Lære og pakter 2021
12.‒18. juli. Lære og pakter 77–80: “Jeg vil lede dere”


“12.‒18. juli. Lære og pakter 77‒80: ‘Jeg vil lede dere’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“12.‒18. juli. Lære og pakter 77‒80”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
sauer som følger Jesus

Going Home [På vei hjem], av Yongsung Kim

12.‒18. juli

Lære og pakter 77‒80

“Jeg vil lede dere”

Når du studerer Lære og pakter 77–80, kan du se etter setninger eller vers som kan hjelpe barna å forstå evangeliets prinsipper bedre. Du kan gjerne dele vers du har funnet, selv om de ikke er omtalt i aktivitetene nedenfor.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Be barna nevne noe de er takknemlige for. Hva gjør de og familien deres for å vise vår himmelske Fader at de er takknemlige for hans velsignelser?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 77:2

Gud skapte hver eneste skapning på jorden.

Å lære om det Gud har skapt, kan hjelpe barna å føle hans kjærlighet til dem.

Mulige aktiviteter

  • Vis barna bilder av dyr, herunder insekter og fugler. Når du leser ordene “dyr”, “krypdyr” og “luftens fugler” i Lære og pakter 77:2, kan du be barna peke på de tilhørende bildene. Bær vitnesbyrd om at Gud skapte alle disse tingene fordi han elsker oss og ønsker at vi skal være lykkelige (se også Lære og pakter 59:16–20).

  • Syng en sang om Guds skaperverk sammen med barna, som for eksempel “Min himmelske far elsker meg” (Barnas sangbok, 16‒17). Spør barna hvordan det de synger om, hjelper dem å føle Guds kjærlighet.

    Bilde
    sommerfugl på blomst

    Gud skapte jorden og alt som finnes på den.

Lære og pakter 78:6

Jeg kan dele det jeg har med andre.

Vår himmelske Fader vil at vi skal dele velsignelsene våre fritt med hverandre slik at vi kan være “likestilt i jordiske ting” og i “himmelske ting” (vers 6).

Mulige aktiviteter

  • For å forklare hva det vil si å være “likestilt i jordiske ting” (vers 6) kan du gi barna bilder av mennesker i nød (for eksempel personer som er sultne, skadet eller kalde). Gi så andre barn gjenstander som kan hjelpe (for eksempel mat, en bandasje eller et pledd). Be disse barna dele det de har, for å hjelpe personene på bildene. La andre barn få dele etter tur. Hjelp barna å forstå at vår himmelske Fader ønsker at alle hans barn skal ha det de trenger, og for å gjøre dette ber han oss ofte om å dele det vi har med andre.

  • Les for barna setningene under de to første bildene i “Kapittel 28: Profeten Joseph drar til Missouri igjen” (Historier fra Lære og pakter, 108). Be barna late som om de hjelper noen med å bygge et hus, deler mat eller utfører tjeneste på en annen måte. Hvordan føler vi oss når vi hjelper og deler? Hjelp barna å komme på ting Jesus Kristus deler med oss.

Lære og pakter 78:18

Jesus Kristus vil lede meg.

Hvis vi er villige til å la Herren “lede [oss]”, kan vi være “ved godt mot”, selv om det er ting vi “ikke [kan] tåle … nå” (vers 18).

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om tilfeller da de har vært en leder, som når de har gått forrest i en rekke eller ledet musikk. Hva gjør en leder? Vis et bilde av Frelseren mens du leser følgende setning fra Lære og pakter 78:18: “Vær … ved godt mot, for jeg vil lede dere.” Bruk denne ukens aktivitetsside til å hjelpe barna å finne ut hvordan vi kan følge Frelseren.

  • Be barna følge Jesus, og led dem rundt i rommet mens du holder et bilde av ham. Mens du gjør det, kan dere synge en sang om å følge Jesus Kristus sammen, som for eksempel “Jeg prøver å ligne Jesus” eller “Jeg må alltid velge rett” (Barnas sangbok, 40, 82). La barna bytte på å holde bildet og lede de andre barna.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 77

Jeg kan få svar på mine spørsmål om Skriftene.

Å undervise barna om hvordan Joseph Smith søkte svar på sine spørsmål, kan hjelpe dem å vite at vår himmelske Fader vil svare dem når de søker hans veiledning. Vurder å fortelle om erfaringer der du har fått svar av ham.

Mulige aktiviteter

  • Les for barna ordene under de tre første bildene i “Kapittel 27: Profeten Joseph Smiths gjerning” (Historier fra Lære og pakter, 104). Spør barna om de, i likhet med Joseph, noen gang har følt at de ikke forsto noe i Skriftene. La dem fortelle om sine erfaringer. Hva gjorde Joseph for å finne svar? Fortell barna om en gang da vår himmelske Fader hjalp deg å forstå noe i Skriftene.

  • Barna du underviser, vil kanskje like å lese noen av versene i Johannes’ åpenbaring som Joseph Smith hadde spørsmål om. Deretter kan de se i Lære og pakter 77 for å finne ut hva Herren ønsket at han skulle forstå. Velg noen vers du tror vil være meningsfylte.

Lære og pakter 78:3‒7

Jeg kan bidra til å “fremme [Jesu Kristi] sak”.

I kapittel 78 ga Herren konkrete instruksjoner til flere ledere i Kirken som skulle hjelpe dem å “fremme [Herrens] sak” (vers 4). Hjelp barna å overveie hva deres rolle kan være når det gjelder å fremme Herrens sak.

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Lære og pakter 78:4. Hva er den “sak” vi “viet [oss] til” (godtok eller valgte å støtte) da vi ble døpt? Be dem se i skriftsteder som disse for å finne mulige svar: Mosiah 18:8–10; Lære og pakter 20:37; Moses 1:39.

  • Forklar for barna at Newel K. Whitney eide en butikk, og at Herren ba ham og andre menn om å bruke noen av sine penger til å betale for Herrens verk (se Lære og pakter 63:42–43). Be dem lese Lære og pakter 78:3–7 og se etter grunner til at disse mennene ble bedt om å gjøre det. Hva ville vi ha følt hvis vi ble bedt om å dele slik Newel ble? Hjelp dem å finne ut hvordan folk bidrar til Herrens verk i vår tid, for eksempel ved å betale tiende og fasteoffer, utføre kall og så videre.

Lære og pakter 78:19

Jeg burde motta “alle ting med takknemlighet”.

Herren velsigner oss ofte mer hvis vi er takknemlige for det han allerede har gitt oss. Hvordan kan du hjelpe barna du underviser, å være takknemlige for sine velsignelser?

Mulige aktiviteter

  • Be barna lese Lære og pakter 78:19 og finne ut hva Herren lover dem som er takknemlige. Hjelp barna å forstå hva “hundre fold” betyr, kanskje ved å vise en liten gjenstand og deretter 100 av samme gjenstand.

  • Syng en sang om takknemlighet, for eksempel “Jeg er glad for mange ting” (Syng med meg, D-2), eller se videoen “Think to Thank” [Husk å takke] (ChurchofJesusChrist.org). Gi barna tid til å lage lister over ting de er takknemlige for. Oppfordre dem til å ramse opp så mange ting som mulig på den tiden du gir dem.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Vurder å kontakte foreldrene til barna du underviser, og foreslå et spørsmål de kan stille sine barn om noe de har lært i klassen.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om lovede velsignelser. Når du oppfordrer Primær-barn til å etterleve et bestemt prinsipp, kan du fortelle om løfter Gud har gitt gjennom profeter til dem som etterlever dette prinsippet. Ett eksempel på et løfte du kan dele, finnes i Lære og pakter 78:19. (Se også Undervisning på Frelserens måte, 35.)

Skriv ut