Lære og pakter 2021
6.–12. september. Lære og pakter 98–101: “Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”


“6.–12. september. Lære og pakter 98–101: ‘Vær rolige og kjenn at jeg er Gud’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“6.–12. september. Lære og pakter 98–101”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Hellige som flykter fra mobben

C. C. A. Christensen (1831–1912), Saints Driven from Jackson County Missouri [De hellige blir drevet ut av Jackson fylke i Missouri], c. 1878, tempera på musselin, 77 ¼ × 113 tommer. Kunstmuseet ved Brigham Young University, gave fra barnebarna til C. C. A. Christensen, 1970

6.–12. september

Lære og pakter 98–101

“Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”

Mens du leser Lære og pakter 98–101, bør du være oppmerksom på tankene og inntrykkene som kommer. Hvordan kan det å handle ifølge dem hjelpe deg å bli den personen Gud ønsker at du skal være?

Skriv ned inntrykkene dine

For de hellige på 1830-tallet var Independence i Missouri bokstavelig talt det lovede land. Det var Sions sentrum (se Lære og pakter 57:3) – Guds by på jorden – som de gjorde store ofre for å bygge. For dem var de helliges innsamling en spennende og strålende innledning til Det annet komme. Men deres naboer i området så ting annerledes. De var uenige i påstanden om at Gud hadde gitt landet til de hellige, og de var utilpass med de politiske, økonomiske og sosiale konsekvensene av at så mange mennesker fra en ukjent religion flyttet inn i området så raskt. Snart ble bekymring til trusler, og trusler ble til forfølgelse og vold. I juli 1833 ble Kirkens trykkeri ødelagt, og i november ble de hellige tvunget til å forlate sine hjem i Jackson fylke i Missouri.

Joseph Smith var nesten 1300 km unna i Kirtland, og det tok flere uker før denne nyheten nådde ham. Men Herren visste hva som foregikk, og han åpenbarte for sin profet prinsipper for fred og oppmuntring som ville trøste de hellige – prinsipper som også kan hjelpe oss når vi opplever forfølgelse, når våre rettferdige ønsker ikke blir oppfylt eller når vi trenger en påminnelse om at våre daglige lidelser til slutt vil “virke sammen til [vårt] gode” (Lære og pakter 98:3).

Se Saints, [Hellige] 1:171–93; “Waiting for the Word of the Lord”, Revelations in Context, 196–201.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 98:1–3, 11–14; 101:1–16

Mine prøvelser kan virke sammen til mitt gode.

Noen av våre lidelser i livet forårsakes av våre egne valg. Andre forårsakes av andres valg. Og noen ganger er det ingen som har skylden – vonde ting bare skjer. Uansett årsak kan motgang bidra til å oppfylle guddommelige hensikter. Når du leser hva Herren sa om de helliges vanskeligheter i Lære og pakter 98:1–3, 11–14 og 101:1–16, hva finner du som kan hjelpe deg med dine prøvelser? Hvordan kan disse versene påvirke ditt syn på utfordringene du står overfor? Grunn på hvordan dine prøvelser har virket sammen til ditt gode og oppfylt Guds hensikter i ditt liv.

Se også 2 Nephi 2:2; Lære og pakter 90:24.

Lære og pakter 98:23–48

Herren ønsker at jeg skal søke fred på hans måte.

Selv om ikke alt i Lære og pakter 98:23–48 vil gjelde for din personlige omgang med andre, hvilke prinsipper finner du som kan veilede deg når du blir forurettet av andre? Det kan være nyttig å markere ord eller uttrykk som beskriver hvordan Herren ønsket at de hellige skulle håndtere konflikten i Missouri.

Se også Jeffrey R. Holland, “Forlikelsens tjeneste”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 77–79.

Bilde
Jesus Kristus

Detalj fra Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hofmann

Lære og pakter 100

Herren tar vare på dem som tjener ham.

Bare noen uker etter at Joseph fikk høre om forfølgelsen i Missouri, ba en ny konvertitt ham reise til Canada for å dele evangeliet med sønnene hans. Joseph gikk med på det, selv om han var bekymret for å forlate sin familie, ikke minst på grunn av forfølgelse og trusler mot familien og Kirken. På vei til Canada ba Joseph og hans ledsager Sidney Rigdon om trøst, og kapittel 100 var Herrens svar til dem. Hva finner du i Herrens svar som kan ha beroliget og hjulpet dem?

Kanskje du også har hatt erfaringer som krevde at du måtte veie hensynet til dine ansvarsoppgaver i Kirken og hensynet til din familie opp mot hverandre. Hvordan kan Herrens ord i kapittel 100 hjelpe deg i slike situasjoner?

Se også “A Mission to Canada”, Revelations in Context, 202–7.

Lære og pakter 101:43–65

Å følge Guds råd bidrar til å holde meg trygg.

Lignelsen i Lære og pakter 101:43–62 ble gitt for å forklare hvorfor Herren hadde latt de hellige bli drevet ut av Sion. Ser du noen likheter mellom deg selv og tjenerne i lignelsen når du leser disse versene? Du kan gjerne spørre deg selv: Setter jeg noen gang spørsmålstegn ved Guds bud? Hvordan kan mangel på tro eller engasjement gjøre det mulig for “fienden” å få innflytelse i mitt liv? Hvordan kan jeg vise Gud at jeg er “[villig] til å bli veiledet på en riktig og sann vei som fører til [min] frelse”? (se vers 63–65).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 98:16, 39–40.Hva er det i disse versene som kan hjelpe oss å få mer fred i familien? Dere kan synge en sang om fred eller tilgivelse, som for eksempel “Sannhets lys” (Salmer, nr. 182). Små barn kan gjerne rollespille å tilgi hverandre.

Lære og pakter 99.Da John Murdock ble kalt til å forlate sitt hjem “for å forkynne [det] evige evangelium” (vers 1), hadde han nettopp kommet tilbake fra en vanskelig ett år lang misjon i Missouri (se “John Murdock’s Missions to Missouri”, Revelations in Context, 87–89). Hva finner vi i kapittel 99 som kan ha vært nyttig eller oppmuntrende for bror Murdock? Hvilket budskap har Herren til oss i denne åpenbaringen?

Lære og pakter 100:16; 101:3–5, 18.Etter å ha lest disse versene kan dere drøfte hvordan en smed må varme metall intenst for å fjerne urenheter og deretter forme det ved å slå på det om og om igjen (se videoen “The Refiner’s Fire” [Smelterens ild] på ChurchofJesusChrist.org). Dere kan også lære sammen om hvordan andre ting blir renset, for eksempel vann eller salt. Kanskje dere kan lutre eller rense noe som familie. Hvorfor ønsker vi å bli rene? Hva lærer disse eksemplene oss om hvordan våre prøvelser kan hjelpe oss å bli “et rent folk”?

Lære og pakter 101:22–36.Hvordan kan disse versene ha hjulpet de hellige som opplevde forfølgelse? Hvordan kan de hjelpe noen som føler frykt for forholdene i verden i dag?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Hjelp meg, o Fader”, Barnas sangbok, 52.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Se etter prinsipper. Eldste Richard G. Scott sa: “Når dere søker åndelig kunnskap, så se etter prinsippene … Prinsipper er konsentrert sannhet, pakket for anvendelse på et bredt spekter av omstendigheter” (“Skaff deg åndelig kunnskap”, Lys over Norge, jan. 1994, 86).

Bilde
mobb som forfølger hellige

Missouri Burning [Missouri brenner], av Glen S. Hopkinson

Skriv ut