Lære og pakter 2021
3.–9. mai. Lære og pakter 46–48: “Søk oppriktig etter de beste gaver”


“3.‒9. mai. Lære og pakter 46–48: ‘Søk oppriktig etter de beste gaver’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“3.‒9. mai. Lære og pakter 46–48”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
folkemøte ved tjern

The Camp Meeting [Leirmøtet], av Worthington Whittredge

3.‒9. mai

Lære og pakter 46‒48

“Søk oppriktig etter de beste gaver”

Skriv ned inntrykk du mottar mens du leser Lære og pakter 46–48. Så kan du spørre, slik eldste Richard G. Scott foreslo: “Er det noe mer jeg burde vite?”(“Motta åndelig veiledning”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 8).

Skriv ned inntrykkene dine

Da Parley P. Pratt, Oliver Cowdery, Ziba Peterson og Peter Whitmer jr. forlot Kirtland og dro videre til andre virkefelt, etterlot de seg hundre konvertitter som hadde stor iver, men lite erfaring eller veiledning. Det var ingen håndbøker, ingen lederopplæringsmøter, ingen sendinger av generalkonferansen – det var faktisk ikke engang så mange eksemplarer av Mormons bok tilgjengelig. Mange av disse nye troende hadde blitt tiltrukket av det gjengitte evangelium på grunn av løftet om fantastiske tilkjennegivelser av Ånden, særlig dem de kjente til fra sitt studium av Det nye testamente (se f.eks. 1 Korinterbrev 12:1–11). Snart ble noen uvanlige uttrykk for tilbedelse – blant annet å falle om eller å bukte seg som en slange – innført på kirkemøtene deres. Mange hadde vanskelig for å skjelne hvilke tilkjennegivelser som var av Ånden og hvilke som ikke var det. Da Joseph Smith så forvirringen, ba han om hjelp. Herrens svar er like verdifullt i dag, når folk ofte avviser eller ignorerer det som hører Ånden til. Herren åpenbarte at åndelige tilkjennegivelser er reelle og forklarte hva de er – gaver fra en kjærlig himmelsk Fader, “gitt til gavn for dem som elsker [ham] og holder alle [hans] bud” (Lære og pakter 46:9).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 46:1–6

Alle oppriktige søkende er velkommen til å tilbe i Herrens kirke.

Møtene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige skulle være blant de mest innbydende og inspirerende sammenkomster i verden. Hvordan råder Herren oss i Lære og pakter 46:1–6 til å ta imot dem som kommer til våre møter? Føler venner og andre i nærområdet seg velkommen på menighetens møter? Hva gjør du for å bidra på Kirkens møter slik at folk ønsker å komme tilbake igjen? Tenk over hvordan din innsats for å følge Den hellige ånd på Kirkens møter kan påvirke opplevelsen din.

Se også 3 Nephi 18:22–23; Moroni 6:5–9; velkomstvideoen på ComeUntoChrist.org; “Religious Enthusiasm among Early Ohio Converts”, Revelations in Context, 105–11.

Lære og pakter 46:7–33

Gud har gitt åndelige gaver for å velsigne sine barn.

De tidlige hellige trodde på åndelige gaver, men trengte litt veiledning med hensyn til hensikten med dem. Når du studerer om Åndens gaver ved hjelp av Lære og pakter 46:7–33, kan du grunne på hvorfor det er viktig at du “alltid husker hvorfor de er gitt” (vers 8). Tenk på hvordan versene gjelder denne uttalelsen av eldste Robert D. Hales: “Disse gavene blir gitt dem som er trofaste mot Kristus. De vil hjelpe oss å kjenne evangeliets sannheter og undervise i dem. De vil hjelpe oss å være til velsignelse for andre. De vil lede oss tilbake til vår himmelske Fader” (“Gifts of the Spirit”, Ensign, feb. 2002, 16). Hva annet lærer disse versene deg om åndelige tilkjennegivelser? Hvordan kan disse sannhetene hjelpe deg å unngå at du “føres vill”? (vers 8).

Tenk på hva dine åndelige gaver er – og hvordan du kan bruke dem “til gavn for Guds barn” (vers 26). Hvis du har en patriarkalsk velsignelse, nevner den sannsynligvis gaver du har fått.

Se også Gospel Topics, “Spiritual Gifts”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 47

Herren vil at hans kirke skal føre en historie.

John Whitmers kall til å føre Kirkens historie videreførte en lang tradisjon av opptegnelsesførere blant Guds folk (se 2 Nephi 29:11–12; Moses 6:5; Abraham 1:28, 31). Faktisk finnes stillingen som Kirkens historiker og skriver fremdeles i dag. Hvorfor tror du det er så viktig for Herren at det blir ført en historie? Tenk på dette mens du leser hans instruksjoner til John Whitmer om denne oppgaven i kapittel 47. Vurder også hvilke personlige opplevelser du trenger å skrive ned. Hva har for eksempel Herren lært deg som du ønsker å bevare?

Når du grunner på disse spørsmålene, kan du overveie denne innsikten fra eldste Marlin K. Jensen i De sytti, som var Kirkens historiker og skriver fra 2005 til 2012:

“Vi fører opptegnelser for at de skal hjelpe oss å huske … [Vi ønsker] å hjelpe Kirkens medlemmer å huske alt det store Gud har gjort for sine barn … Fortidens lærdommer [hjelper] oss å takle vår nåtid og gi oss håp for vår fremtid” (“Det skal føres en opptegnelse blant dere”, Liahona, des. 2007, 26, 31).

For å lære mer om arbeidet som nå gjøres under ledelse av Kirkens historiker, kan du gå inn på history.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
John Whitmer

John Whitmer ble kalt til å føre Kirkens historie.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 46:2‒6.Hva kan vi gjøre som familie for å sørge for at andre føler seg velkommen på våre møter i Kirken? (se også 3 Nephi 18:22–23). Bildet som ledsager denne oversikten, kan berike denne drøftingen.

Lære og pakter 46:7‒26.Hvilke åndelige gaver ser vi i hverandre? Hvordan kan disse gavene velsigne vår familie?

Lære og pakter 47.Hvordan kan du oppmuntre familien din til å føre sin personlige historie gjennom uken? Du kan gjerne dele noen oppføringer fra din personlige dagbok eller fortelle en historie om en av dine forfedre (se FamilySearch.org). Noen familier setter av noen minutter hver uke til at alle kan skrive i dagboken sin. Du kan stille noen hjelpespørsmål som: “Hva har skjedd denne uken som dere ønsker at barnebarna deres skal vite om?” eller “Hvordan har dere sett Herrens hånd i livet deres denne uken?” Små barn kan lage tegninger av opplevelsene sine, eller du kan gjøre opptak av at de forteller historiene sine. Hvilke velsignelser kommer av å føre en historie? (se vers 1).

Lære og pakter 48.De hellige i Ohio ble befalt å dele eiendommene sine med dem som flyttet til Ohio fra det østlige USA. Hva kan vi dele for å dekke andres behov?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Har på jorden jeg gjort noe godt i dag?” (Salmer, nr. 173).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk historier og eksempler. Frelseren brukte ofte historier og lignelser til å undervise i evangeliets prinsipper. Tenk på eksempler og historier fra ditt eget liv som kan gjøre evangeliets prinsipper levende for familien (se Undervisning på Frelserens måte, 22).

Bilde
folk i kirken

Vår himmelske Fader gir sine barn åndelige gaver til velsignelse for andre.

Skriv ut