Lære og pakter 2021
24.–30. mai. Lære og pakter 58–59: “Arbeide ivrig for en god sak”


“24.‒30. mai. Lære og pakter 58–59: ‘Arbeide ivrig for en god sak’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“24.‒30. mai. Lære og pakter 58‒59”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Gate i Independence i Missouri

Independence, Missouri, av Al Rounds

24.‒30. mai

Lære og pakter 58‒59

“Arbeide ivrig for en god sak”

President Dallin H. Oaks underviste: “Skriftene vil hjelpe oss å besvare alle våre personlige spørsmål, fordi vi ved å lese dem innbyr og kvalifiserer oss til inspirasjon fra Den hellige ånd, som vil lede oss til all sannhet” (i David A. Edwards, “Are My Answers in There?New Era, mai 2016, 42).

Skriv ned inntrykkene dine

Første gang Kirkens eldster så stedet for byen Sion – Independence i Missouri – var det ikke det de forventet. Noen trodde de ville finne et blomstrende, yrende samfunn med en sterk gruppe hellige. I stedet fant de en tynt befolket utpost som manglet den sivilisasjonen de var vant til, og som var bebodd av hardbarkede nybyggere istedenfor hellige. Det viste seg at Herren ikke bare ba dem om å komme til Sion – han ville at de skulle bygge den.

Når forventningene våre ikke stemmer overens med virkeligheten, kan vi huske hva Herren sa til de hellige i 1831: “Dere kan ikke med deres naturlige øyne i øyeblikket se hvilken plan deres Gud har … og den herlighet som skal følge etter stor trengsel” (Lære og pakter 58:3). Ja, livet er fullt av trengsel, til og med ondskap, men vi kan “tilveiebringe mye rettferdighet. For [vi] har kraften i [oss]” (vers 27–28).

Se også Saints [Hellige], 1:127–33.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 58:1–5, 26–33, 44; 59:23

Velsignelser kommer i henhold til Guds tidsplan og vår egen flid.

De hellige la grunnlaget for Sion i Jackson fylke i Missouri, hvor de utholdt mange prøvelser. De håpet sikkert at dette området i løpet av deres levetid ville blomstre til et sted der alle de hellige kunne samles. De hellige ble imidlertid drevet ut av Jackson fylke i løpet av noen år, og Herren åpenbarte at hans folk måtte “[vente] en liten stund på Sions forløsning” (Lære og pakter 105:9).

Når du studerer følgende skriftsteder, kan du se etter grunner til at velsignelser kan bli holdt tilbake en stund. Spørsmålene nedenfor kan hjelpe deg å grunne.

Lære og pakter 58:1–5; 59:23. Hvilke budskap i disse versene styrker din evne til å tåle prøvelser mer tålmodig? Hvilke velsignelser har du mottatt etter trengsel? Hvorfor tror du noen velsignelser kommer først etter trengsel?

Lære og pakter 58:26‒33. Hvilken rolle spiller det å “arbeide ivrig for en god sak” i oppfyllelsen av Guds løfter? Hvilken rolle spiller din lydighet?

Lære og pakter 58:44. Hvilken sammenheng er det mellom “troens bønn” og Herrens vilje for oss?

Lære og pakter 59, kapitteloverskriften

Hvem var Polly Knight?

Polly Knight og mannen hennes, Joseph Knight sr., var noen av de første som trodde på Joseph Smiths profetiske kall. Polly og Joseph ga profeten avgjørende støtte til arbeidet med å oversette Mormons bok. Familien Knight forlot Colesville i New York for å samles med de hellige i Ohio, og ble senere befalt å flytte til Jackson fylke i Missouri. På reisen begynte Pollys helse å skrante, men hun var fast bestemt på å se Sion før hun døde. Hun hadde bare vært i Missouri i noen dager da hun gikk bort (se Saints [Hellige], 1:127‒28, 132‒33). Lære og pakter 59 ble mottatt den dagen hun døde, og vers 1 og 2 ser ut til å henvise spesielt til henne.

Lære og pakter 59:9‒19

Helligholdelse av sabbaten gir timelige og åndelige velsignelser.

Etter å ha lovet å velsigne de hellige i Sion “ikke med få bud”, la Herren særlig vekt på ett bestemt bud: budet om å overholde hans “hellige dag” (Lære og pakter 59:4 9). Mens du studerer Lære og pakter 59:9–19, kan du grunne på hvorfor overholdelse av sabbaten må ha vært så viktig for disse hellige da de prøvde å bygge opp Sion.

Du kan også grunne på spørsmål som disse: Bruker jeg sabbatsdagen slik Herren hadde til hensikt? Hvordan kan det å holde sabbaten hellig hjelpe meg å holde meg “ubesmittet av verden”? (vers 9). Hva kan jeg gjøre for å vie min “andakt til den Aller Høyeste”? (vers 10).

Hva blir du inspirert til å gjøre for i større grad å holde sabbatsdagen hellig etter at du har lest de følgende versene? 1 Mosebok 2:2–3; 2 Mosebok 20:8–11; 31:13, 16; 5 Mosebok 5:12–15; Jesaja 58:13–14; Markus 2:27; Johannes 20:1–19; Apostlenes gjerninger 20:7.

Du kan også ha nytte av en av de mange videoene eller andre ressursene om sabbaten som finnes på sabbath.ChurchofJesusChrist.org.

Se også Russell M. Nelson, “Sabbaten er en lyst”, Ensign eller Liahona, mai 2015, 129–32; Veiledning til Skriftene, “Sabbatsdagen”.

Bilde
brød og nadverdsbegre

Deltagelse i nadverden er en del av det å holde sabbatsdagen hellig.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 58:26–29.Familiemedlemmene kan kanskje lage en liste over noe av det de “[arbeider] ivrig” for. Er alt “en god sak”? Hvorfor vil Herren at vi skal gjøre “mange ting av egen fri vilje”? Be hvert familiemedlem om å tenke på hva de kan gjøre denne uken for å “tilveiebringe mye rettferdighet”. Senere kan de fortelle hva de har gjort.

Lære og pakter 58:42‒43.Hva føler familiemedlemmene når de leser disse versene? Hvordan kan disse versene hjelpe noen som trenger å omvende seg?

Lære og pakter 59:3‒19.Hva kan det bety å bli “kronet med … bud”? (vers 4). Når dere leser budene i vers 5–19, kan dere snakke om velsignelsene dere har mottatt ved å adlyde hvert av disse budene.

Dere kan også legge merke til hvordan ord som “glede”, “glad”, “glade hjerter” og “blidt åsyn” brukes til å beskrive budet om å holde sabbatsdagen hellig. Hvordan kan dere gjøre deres sabbat mer gledesfylt? Familien kan kanskje lage et memospill med kort som skildrer ting dere kan gjøre for å holde sabbatsdagen hellig.

Lære og pakter 59:18‒21.Hva kan vi gjøre for å “[anerkjenne] … [Guds] hånd i alle ting”? (vers 21). Vurder å gå en tur eller se på bilder og legge merke til ting som kan “behage øyet og glede hjertet” (vers 18). Dere kan ta bilder av eller tegne det dere finner, og deretter snakke om hvordan dere kan vise takknemlighet for disse tingene. Hvordan har vi sett Guds hånd i vårt liv?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Velg det rette”, Salmer, nr. 131.

Vi kan forbedre vår undervisning

Del skriftsteder. Gi familiemedlemmene tid til å dele skriftsteder de har funnet i sitt personlige studium, som er meningsfylte for dem.

Bilde
jente som ber under nadverden

Illustrasjon: Marti Major

Skriv ut