Lære og pakter 2021
5.‒11. juli. Lære og pakter 76: “Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være”


“5.‒11. juli. Lære og pakter 76: ‘Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“5.‒11. juli. Lære og pakter 76”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
galakse i verdensrommet

Refuge [Tilflukt], av Shaelynn Abel

5.‒11. juli

Lære og pakter 76

“Stor skal deres lønn bli, og evig skal deres herlighet være”

Når du studerer Lære og pakter 76, kan du grunne på hva vår himmelske Fader ønsker at barna i klassen skal vite om ham, Frelseren, seg selv og sin evige fremtid.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Vis barna bilder eller aktivitetssider fra denne ukens oversikt eller tidligere oversikter. La dem fortelle deg hva de ser på disse bildene og hva de husker at de lærte av dem.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 76:24

Vi er alle Guds barn.

President Dallin H. Oaks sa at hvis vi lærer “et barn eller en ungdom … den mektige læresetningen … at han eller hun er et Guds barn”, kan vi gi ham eller henne “selvrespekt og motivasjon til å overvinne livets vanskeligheter” (“Mektige læresetninger”, Lys over Norge, jan. 1996, 26).

Mulige aktiviteter

  • For å hjelpe barna å forstå sitt potensial til å bli som Gud, kan du finne måter å vise dem at dyreunger vokser til å bli som sine foreldre – barna kan kanskje sammenligne bilder av dyr med bilder av dyrenes unger. Slå opp Lære og pakter 76:24, og fortell barna at vi alle er “sønner og døtre av Gud”. Bær vitnesbyrd om at Gud er vår Far, og at vi kan utvikle oss til å bli som våre himmelske foreldre.

  • Syng “Jeg er Guds kjære barn” sammen (Barnas sangbok, 2–3), og be barna peke på seg selv når de synger “jeg”. Be dem synge sangen igjen og bytte ut “jeg er” med “du er”, og peke på en annen i klassen.

Lære og pakter 76:40‒42

Jesus Kristus er verdens Frelser.

Ordet evangelium betyr gode nyheter. Den gode nyheten som evangeliet gir, er at Jesus Kristus “kom til verden … for å … rense den fra all urettferdighet” (vers 41).

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om noen gode nyheter du har hørt nylig. Be dem fortelle om gode nyheter de har hørt. Del så evangeliets gode nyhet med dem ved å lese Lære og pakter 76:41–42. Spør barna hvordan denne gode nyheten får dem til å føle seg. Fortell dem om gleden denne gode nyheten gir deg.

  • Vis et bilde av Jesus Kristus. Spør barna om de vet hva Jesus Kristus har gjort for oss. Vis barna noe skittent og noe rent (som et hvitt lommetørkle eller papirark), og forklar at synd er som urenheter på vår ånd, men at Jesus Kristus kom for å hjelpe oss å bli rene igjen.

    Bilde
    Jesus sammen med barn

    Suffer the Little Children [La de små barn], av J Kirk Richards

Lære og pakter 76:62

Vår himmelske Fader vil at jeg skal vende tilbake for å bo hos ham for alltid.

Joseph Smith og Sidney Rigdons syn om Det celestiale rike åpenbarte de store velsignelsene Gud har beredt for sine barn, så vel som hva vi må gjøre for å motta disse velsignelsene.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om de tre herlighetsrikene som Joseph og Sidney så i sitt syn. (Du kan gjerne lese for barna deler av eller hele “Kapittel 26: De tre riker i himmelen” [Historier fra Lære og pakter, 97–103] eller vise den tilhørende videoen på ChurchofJesusChrist.org.) Spør barna hva de liker ved synet. Fokuser spesielt på å beskrive Det celestiale rike, og bær vitnesbyrd om at det er der vår himmelske Fader ønsker at vi skal være.

  • Les Lære og pakter 76:62 for barna, og be dem lage tegninger av seg selv sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus i Det celestiale rike.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 76:5, 41–42, 69

Jesus Kristus er min Frelser.

Hjelp barna å forstå at de strålende velsignelsene Gud lover de trofaste i det neste liv, bare er mulige på grunn av vår Frelser Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Skriv på tavlen Hva har Jesus Kristus gjort for meg? Be hvert barn hver for seg lese vers 5, vers 41–42 eller vers 69 i kapittel 76 for å finne mulige svar på spørsmålet på tavlen. La dem fortelle hva de har svart (se også “Han sendte Sønnen”, Barnas sangbok, 20–21). Hvordan kan vi vise takknemlighet for det Frelseren har gjort for oss?

  • Skriv tredje trosartikkel på tavlen, men la det være mellomrom istedenfor viktige ord. Gi barna disse manglende ordene på papirstrimler, og be dem sette ordene sine på riktig plass på tavlen. Hva lærer denne trosartikkelen oss om hvorfor vi trenger Jesus Kristus? (se også videoen “Why We Need a Savior” [Hvorfor vi trenger en Frelser], ChurchofJesusChrist.org).

Lære og pakter 76:12, 15–19, 114–16

Å studere Skriftene kan hjelpe meg å “forstå det som er av Gud”.

Joseph Smith og Sidney Rigdon mottok Lære og pakter 76 da de grunnet på Skriftene. Hjelp barna å forstå hvordan det å studere Skriftene kan innby åpenbaring gjennom Den hellige ånd.

Mulige aktiviteter

  • Spør barna om de vet hva Joseph Smith og Sidney Rigdon gjorde da de så synet i Lære og pakter 76. Be dem lese vers 15–19 for å finne det ut. Fortell om en gang da du mottok inspirasjon mens du leste i Skriftene, og be barna snakke om de åndelige følelsene de har når de leser i Skriftene.

  • Be barna lukke øynene og prøve å utføre en oppgave, som å fargelegge en tegning eller åpne Skriftene på et bestemt vers. Hva kan være vanskelig å gjøre når våre øyne er lukket i åndelig forstand? Les Lære og pakter 76:12, 15–19, 114‒16 sammen for å finne ut hva vi må gjøre for å få øynene våre åpnet i åndelig forstand.

Lære og pakter 76:50‒70

Vår himmelske Fader har beredt et rike med celestial herlighet for meg.

Å vite om den celestiale herlighet Gud har beredt, kan inspirere barna til å “seire ved tro” (vers 53) over prøvelsene og fristelsene de står overfor.

Mulige aktiviteter

  • Hvis noen spurte: “Hvorfor skal jeg følge Jesus Kristus og holde hans bud?” hva ville vi da si? Be barna lete etter svar i Lære og pakter 76:50–70 som beskriver dem som mottar evig liv i Det celestiale rike. La barna rollespille å svare på spørsmålet. Bær ditt vitnesbyrd om de store velsignelsene vår himmelske Fader har beredt for oss hvis vi følger Jesus Kristus.

  • Tegn en stor sol på et ark, og klipp den i flere puslespillbiter. Gi hvert barn en bit sammen med et av følgende skriftsteder å lese: Lære og pakter 76:51; 76:52; 76:53; 131:1‒2. Be barna finne i versene sine noe vi må gjøre for å motta evig liv i Det celestiale rike (noen vers inneholder mer enn ett svar), og skrive det på sin bit av solen. Når de samarbeider om å sette sammen puslespillet, kan du uttrykke din tillit til at de med Frelserens hjelp kan kvalifisere seg til Det celestiale rike.

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppfordre barna til å bruke denne ukens aktivitetsside til å undervise sin familie om det de har lært om synet Joseph Smith og Sidney Rigdon mottok.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk Skriftene. Selv om barna du underviser, ennå ikke kan lese, bør du bruke Skriftene ofte når du underviser dem. La dem se at sannhetene du deler, kommer fra Skriftene.

Skriv ut