Lære og pakter 2021
10.‒16. mai. Lære og pakter 49–50: “Det som er av Gud, er lys”


“10.‒16. mai. Lære og pakter 49‒50: ‘Det som er av Gud, er lys’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“10.‒16. mai. Lære og pakter 49‒50”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
tjern ved soloppgang

10.‒16. mai

Lære og pakter 49‒50

“Det som er av Gud, er lys”

Når du leser Lære og pakter 49–50, kan du se etter budskap eller prinsipper som du føler vil være spesielt meningsfylte for barna du underviser. Noen få er foreslått i denne oversikten.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Vis bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og hjelp barna å snakke om hvordan Jesus Kristus er som en god hyrde.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 49:12‒14

Jeg kan følge Jesus Kristus.

Hjelp barna å forstå at de kan følge Jesus Kristus ved å tro på ham, omvende seg, bli døpt og motta Den hellige ånd.

Mulige aktiviteter

  • Vis fire fotavtrykk av papir og fire bilder som forestiller å tro på Jesus Kristus, omvende seg, bli døpt og motta Den hellige ånd. Les Lære og pakter 49:12–14, og be barna peke på riktig bilde når hver av disse tingene blir nevnt i versene. La barna hjelpe deg å legge fotavtrykkene på gulvet med bildene ved siden av dem, og be barna bytte på å gå på fotavtrykkene. Bær vitnesbyrd om at når vi gjør det som vises på disse bildene, følger vi Jesus Kristus.

  • Bruk denne ukens aktivitetsside til å lage fingerdukker som kan hjelpe barna å lære hvordan de kan følge Jesus Kristus ved å ha tro, omvende seg, bli døpt og motta Den hellige ånds gave.

Lære og pakter 50:23‒25

Mitt åndelige lys kan bli sterkere og sterkere.

Abstrakte begreper som sannhet og ånd kan være vanskelige for små barn å forstå, men det kan hjelpe å sammenligne dem med lys, slik Herren gjør i Lære og pakter 50:23–25.

Mulige aktiviteter

  • Bruk en aktivitet som illustrerer hvordan vårt åndelige lys kan bli sterkere og sterkere. Du kan gjerne vise bilder av ting som gir lys (for eksempel et stearinlys, en lyspære og solen), og la barna ordne dem i riktig rekkefølge i henhold til hvor sterkt lys de gir. Eller du kan be barna late som om lysene blir sterkere ved å bøye seg ned og sakte reise seg og strekke armene i været. Hjelp dem å komme på gode ting de kan gjøre for å gjøre sitt åndelige lys klarere.

  • Syng en sang sammen med barna om deres åndelige lys, som for eksempel “Mitt lille lys” (Barnas sangbok, 96). Bær vitnesbyrd om hvordan vår himmelske Fader har hjulpet ditt lys å bli klarere. Fortell barna om lyset du ser i dem.

Lære og pakter 50:41‒44

Jesus Kristus elsker meg.

Jesus Kristus er Den gode hyrde. Vi er sauene hans, og han elsker hver enkelt av oss. Hva vil hjelpe barna du underviser, å føle hans kjærlighet til dem?

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Jesus Kristus sammen med barn (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 47, 84 eller 116), og spør barna hvordan de vet at Jesus er glad i barn. Fortell hvordan du vet at Jesus er glad i deg og hvert av barna i klassen.

  • Lag papirsauer, skriv på dem navnene på barna i klassen, og gjem dem rundt i rommet. Vis et bilde av Frelseren, og les Lære og pakter 50:41–42. Hjelp barna å forstå hva disse versene lærer oss om hva Jesus Kristus føler for dem. La dem finne sauene rundt i rommet og henge dem på tavlen nær bildet av Jesus, slik at “ingen av dem … skal gå fortapt” (vers 42).

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 49:12‒14

Jeg kan følge Jesus Kristus.

Herren trenger at vi alle lærer andre at de kan komme til ham ved å ha tro, omvende seg, bli døpt og motta Den hellige ånds gave.

Mulige aktiviteter

  • Be barna sammenligne Lære og pakter 49:12–14 med det Peter underviste i Apostlenes gjerninger 2:38, og med den fjerde trosartikkel. Hvilke likheter finner de? Hvorfor er disse sannhetene viktige?

  • Be barna gå sammen to og to og late som om en av dem ønsker å vite hvordan han eller hun kan følge Jesus Kristus. Det andre barnet i paret kan lære ham eller henne å bruke Lære og pakter 49:12–14.

Lære og pakter 49:15‒17

Ekteskap mellom mann og kvinne er helt avgjørende for Guds plan.

Barna du underviser, kan oppleve forvirrende budskap om ekteskap. Lære og pakter 49:15–17 kan hjelpe dem å forstå Herrens syn på ekteskap.

Mulige aktiviteter

  • Forklar at shakerne var en gruppe som trodde at folk ikke burde gifte seg (se kapitteloverskriften til Lære og pakter 49). Be barna finne ting Herren underviste om ekteskap i Lære og pakter 49:15–17.

  • Hjelp barna å forstå hva setningen “ekteskapet er gitt til mennesket av Gud” betyr. Be dem gå sammen to og to for å sammenligne Lære og pakter 49:15–17 med de tre første avsnittene av “Familien – en erklæring til verden”. Hvorfor er ekteskap så viktig for vår himmelske Fader?

  • Syng sammen andre vers av “I all evighet” (Barnas sangbok, 98) eller en annen sang om familier. Hjelp barna å tenke på måter de kan forberede seg til å bli viet i tempelet en dag og få en evig familie.

    Bilde
    ektepar utenfor et tempel

    Ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud.

Lære og pakter 50:40‒46

Jesus Kristus er Den gode hyrde.

Lære og pakter 50:40–46 inneholder bilder som kan hjelpe barna du underviser, å forstå hva Frelseren føler for dem.

Mulige aktiviteter

  • Lag et memospill ved hjelp av ord eller uttrykk fra Lære og pakter 50:40–46. Du kan for eksempel skrive “frykt ikke, små barn” på ett kort som passer med et annet kort hvor det står “for dere er mine” (vers 41). Les Lære og pakter 50:40‒46 sammen. Bland så kortene på gulvet, et bord eller tavlen, og be barna sette sammen ordene og uttrykkene til setninger. Hva lærer disse setningene oss om Jesus Kristus?

  • For å hjelpe barna å forstå hvordan Frelseren er som en god hyrde, kan du be dem lese Lære og pakter 50:40–46 sammen. Vis så videoen “Jesus Declares the Parable of the Lost Sheep” [Jesus forteller lignelsen om den bortkomne sauen] (ChurchofJesusChrist.org), og be dem finne noe i videoen som minner dem om det de leste. Hvordan redder Jesus oss? Hvordan kan vi være gode hyrder for andre?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Forbered en lapp til hvert barn med disse ordene: Spør meg om . La barna fylle ut det som mangler med noe de har lært i klassen (gi dem hjelp om nødvendig), og feste lappen til klærne sine for å innlede en samtale hjemme.

Vi kan forbedre vår undervisning

Tilpass aktiviteter til alderen på barna du underviser. Etter hvert som barna vokser, har de mer å bidra med til klassen. De har mer erfaring og kan være flinkere til å uttrykke tankene sine. Når du underviser yngre barn, må du kanskje forklare mer enn med eldre barn. Gi alltid barna anledning til å delta på egenhånd, og hjelp dem så etter behov.

Skriv ut