Lære og pakter 2021
6.–12. september. Lære og pakter 98–101: “Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”


“6.–12. september. Lære og pakter 98–101: ‘Vær rolige og kjenn at jeg er Gud’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“6.–12. september. Lære og pakter 98–101”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Hellige som løper fra en pøbelgjeng

C. C. A. Christensen (1831–1912), Saints Driven from Jackson County Missouri, [Hellige drives fra Jackson fylke i Missouri] c. 1878, tempera på musselin, 196 × 287 cm. Kunstmuseet ved Brigham Young University, gave fra C. C. A. Christensens barnebarn, 1970

6.–12. september

Lære og pakter 98–101

“Vær rolige og kjenn at jeg er Gud”

Hvilke budskap trenger barna i klassen din å høre denne uken? Hvordan kan prinsippene i Lære og pakter 98–101 hjelpe dem å bli bedre Jesu Kristi disipler?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Oppfordre barna til å dele noe de har lært fra Lære og pakter hjemme eller i Primær. Spør dem hva de liker best ved å lære fra Lære og pakter.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 98:39–40

Jeg kan tilgi dem som er uvennlige mot meg.

Herren ba de hellige som ble forfulgt i Jackson fylke i Missouri, om å tilgi dem som hadde skadet dem. Når du underviser barna om betydningen av tilgivelse, må du sørge for at de også forstår at hvis noen skader dem, skulle de alltid fortelle det til en betrodd voksen.

Mulige aktiviteter

  • For å hjelpe barna å forstå de utfordringene de hellige i Sion møtte, del med dem “Kapittel 34: Gud advarer Sions folk” (Historier fra Lære og pakter, 128–31, eller tilsvarende video på ChurchofJesusChrist.org). Les Lære og pakter 98:39–40, og be barna lytte etter hva Herren sa at de hellige skulle gjøre når fiendene deres ba om tilgivelse. Hvorfor ønsker Jesus at vi skal tilgi mennesker, selv de som er uvennlige mot oss?

  • Plasser et bilde med et smilefjes på en vegg og et trist fjes på motsatt vegg. Del med barna forskjellige situasjoner der noen er uvennlig (du kan finne noen historier i Vennen eller Liahona). Foreslå hvordan vi kan svare på de uvennlige handlingene, og hjelp barna å avgjøre om hvert svar ville gjøre dem glade eller triste. Be barna om å peke på det fjeset på veggen som passer.

Lære og pakter 101:16

Jesus Kristus kan gi meg fred.

Da de hellige møtte forfølgelse, trøstet Herren dem ved å si: “Vær rolige og kjenn at jeg er Gud.” Overvei hvordan dette rådet kan være til hjelp for barna du underviser.

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å vrikke på seg i stolene sine. Be dem så om å slutte å bevege seg når du holder opp et bilde av Frelseren og sier ordene: “Vær rolige og kjenn at jeg er Gud” (Lære og pakter 101:16). Gjenta denne aktiviteten noen ganger. Forklar at da livet var vanskelig for de hellige på Joseph Smiths tid, ønsket Jesus at de skulle være rolige og stole på ham istedenfor å bekymre seg. Hvordan kan Jesus hjelpe oss når vi har det vanskelig?

  • Syng en sang om ærbødighet sammen, for eksempel “Stille nå, kjære barn” (Barnas sangbok, 11). Hjelp barna å gjenkjenne de fredelige følelsene som kommer når vi er rolige og tenker på Jesus – for eksempel når vi ber eller tar del i nadverden.

  • Hjelp barna å arbeide på denne ukens aktivitetsside. Mens de fargelegger, fortell dem hvordan det å tenke på Jesus Kristus har hjulpet deg å føle fred, også i vanskelige tider.

    Bilde
    Jesus Kristus

    Detalj fra Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hofmann

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 98:1–3, 11–14; 101:16.

Mine prøvelser kan hjelpe meg å bli mer lik Jesus Kristus.

Når barn møter utfordringer gjennom hele livet, vil de trenge tro på at Frelseren kan hjelpe dem i deres prøvelser, og at disse prøvelsene kan “virke sammen til deres gode” (Lære og pakter 98:3).

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å hjelpe deg å lage en liste på tavlen over utfordringer som barn på deres alder kan møte. Fortell barna om noen av utfordringene til de hellige som bodde i Jackson fylke i Missouri, i 1833 (se kapittel 34 og 35 i Historier fra Lære og pakter, 128–34). Hvilke råd ville de gitt til et barn som opplever disse utfordringene? Be barna om å lese Lære og pakter 98:1–3, 11–14, og se etter den veiledningen Herren ga. Hvordan kan de følge dette rådet når de møter utfordringer lik dem som står oppført på tavlen?

  • Be barna om å være så rolige og stille som mulig i noen minutter mens de ser på et bilde av Frelseren eller lytter til en sang om ham. Be dem deretter om å dele det de følte og opplevde under denne stillheten. Les Lære og pakter 101:16. Hvordan hjelper det oss å være rolig og tenke på Jesus? Hjelp barna å forstå sammenhengen mellom ærbødig stillhet og vår evne til å føle Ånden og tenke på Jesus.

Lære og pakter 98:23, 39–40

Jesus ønsker at jeg skal tilgi dem som er uvennlige mot meg.

Vi er befalt å elske hverandre, å tilgi andre “sytti ganger syv”, og å vende det andre kinnet til (se Matteus 5:39, 43–44; 18:21–22). Hvordan kan du bruke disse versene til å undervise barna om disse sannhetene?

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om forfølgelsene som fant sted i Jackson fylke i Missouri, i 1833 (se kapittel 34 og 35 i Historier fra Lære og pakter, 128–34). Spør barna hva de ville ha følt hvis de hadde vært medlem av Kirken på den tiden. Be dem om å lese Lære og pakter 98:23, 39–40 for å finne ut hva Herren ønsket at de hellige skulle gjøre. Hvorfor kan det være vanskelig å tilgi dem som er uvennlige mot oss? Hvordan blir vi velsignet når vi gjør det?

  • Spør barna om de kan komme på en gang der Jesus Kristus eller noen andre i Skriftene gjorde det som Lære og pakter 98:23 underviser. For å gi dem et eksempel, vis et bilde av korsfestelsen (for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 57). Be barna om å dele det de vet om Frelserens korsfestelse (se Lukas 23). Be dem om å lese Lukas 23:34. Hvordan kan vi følge Jesu Kristi eksempel?

Lære og pakter 101:23–32, 36, 38

Gjennom Jesus Kristus kan jeg finne glede.

Livet er ikke ment å være fritt for vanskeligheter, men du kan hjelpe barna å oppdage at de fortsatt kan finne en fylde av glede gjennom Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Fyll vann i en kopp. Be barna nevne ting Frelseren har gjort for oss slik at vi kan ha glede, og be dem om å slippe en liten stein i koppen for hver ting de nevner helt til koppen er full. Les sammen med barna Lære og pakter 101:36, og be dem om å se etter hvordan vi kan få en fylde av glede. Hva er noen ting vi kan gjøre for å “søk[e] … Herren” (vers 38) slik at vi kan få den glede han ønsker å gi oss?

  • Forklar at Lære og pakter 101:23–32 underviser om hvordan livet vil bli når Jesus Kristus kommer igjen. Når dere leser disse versene sammen, snakk om ting som barna finner og som vil gi oss glede når Han kommer. Hvorfor er det nyttig å vite om disse tingene når vi har det vanskelig?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Hjelp barna å velge et vers fra Lære og pakter 98–101 som de gjerne vil dele med sin familie. Hjelp dem å planlegge hvordan de vil dele det de liker om dette verset.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bli en mer Kristus-lik lærer. Overvei måter du kan bli en mer Kristus-lik lærer på. Vurder å bruke de personlige evalueringsspørsmålene på side 37 i Undervisning på Frelserens måte som hjelp til forbedring.

Skriv ut