Lære og pakter 2021
30. august–5. september. Lære og pakter 94–97: “For Sions frelse”


“30. august–5. september. Lære og pakter 94–97: ‘For Sions frelse’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“30. august–5. september. Lære og pakter 94–97”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Kirtland tempel

Kirtland Temple, [Kirtland tempel] av Al Rounds

30. august–5. september

Lære og pakter 94–97

“For Sions frelse”

Søk inspirasjon for å finne ut hvilke prinsipper i kapittel 94–97 du skal vektlegge når du underviser. Du kan tilpasse aktivitetsforslagene for yngre barn når du underviser eldre barn, og omvendt.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis barna et bilde av et tempel, og be dem om å dele det de vet om templer. De kan også snakke om hva de føler når de ser et tempel.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 95:8; 97:15–16

Tempelet er Herrens hus.

Selv barna i Kirtland hjalp til, på små men betydningsfulle måter, å bygge Kirtland tempel. Hjelp barna du underviser til å styrke sin kjærlighet til Herrens hellige hus.

Mulige aktiviteter

  • Vis et bilde av Kirtland tempel (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Bruk uttrykk fra Lære og pakter 95:8 for å undervise barna om Herrens bud om å bygge dette tempelet. La barna bytte på å holde bildet og si: “Tempelet er Herrens hus.”

    Bilde
    Kirtland tempel

    De hellige bygget et tempel for å føle seg nærmere Gud.

  • Fortell barna at på hvert tempel står det skrevet: “Helliget Herren. Herrens hus.” Hvis det er mulig, vis dem et bilde av disse ordene på et tempel. Hvorfor er tempelet et spesielt sted? Les uttrykk fra Lære og pakter 97:15–16 som underviser om at tempelet er Herrens hus, og del dine følelser om tempelet.

  • Be barna late som om de hjelper til med å bygge et tempel (sage treverk, slå inn spiker, male vegger og så videre). Forklar hvor viktig tempelet er for Herren, hvor hardt de hellige arbeidet med å bygge Kirtland tempel, og hvor mye de ofret for det (se Saints [Hellige], 1:210).

  • Syng sammen en sang for å hjelpe barna å føle ærbødighet for Herrens hus, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99). Be barna dele sine følelser om tempelet.

Lære og pakter 97:8

Jeg kan være ærlig.

I Lære og pakter 97:8, identifiserer Herren ærlighet som en av egenskapene til dem som han vil “ta imot.”

Mulige aktiviteter

  • Forklar for barna at Gud underviste at når vi er ærlige, tar han imot oss (se Lære og pakter 97:8). Del med dem noen korte historier som hjelper dem å forstå hva det betyr å være ærlig. Disse historiene kan komme fra ditt eget liv, fra livet til noen du kjenner, eller fra Vennen eller Liahona. Hjelp barna å gjenfortelle historiene til deg eller dele erfaringer med ærlighet fra deres liv.

  • Hjelp barna å lære den første setningen av den 13. trosartikkel: “Vi tror at vi må være ærlige”. Hjelp barna å rollespille eksempler på å være ærlig og uærlig. Barna kan for eksempel rollespille det å ta noe fra et søsken og fortelle sine foreldre at de ikke tok det. Hjelp deretter barna å rollespille den samme situasjonen der de forteller sannheten til sine foreldre. Forklar at dette er å være ærlig.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 95:1–3; 8:11–17; 97:10–17

Tempelet er Herrens hus.

Grunn på hvordan du kan bruke disse versene til å hjelpe barna å forstå hvor viktig tempelet er for Herren – og hvor viktig det skulle være for oss alle.

Mulige aktiviteter

  • Be barna snakke om ganger da de skulle gjøre noe men ikke gjorde det med en gang. Hjelp et barn å lese Lære og pakter 95:3, 8, og spør barna om hvilket bud Herren sa at de hellige ikke hadde adlydt. Les vers 11 sammen. Hva måtte de hellige gjøre slik at de kunne bygge tempelet? Hva kan vi lære av Herrens løfte til dem?

  • På kort, skriv prinsipper om tempelet som finnes i Lære og pakter 95 og 97, sammen med de tilhørende skriftstedhenvisningene og legg kortene i en pose. For eksempel: Å bygge templer krever offer (Lære og pakter 97:11–12) og Vi må være verdige for å komme inn i tempelet (Lære og pakter 97:15–17). La elevene gå sammen to og to. La hvert par trekke et kort fra posen og så samarbeide om å lese skriftstedet på kortet og snakke om hva prinsippet betyr for dem. Hjelp barna etter behov å forstå hva de leser.

  • Be en ung person fra menigheten eller grenen som har vært i tempelet, om å dele sin erfaring og fortelle barna hva de kan gjøre for å forberede seg til tempelet.

  • Bruk artikkelen “Din vei til templet” (i Templer i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige [spesialnummer av Ensign eller Liahona, okt. 2010], 72–75) for å hjelpe barna å forstå hva som skjer i templer og hvordan de kan forberede seg. Vurder å gi hvert barn en del av artikkelen å lese, og la dem dele hva de lærer.

  • Del videoen “Two Apostles Lead a Virtual Tour of the Rome Italy Temple” [To apostler leder en virtuell omvisning i Roma Italia tempel] (ChurchofJesusChrist.org), og be barna om å dele det de føler om en dag å dra til tempelet.

  • Syng en sang om tempelet sammen, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99). Hvilke uttrykk i denne sangen underviser oss om hvorfor tempelet er hellig?

Lære og pakter 97:1–2, 8–9, 21

Sion er “de rene av hjertet”.

Hjelp barna å forstå at Sion ikke bare er et sted, det er også “de rene av hjertet” (Lære og pakter 97:21).

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å lese Lære og pakter 97:21, og spør dem hva ordet “rene” betyr. For å illustrere, vis dem et glass med rent vann, og drøft hvorfor det er viktig å ha rent vann. Tilsett noe i vannet som gjør det urent (for eksempel jord eller pepper). Be barna om å lese Lære og pakter 97:21 igjen og plassere fingeren sin på ordet “rene.” Hva betyr det å være ren av hjertet? Hjelp barna å forstå at å være ren av hjertet ikke betyr at vi aldri gjør feil. Hva kan vi gjøre for å bli mer ren av hjertet? Hvordan hjelper Frelseren oss?

  • Hjelp barna å granske Lære og pakter 97:1–2, 8–9, 21, og se etter ord eller uttrykk som beskriver hvordan en blir ren av hjertet. Be dem velge et ord eller uttrykk, skrive det på en papirstrimmel og legge det i en beholder. Trekk en strimmel om gangen, og be barna om å foreslå ting som de kan gjøre for å bruke dette forslaget i sitt liv. For eksempel, hva kan vi gjøre for å “finne sannhet” (vers 1) eller være mer “ærlig” (vers 8)?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppmuntre barna til å bruke denne ukens aktivitetsside for å dele med sin familie det de lærte i dag om tempelet.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre barna til å stille spørsmål. “Prøv å se på [barnas spørsmål] som muligheter, ikke som distraksjoner eller hindringer for leksjonen … Slike spørsmål gir deg verdifull innsikt i hva barna tenker, hva de er opptatt av og hvordan de reagerer på det de lærer. Hjelp dem å forstå at svarene på spørsmålene deres kan finnes i Skriftene og levende profeters ord” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut