage et familieflagg sammen og snakke om hvordan dere kan hjelpe andre å følge evangeliets normer.

Lære og pakter 45:32.Hva er våre “hellige steder”? Hva vil det si å “ikke rokkes”? Hvordan kan vi gjøre hjemmet vårt til et hellig sted?

Lære og pakter 45:39‒44.Hvordan kan du hjelpe familiemedlemmene å forstå hva det vil si å se etter Frelserens annet komme? Kanskje dere kan tenke på en hendelse dere ser frem til, og snakke om hvordan dere “ser” etter denne hendelsen. Dere kan også bake noe sammen og se etter tegn på at det er klart til å spise. Hva gjør vi for å se etter Frelserens annet komme?

Lære og pakter 45:55.Å lese 1 Nephi 22:26 og Johannes’ åpenbaring 20:1–3 kan hjelpe familien å forstå hvordan Satan “skal bindes” i tusenårsriket. Hvordan kan vi binde Satan i vårt liv?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Når Han kommer igjen”, Barnas sangbok, 46; se også “Forslag for å forbedre familiens skriftstudium”.

Forbedring av ditt personlige studium

Bruk studiehjelpemidler. Bruk fotnotene, Topical Guide, Bible Dictionary og Veiledning til Skriftene for å få innsikt i Skriftene.

Bilde
Kristus stiger ned

The Coming of Christ [Kristi komme], av Jubal Aviles Saenz

Skriv ut