Lære og pakter 2021
17.‒23. mai. Lære og pakter 51–57: “En trofast, rettferdig og klok forvalter”


“17.‒23. mai. Lære og pakter 51‒57: En trofast, rettferdig og klok forvalter’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“17.‒23. mai. Lære og pakter 51‒57”, Kom, følg med meg – for Primær

Bilde
gårdbruker med okser

First Furrow [Første fure], av James Taylor Harwood

17.‒23. mai

Lære og pakter 51‒57

“En trofast, rettferdig og klok forvalter”

I tillegg til det som er foreslått her, kan Ånden tilskynde deg til å fokusere på noe annet fra Lære og pakter 51–57 som kan være viktig for barna du underviser.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

La barna som ønsker å dele noe de lærer, trekke tall fra en beholder for å avgjøre hvilken rekkefølge de skal dele med de andre.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 51:9

Jeg kan være ærlig.

Mange små barn lærer fortsatt hva det vil si å snakke sant. Overvei hvordan du kan understreke hvor viktig det er å snakke og handle ærlig.

Mulige aktiviteter

  • Les for barna fra Lære og pakter 51:9: “La enhver handle ærlig” (se også Trosartiklene 1:13). Spør barna om de vet hva det vil si å være ærlig. For å hjelpe dem å forstå bedre, kan du gi dem eksempler på handlinger som er ærlige.

  • Del noen enkle historier om barn som står overfor avgjørelser om å være ærlig, for eksempel beslutningen om å innrømme det når de har gjort noe galt. Bruk bilder, sokkedukker eller papirdukker for å gjøre historiene mer interessante. Spør barna om disse personene er ærlige eller uærlige.

  • Syng en sang om ærlighet, som for eksempel “Vær alltid tro” (Barnas sangbok, 81). Bær ditt vitnesbyrd om hvorfor det er viktig å være ærlig.

Lære og pakter 52:10; 53:3; 55:1

Den hellige ånds gave mottas ved håndspåleggelse.

Å motta Den hellige ånd ved håndspåleggelse nevnes flere ganger i Lære og pakter 51–57. Dette kan være en god anledning til å undervise barna om denne ordinansen.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av et barn som blir bekreftet (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 105). Be barna beskrive hva som foregår på bildet. Be dem klappe i hendene når de hører ordet “håndspåleggelse” mens du leser ett eller flere av følgende vers: Lære og pakter 52:10; 53:3; 55:1.

  • Fortell barna om da du mottok Den hellige ånds gave ved håndspåleggelse etter at du ble døpt. Hjelp barna å se frem til å motta denne gaven selv. Snakk med dem om hvordan vi kan innby Ånden i vårt liv.

  • Syng “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56) eller en lignende sang. Pek på ord og uttrykk som lærer oss om Den hellige ånds gave.

    Bilde
    en gutt blir bekreftet

    Illustrasjon av en gutt som blir bekreftet: Dan Burr

Lære og pakter 54:4‒6

Jeg skulle alltid holde det jeg lover.

Leman Copley hadde inngått en pakt om å la de hellige fra Colesville i New York bo på sin eiendom i Ohio. Men etter at de hadde kommet frem, brøt han pakten og tvang dem til å dra sin vei.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna hva som skjedde med de hellige som kom for å bo på Leman Copleys eiendom (se kapitteloverskriften til Lære og pakter 54; se også “Kapittel 21: Profeten reiser til Missouri”, Historier fra Lære og pakter, 81–83). Hjelp dem å overveie hva de hellige kan ha følt da Leman brøt sitt løfte.

  • Klipp et papirhjerte i to, og gi hver halvdel til to forskjellige barn. Be dem holde opp halvdelene sammen for å lage et helt hjerte. La andre barn etter tur holde opp en del av hjertet. Hjelp barna å sammenligne dette med løftene eller paktene vi inngår med Gud. Gud vil alltid holde sin del av pakten hvis vi holder vår.

  • Minn barna på at når de blir døpt, vil de inngå en pakt, eller avlegge et løfte, om å adlyde Guds bud. Les for dem fra Lære og pakter 54:6 om hvordan Herren velsigner dem som holder sine pakter.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 51:1955

Jeg kan bruke velsignelsene Gud har gitt meg, til å velsigne andre.

Herren har betrodd oss alle med gaver og velsignelser vi kan bruke til å bygge opp hans rike.

Mulige aktiviteter

  • Gjem ordene “trofast”, “rettferdig” og “klok” rundt i rommet. Be barna finne ordene i rommet og deretter finne dem i Lære og pakter 51:19. Les verset sammen, og snakk om hva det vil si å være en forvalter. Les om nødvendig første avsnitt av “Forvalter, forvaltning” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Fortell barna om William W. Phelps, som var avisforlegger før han hørte evangeliet og flyttet til Kirtland. Be barna lese Lære og pakter 55:1–4 og si hva Gud ville at William skulle gjøre. Hvilke av disse tingene kan gjelde for oss alle, og hvilke er konkrete for William på grunn av hans talenter? Be barna nevne talenter de ser i hverandre, og snakke om hvordan de kan bruke disse talentene til å tjene Gud og hans barn.

Lære og pakter 52:14‒19

Gud har et mønster som kan hjelpe meg å ikke bli ført vill.

I disse versene ga Herren et mønster “så [vi] ikke blir ført vill” (Lære og pakter 52:14) av falske lærere og budskap.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna et eksempel på et mønster (for eksempel et mønster for å sy klær eller lage noe), og snakk om hvorfor mønstre er nyttige. For å hjelpe barna å lære om et mønster fra Herren, kan du skrive på tavlen formuleringer som Den som, ham vil, den som, han er, og den som, er ikke. Be barna lese Lære og pakter 52:15–18 og sette inn det som mangler. Hvorfor er dette mønsteret nyttig for oss? (se vers 14, 19).

  • Tegn noe enkelt, og be barna følge ditt mønster for å lage den samme tegningen. Gransk så sammen med dem Herrens mønster som er nedtegnet i Lære og pakter 52:14–19.

Lære og pakter 54

Jeg bør alltid holde mine pakter.

Selv om våre pakter er personlige, kan vår trofasthet med hensyn til å holde dem, påvirke andres liv. Historien om Leman Copley og de hellige fra Colesville i New York illustrerer denne sannheten.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna hva som skjedde da hellige fra Colesville i New York slo seg ned på Leman Copleys eiendom (se kapitteloverskriften til Lære og pakter 54; se også “Kapittel 21: Profeten reiser til Missouri”, Historier fra Lære og pakter, 81‒82). Hvordan ville det føles å være en av disse hellige og finne ut at Leman brøt pakten om å dele sin eiendom? Hva lærer denne historien oss om å holde våre pakter? Les Lære og pakter 54:6 sammen for å lære om en velsignelse Herren gir dem som holder sine pakter.

  • Minn barna om paktene de inngikk da de ble døpt (se Mosiah 18:8–10). Hjelp dem å tenke på hvordan de holder disse paktene, og hjelp dem å forstå hvordan dette vil forberede dem til å inngå flere pakter i fremtiden.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hvis barna så ut til å like en av aktivitetene i dag, kan du foreslå at de gjentar denne aktiviteten hjemme sammen med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Etterlev det du underviser. Din undervisning vil bli mer effektiv hvis du av personlig erfaring kan vitne om velsignelsene ved å etterleve evangeliet. Når du velger prinsipper å undervise barna om, kan du grunne på hvordan du kan etterleve disse prinsippene mer fullstendig. (Se også Undervisning på Frelserens måte, 13‒14.)

Skriv ut