Lære og pakter 2021
12.‒18. juli. Lære og pakter 77–80: “Jeg vil lede dere”


“12.‒18. juli. Lære og pakter 77‒80: ‘Jeg vil lede dere’”, Kom, følg med meg ‒ for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“12.‒18. juli. Lære og pakter 77–80”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
sauer som følger Jesus

Going Home [På vei hjem], av Yongsung Kim

12.‒18. juli

Lære og pakter 77–80

“Jeg vil lede dere”

Herren sa til Joseph Smith at han ville “tale visdoms ord i [hans] ører” (Lære og pakter 78:2). Hvilke visdomsord mottar du når du studerer Lære og pakter 77–80?

Skriv ned inntrykkene dine

Mindre enn to år etter at Jesu Kristi Kirke ble gjenopprettet, hadde den vokst til over 2000 medlemmer og spredte seg raskt. I mars 1832 møtte Joseph Smith andre ledere i Kirken for å drøfte Kirkens anliggender: behovet for å utgi åpenbaringer, kjøpe jordeiendom å samles på og hjelpe de fattige (se Lære og pakter 78, kapitteloverskriften). For å dekke disse behovene kalte Herren et lite antall ledere i Kirken til å danne Det forente selskap, en gruppe som skulle forene sin innsats for å “fremme [Herrens] sak” (vers 4) i disse områdene. Men selv i slike administrative saker fokuserte Herren på det som hører evigheten til. Til syvende og sist er hensikten med en trykkpresse eller et lagerhus – i likhet med alt annet i Guds rike – å forberede hans barn til å motta “et sted i den celestiale verden” og “evighetens rikdommer” (vers 7, 18). Og hvis disse velsignelsene er vanskelige å forstå akkurat nå, midt i hverdagens travelhet, forsikrer han oss: “Vær likevel ved godt mot, for jeg vil lede dere” (vers 18).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 77

Gud åpenbarer sine mysterier for dem som søker å kjenne dem.

Tolv år etter Det første syn fortsatte oppfordringen i Jakobs brev 1:5 om å “be til Gud” å veilede Joseph Smith når han manglet visdom. Da han og Sidney Rigdon hadde spørsmål om Johannes’ åpenbaring mens de arbeidet med den inspirerte oversettelsen av Bibelen, søkte Joseph naturligvis visdom fra Gud. Når du leser Lære og pakter 77, kan du vurdere å skrive ned din innsikt i de aktuelle kapitlene i Johannes’ åpenbaring.

Tenk også over hvordan du kan følge profeten Josephs eksempel når du studerer Skriftene. Du kan gjerne spørre vår himmelske Fader: “Hva vil du jeg skal forstå?”

Bilde
Joseph Smith og Sidney Rigdon leser

Translation of the Bible [Oversettelsen av Bibelen], av Liz Lemon Swindle

Lære og pakter 78

Hva var Det forente selskap?

Det forente selskap ble opprettet for å lede Kirkens publiserings- og forretningsvirksomhet i Ohio og Missouri. Det besto av Joseph Smith, Newel K. Whitney og andre ledere i Kirken som forente sine ressurser for å dekke den voksende kirkens timelige behov. Dessverre ble Det forente selskap tynget av gjeld og ble oppløst i 1834, da gjelden ble uhåndterlig.

Se også “Newel K. Whitney and the United Firm”, Revelations in Context, 142–47; “United Firm”, Church History Topics, ChurchofJesusChrist.org/study/church-history.

Lære og pakter 78:1–7

Jeg kan bidra til å “fremme [Kirkens] sak”.

Herren fortalte Joseph Smith og andre ledere i Kirken at det å forvalte et lagerhus og en trykkpresse ville bidra til å “fremme den sak dere har viet dere til” (Lære og pakter 78:4). Hva vil du si er Kirkens “sak”? Grunn på dette mens du leser Lære og pakter 78:1‒7. Kanskje det å tenke på disse versene kan påvirke hvordan du utfører ditt kall i Kirken eller tjener din familie. Hvordan kan din tjeneste “fremme [Herrens] sak”? Hvordan forbereder det deg for “et sted i den celestiale verden”? (vers 7).

Lære og pakter 78:17–22

Herren vil lede meg.

Føler du deg noen ganger som et lite barn, kanskje på grunn av noe du “ennå ikke [har] forstått” eller ikke “kan … tåle”? (Lære og pakter 78:17–18). Se etter råd i disse versene som kan hjelpe deg å være “ved godt mot” (vers 18) i slike stunder. Hvorfor tror du Herren noen ganger kaller sine tilhengere “små barn”? (vers 17). Du kan også grunne på hvordan Herren kan “lede [deg]” (vers 18).

Lære og pakter 79–80

Kallet til å tjene Gud betyr mer enn hvor jeg tjener.

Med hensyn til Lære og pakter 80 sa eldste David A. Bednar: “Kanskje er noe av det Frelseren lærer oss i denne åpenbaringen at et kall til å virke på et bestemt sted er avgjørende og viktig, men underordnet et kall til arbeidet” (“Kalt til arbeidet”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 68). Tenk på dine nåværende eller tidligere kall i Kirken. Hvilke erfaringer har hjulpet deg å lære at eldste Bednars ord er sanne? Hvilke andre lærdommer finner du i Lære og pakter 79–80 som kan hjelpe noen som nettopp har fått et nytt kall?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 77:2.Etter å ha lest dette verset kan familiemedlemmene tegne sine favoritter blant de “dyr … krypende ting … [eller] fugler i luften” som Gud har skapt. Hva lærer dette verset oss om Guds skaperverk? (se også Lære og pakter 59:16–20). Dere kan også synge en sang om Guds skaperverk, som for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16–17) og vise maleriet som ledsager denne oversikten.

Lære og pakter 77:14.Dette verset forklarer at Johannes spiste en bok som symboliserte hans misjon for å samle Israel. Hva antyder symbolikken i å spise om hvordan vi skulle nærme oss vår rolle med hensyn til å samle Israel eller å gjøre andre ting som Herren ønsker at vi skal gjøre? Her er noen andre skriftsteder der det å spise brukes til å undervise om en åndelig sannhet: Johannes 6:48–51; 2 Nephi 32:3; Moroni 4. Kanskje dere kan lage en familierett dere liker, og spise den sammen under denne drøftingen.

Lære og pakter 78:17‒19.Familiemedlemmene kan lage tegninger av velsignelser fra Gud som de er takknemlige for. Hva gjør vi for å uttrykke takknemlighet for disse velsignelsene? Dere kan også drøfte hvordan familien følger rådet om å motta “alle ting med takknemlighet” (vers 19). Hva lover Herren dem som gjør det?

Lære og pakter 79:1.Bær ditt vitnesbyrd om den “kraft” du har mottatt når du har blitt ordinert eller beskikket til kall i Kirken. Hvilke konkrete gaver og hvilken inspirasjon har Herren velsignet deg med når du har tjent?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kastes du på bølgen om i livet her”, Salmer, nr 136.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lag en tegning. Som familie kan dere lese noen få vers og deretter gi familiemedlemmene tid til å tegne noe som har sammenheng med det de leste. Heng tegningene rundt omkring i hjemmet for å minne familien om prinsippene dere har lært.

Bilde
hage med dyr

God’s Garden [Guds hage], av Sam Lawlor

Skriv ut