Lære og pakter 2021
10.‒16. mai. Lære og pakter 49–50: “Det som er av Gud, er lys”


“10.‒16. mai. Lære og pakter 49–50: ‘Det som er av Gud, er lys’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“10.‒16. mai. Lære og pakter 49–50”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
tjern ved soloppgang

10.‒16. mai

Lære og pakter 49‒50

“Det som er av Gud, er lys”

“Den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag” (Lære og pakter 50:24). Tenk på hvordan du mottar lys ved å bli i Gud.

Skriv ned inntrykkene dine

Frelseren er vår “gode hyrde” (Lære og pakter 50:44). Han vet at noen ganger kommer sauer på avveier, og at villmarken har mange farer. Derfor leder han oss kjærlig til den sikkerhet som hans lære gir, bort fra farer som “falske ånder som er i virksomhet på jorden og bedrar verden” (Lære og pakter 50:2). Å følge ham innebærer ofte å gi slipp på uriktige oppfatninger eller tradisjoner. Dette gjaldt for Leman Copley og andre i Ohio som tok imot det gjengitte evangelium, men likevel holdt fast ved noen trosoppfatninger som ganske enkelt ikke var riktige. I Lære og pakter 49 erklærte Herren sannheter som korrigerte Lemans tidligere oppfatninger om temaer som ekteskap og Frelserens annet komme. Og da konvertittene i Ohio “mottok … ånder som [de] ikke kunne forstå”, lærte Herren dem hvordan de kan skjelne sanne tilkjennegivelser av Ånden (Lære og pakter 50:15). Den gode hyrde var tålmodig. Han visste at disse tidlige hellige – i likhet med oss alle – var “små barn” som “må vokse i nåde og kunnskap om sannheten” (Lære og pakter 50:40).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 49:5–23

Evangeliets sannheter kan hjelpe meg å gjenkjenne falske læresetninger.

Før han sluttet seg til Kirken, hadde Leman Copley vært medlem av en religiøs gruppe kjent som Det forente samfunn av de som tror på Kristi annet komme, også kjent som shakerne (se “Leman Copley and the Shakers”, Revelations in Context, 117–21). Etter en samtale med Leman søkte Joseph Smith klargjøring fra Herren om noen av shakernes læresetninger, og Herren svarte med åpenbaringen i kapittel 49.

Du kan finne noen av shakernes trosoppfatninger nevnt i overskriften til kapittel 49. Vurder å markere eller notere sannhetene i vers 5–23 som korrigerer disse trosoppfatningene. Tenk på andre falske læresetninger eller tradisjoner i verden i dag. Hvilke sannheter i evangeliet kan hjelpe deg å beskytte deg mot dem?

Lære og pakter 49:15–17

Ekteskap mellom mann og kvinne er helt avgjørende for Guds plan.

Hvilke sannheter om ekteskap lærer du av Lære og pakter 49:15–17? Hvorfor føler du at ekteskap mellom en mann og en kvinne er nødvendig for vår himmelske Faders plan? Eldste David A. Bednar ga to grunner: “Grunn 1: Mannlige og kvinnelige ånder utfyller og fullkommengjør hverandre, og derfor er menn og kvinner ment å utvikle seg sammen mot opphøyelse … Grunn 2: I henhold til den guddommelige plan trengs både mann og kvinne for å bringe barn til jorden og skape de beste forutsetninger for å oppdra og styrke barna” (“Ekteskap er avgjørende for Hans evige plan”, Liahona, juni 2006, 51–52).

Se også 1 Mosebok 2:20–24; 1 Korinterbrev 11:11; “Familien – en erklæring til verden”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 145.

Bilde
ektepar utenfor et tempel

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud.

Lære og pakter 50

Herrens læresetninger kan beskytte meg mot Satans bedrag.

De nye konvertittene i Ohio var ivrige etter å motta de åndelige tilkjennegivelsene som er lovet i Skriftene, men Satan var også ivrig etter å bedra dem. De lurte på om det er Åndens innflytelse når noen roper eller besvimer.

Tenk deg at du ble bedt om å hjelpe disse nye konvertittene å forstå hvordan de kunne gjenkjenne sanne tilkjennegivelse av Den hellige ånd og unngå å bli bedratt av Satans etterligninger. Hvilke prinsipper finner du i Lære og pakter 50 som du kunne dele? (se spesielt vers 22–25, 29–34, 40–46).

Se også 2 Timoteus 3:13–17.

Lære og pakter 50:13–24

Lærere og elever blir oppbygget sammen ved Ånden.

Én måte du kan studere Lære og pakter 50:13–24 på, er å tegne en lærer og en elev, og ved siden av hver av dem lage en liste over ord og uttrykk fra disse versene som lærer deg noe om læring og undervisning i evangeliet. Når har du hatt opplevelser som har lært deg Åndens betydning for undervisning og læring? Tenk på hva du kan gjøre for å forbedre din innsats for både å lære og undervise i evangeliet.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 49:2.Hva vil det si å ønske “å kjenne sannheten delvis, men ikke helt”? Du kan gjerne vise et delvis tildekket bilde og la familiemedlemmene gjette hva det er. Hva skjer når vi bare godtar en del av sannheten? (se 2 Nephi 28:29). Hvordan er evangeliets fylde til velsignelse for oss?

Lære og pakter 49:26‒28.Hvordan blir vi velsignet ved Herrens løfte: “Jeg vil gå foran dere, jeg vil danne baktroppen og være midt iblant dere”? Familiemedlemmene kan gjerne fortelle om erfaringer da de følte at Herren gikk foran dem eller følte at han var “midt iblant [dem]”.

Lære og pakter 50:23‒25.Dere kan samles i et mørkt rom for å lese Lære og pakter 50:23–25, og gradvis gjøre det lysere ved å tenne stearinlys eller slå på ett lys om gangen. Dere kan også lese disse versene mens dere ser på soloppgangen om morgenen. Hva kan vi gjøre for at evangeliets lys skal fortsette å vokse? Når familiemedlemmene lærer noe nytt om evangeliet i løpet av uken, kan du oppmuntre dem til å dele det med familien ved å skrive en lapp og feste den til en lampe eller annet lys i huset.

Lære og pakter 50:40‒46.Når dere har lest Lære og pakter 50:40–46, kan du vise bildet av Frelseren som følger med denne oversikten, og stille spørsmål som disse: Hvordan kan dere se at Frelseren er glad i sauene? Hvordan er Frelseren som en hyrde for oss? Hvilke ord eller uttrykk fra Skriftene gjenspeiler tanken om at Frelseren er en hyrde og vi er sauene hans?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Mitt lille lys”, Barnas sangbok, 38.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær fleksibel. De beste undervisningsøyeblikk, spesielt i hjemmet, er ofte spontane og uventede: et familiemåltid kan inspirere til en samtale om å nyte Guds ord, og et regnvær kan være en anledning til å vitne om levende vann. Hvis dere er åndelig forberedt, kan Herren “i samme øyeblikk [gi dere] hva [dere] skal si” (Lære og pakter 100:6).

Bilde
Jesus med et lam

Gentle Shepherd [Milde hyrde], av Kim Yongsung

Skriv ut