Lære og pakter 2021
19.‒25. juli. Lære og pakter 81–83: “Den som mye er gitt, av ham skal mye kreves”


“19.‒25. juli. Lære og pakter 81‒83: ‘Den som mye er gitt, av ham skal mye kreves’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“19.‒25. juli. Lære og pakter 81‒83”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Kristus og den rike unge mannen

Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hoffman

19.‒25. juli

Lære og pakter 81‒83

“Den som mye er gitt, av ham skal mye kreves”

Hvordan kan åpenbaringene i Lære og pakter 81–83 hjelpe barna du underviser, å gjøre godt blant familiemedlemmer og venner?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Oppfordre barna til å fortelle om noe de har gjort for å hjelpe noen denne uken. Hvordan kan tjeneste for andre hjelpe oss å bli som vår Frelser?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 81:3

Jeg burde alltid be.

Da Herren kalte Frederick G. Williams som rådgiver for profeten Joseph Smith, rådet han Frederick til å være “trofast … alltid i bønn”.

Mulige aktiviteter

  • Les for barna Herrens råd om å være “trofast … alltid i bønn, både høyt og i ditt hjerte, offentlig og i lønndom” (Lære og pakter 81:3). Forklar hva det vil si å be i vårt hjerte, og gi et personlig eksempel. Hjelp barna å komme på tilfeller da de kan be “offentlig og i lønndom”.

  • Lær barna å be. Legg vekt på at de kan takke vår himmelske Fader for sine velsignelser og be ham om det de trenger. En sang om bønn, for eksempel “Jeg takker deg, Fader” (Barnas sangbok, 9), kan hjelpe barna å vite hva de skal si i bønnene sine. Gi hvert barn anledning til å holde en kort bønn.

  • Be barna tenke på ting de kan takke vår himmelske Fader for, eller be ham om. La dem tegne disse tingene og dele tegningene med klassen.

Lære og pakter 81:5; 82:19

Jeg kan hjelpe menneskene rundt meg.

Vår himmelske Fader kjenner behovene til alle sine barn, og han bruker ofte andre mennesker – som barna du underviser – til å bidra til å dekke disse behovene. Hvordan kan du hjelpe barna å oppfatte andres behov og hjelpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 81:5 for barna, og hjelp dem å forstå setninger som “styrk de svake” og “løft de hengende hender”. La dem rollespille hvordan vi kan gjøre det Herren ber oss om i dette verset. Bruk bilder eller videoer til å fortelle enkle historier om Jesus Kristus som utfører tjeneste for andre (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 41, 42, 46, 4755; biblevideos.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel på å hjelpe andre?

  • Syng fjerde vers av “Min Frelsers kjærlighet” (Barnas sangbok, 42–43) eller en annen sang om tjeneste. Fortell om en gang da noen hjalp deg å føle Frelserens kjærlighet ved å hjelpe deg.

  • Les Lære og pakter 82:19 for barna, og legg vekt på ordene “søker å ivareta sin nestes interesser”. Forklar at dette betyr å gjøre ting som hjelper våre medmennesker – heriblant familien. Hjelp barna å tenke over hvordan de kan yte tjeneste for noen denne uken.

    Bilde
    gutter som graver

    Gud ber oss om å tjene andre for å vise vår kjærlighet til ham.

Lære og pakter 82:10

Gud lover velsignelser når jeg adlyder ham.

Etter hvert som de vokser, kan barna lure på hvorfor Gud gir oss så mange bud. Du kan hjelpe barna å forstå at han gir oss bud for å velsigne oss.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å komme på bud som Gud har gitt oss (se f.eks. 2 Mosebok 20:4–17; Matteus 22:37–39; Lære og pakter 89:5–17). Tegn bilder på tavlen for å hjelpe barna å forstå og huske disse budene. Gi eksempler på hvordan Guds bud kan velsigne og beskytte oss.

  • Les for barna: “Jeg, Herren, er forpliktet når dere gjør som jeg sier” (Lære og pakter 82:10). Be barna gjenta denne setningen sammen med deg flere ganger, og tenk på hvordan du kan hjelpe dem å huske den, for eksempel ved å be dem klappe til rytmen i setningen. Bær vitnesbyrd om at når vi adlyder Guds bud, holder han sine løfter til oss.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 81:3

Jeg kan be “høyt og i [mitt] hjerte”.

Hvordan kan du inspirere barna til å vende seg til Herren “alltid i bønn” når de trenger det?

Mulige aktiviteter

  • Be noen lese Lære og pakter 81:3, og spør barna hva det vil si å be “i ditt hjerte”. Fortell om en opplevelse da du ba høyt eller i ditt hjerte, og Herren hjalp deg. Be også barna fortelle om sine egne erfaringer. Hvordan kan bønn bringe oss nærmere vår himmelske Fader?

  • Les eller syng en salme om bønn sammen med barna, som for eksempel “Da du styrket fra ditt leie” eller “Det er en tid da ro og fred” (Salmer, nr. 58, 56). Be barna dele en setning fra salmen som hjelper dem å forstå noe om bønn. Gi dem tid til å tenke over hva de kan gjøre for å forbedre sine bønner, og deretter skrive ned ideene sine.

Lære og pakter 81:5

Gud ønsker at jeg skal tjene og styrke de trengende.

Hjelp barna å forstå at det er mange måter de kan tjene sin familie, sine venner og sine naboer på hver dag.

Mulige aktiviteter

  • Tegn hender og knær på tavlen. Be barna lese Lære og pakter 81:5 for å finne ut hva Herren sier om disse kroppsdelene. Se videoen “Pass It On” [Gi det videre] (ChurchofJesusChrist.org), eller fortell hvordan du og barna har sett folk tjene hverandre. Hvordan kan vi være mer oppmerksomme på mennesker i nød rundt oss? Oppfordre barna til å hjelpe minst én person denne uken. For å gi forslag til hvordan de kan tjene andre, kan dere synge en sang om tjeneste, som for eksempel “Har på jorden jeg gjort noe godt i dag?” (Salmer, nr. 173).

  • Be barna bytte på å sette opp dominobrikker (eller lignende gjenstander) samtidig som de sier hvordan de kan tjene andre. Be et barn velte en dominobrikke og legge merke til hvordan det påvirker de andre. Hvordan kan vår tjeneste ha en lignende innvirkning på menneskene rundt oss? (Se også videoen “Dominoes” [Dominobrikker], ChurchofJesusChrist.org.) Fortell om hvordan noens kjærlige tjeneste motiverte deg til å hjelpe en annen.

Lære og pakter 82:8‒10

Gud lover velsignelser når jeg adlyder ham.

Når barna utvikler tillit til Guds løfter, vil deres villighet til å adlyde hans bud vokse.

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at de har en venn som synes at Gud har gitt for mange bud. Be dem granske Lære og pakter 82:8–10 for å finne noe som ville hjelpe vennen deres å forstå hvorfor Gud gir bud. Fortell hvordan Guds bud har velsignet deg, og oppfordre barna til å dele sine tanker også.

  • For å hjelpe barna å forstå vår himmelske Faders løfter til oss, kan du dele klassen i tre grupper og gi hver gruppe ett av følgende skriftsteder å lese: Lære og pakter 1:37–38; 82:10; 130:20–21. Be dem fortelle hva de lærer om vår himmelske Faders løfter. Hvordan påvirker vår lydighet de velsignelser vi kan motta? Hjelp barna å komme på eksempler fra sitt eget liv eller fra Skriftene da lydighet ga velsignelser fra Gud.

  • Fortell om en personlig erfaring som vitner om prinsippene som undervises i Lære og pakter 82:8–10. Hvordan har du fått tillit til Herren og hans løfter?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna tenke på hvordan de ønsker å tjene noen i familien denne uken. Be dem fortelle hva de gjorde under neste ukes leksjon.

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp barna å bli bedre elever. Undervisning innebærer mer enn bare å formidle sannhet. Det innebærer å hjelpe andre å utvikle åndelig selvhjulpenhet. Istedenfor bare å fortelle barna hvordan de kan tjene andre, kan du for eksempel oppfordre dem til å komme på sine egne ideer.

Skriv ut