Lære og pakter 2021
13.–19. september. Lære og pakter 102–105: “Etter stor trengsel … kommer velsignelsen”


“13.–19. september. Lære og pakter 102–105: ‘Etter stor trengsel … kommer velsignelsen’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“13.–19. september. Lære og pakter 102–105”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
menn med vogner

C. C. A. Christensen (1831–1912), Zion’s Camp [Sions leir], ca. 1878, tempera på musselin, 198 × 290 cm. Kunstmuseet ved Brigham Young University, gave fra C. C. A. Christensens barnebarn, 1970

13.–19. september

Lære og pakter 102–105

“Etter stor trengsel … kommer velsignelsen”

Ditt studium av Lære og pakter 102–5 er en viktig del av din forberedelse til å undervise. Lytt etter åndelige inntrykk om hvordan du kan hjelpe barna å bedre forstå Skriftene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Hjelp barna å velge en sang som de kan synge og som minner dem om noe de har lært hjemme eller i kirken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 103:9

Jeg kan være “et lys for verden.”

Hvordan kan du oppfordre barna du underviser til å dele evangeliets lys med de som er rundt dem?

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 103:9 for barna, og be dem om å holde bilder av en lyspære, et stearinlys eller en annen lyskilde. Be dem vise bildet sitt til noen andre i klassen. Fortell barna om hvordan de er som et lys for andre når de følger Jesus Kristus.

  • Syng en sang sammen med barna om å være et eksempel, for eksempel “Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn” eller “Jeg er som en skinnende stjerne” (Barnas sangbok, 38–39, 84). Hjelp dem å finne på bevegelser som passer til teksten. Hvordan kan vi være et lys, eller et godt eksempel for mennesker rundt oss?

    Bilde
    brennende stearinlys

    Jeg kan være et lys for verden.

Lære og pakter 104:42

Herren vil velsigne meg hvis jeg holder hans bud.

Flere ganger i kapittel 104 lover Herren “et mangfold av velsignelser” til dem som trofast adlyder hans bud. Hvordan kan du hjelpe barna å føle at han ønsker å velsigne oss rikelig?

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å gjøre en bevegelse, for eksempel vrikke på fingrene hver gang de hører ordet “velsignelser” når du leser Lære og pakter 104:42. Fortell barna hvordan vår himmelske Fader har velsignet deg for å holde hans bud. Be barna om å dele hvordan han har velsignet dem. Be barna om å dele et bud de kan adlyde.

  • For å hjelpe barna å forstå hva “et mangfold” betyr, tegn en sirkel på tavlen eller på et ark. Be barna hjelpe deg å mangfoldiggjøre antall sirkler – tegne to, så fire, så åtte, så seksten og så videre – helt til hele tavlen eller papiret er fullt av sirkler. Hver gang dere legger til sirkler, hjelp barna å tenke på en velsignelse vår himmelske Fader har gitt dem. Forklar at “et mangfold av velsignelser” betyr at Herren vil fylle vårt liv med velsignelser hvis vi adlyder hans bud.

Lære og pakter 105:38–40

Jeg kan være en fredsstifter.

Det er mange lærdommer vi kan få fra erfaringene med Sions leir. En som kan være viktig for barna, er at strid og krig fører til vanskeligheter, mens enighet og fred gir velsignelser.

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna med egne ord historien om Sions leir (se innledningen til denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Saints [Hellige], 1:194–206; eller “The Acceptable Offering of Zion’s Camp” [Revelations in Context [Åpenbaringer i sammenheng] 213–18]). Stopp opp med jevne mellomrom for å påpeke lærdommer vi kan få av Sions leir – for eksempel at Herren ønsker at vi skal være fredelige og arbeide sammen istedenfor å krangle og slåss.

  • Les Lære og pakter 105:38–40, og be barna reise seg hver gang de hører ordet “fred”. Forklar at Herren ønsket at de hellige skulle stifte fred med dem som var uvennlige. Hjelp barna å tenke på ting de kan gjøre for å være fredsstiftere, og be dem om å rollespille noen situasjoner.

  • Del en historie om et barn som fredsstifter fra ditt eget liv eller fra Vennen eller Liahona. Syng en sang om å ha kjærlighet til andre, for eksempel “Elsk hverandre” (Barnas sangbok, 39), eller fullfør denne ukens aktivitetsside.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 104:13–18

Herren ønsker at jeg skal dele det jeg har med dem som trenger det.

Overvei hvordan du vil hjelpe barna å forstå Herrens måte å sørge for sitt folk på når de trenger det.

Mulige aktiviteter

  • Gi barna litt tid til å lage en liste over velsignelsene Gud har gitt dem. Oppfordre dem til å skrive opp så mange som de kan. Les deretter Lære og pakter 104:13–18 sammen, og se etter svar på spørsmål som disse: Hvem er den virkelige eieren av alle ting? Hvorfor gir han dem til oss? Hva forventer han at vi skal gjøre med disse tingene? Hjelp barna å tenke over hvordan de kan dele sine velsignelser med andre.

  • Del en erfaring der noen ga deg noe du trengte, og be barna om å dele lignende erfaringer. Eller vis en video om å tjene andre, for eksempel “The Coat” [Frakken] (ChurchofJesusChrist.org). Hva kan vil lære av disse erfaringene om å tjene andre? Be barna om å være oppmerksom på de trengende og finne noen å yte tjeneste til, for eksempel noen på skolen eller spesielt noen i sin egen familie.

  • Be barna om å granske Barnas sangbok eller Salmer for å finne sanger som har med tjeneste å gjøre eller det å hjelpe andre (se emneregistrene). Syng en eller to sanger sammen, og snakk om hva disse sangene lærer oss.

Lære og pakter 105:9–19

Jeg kan adlyde Herrens bud selv om jeg ikke forstår hva grunnene til dem er.

Erfaringen med Sions leir kan være en effektiv måte å illustrere de velsignelser som kommer av å søke å følge Herrens vilje.

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, og be barna om å dele det de vet om Sions leir. Hvis de trenger hjelp, bruk innledningen til denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, Saints [Hellige], 1:194–206, eller “The Acceptable Offering of Zion’s Camp” (Revelations in Context [Åpenbaringer i sammenheng] 213–18). Be barna late som om de var medlemmer av Sions leir, og fortalte sine barn om sine erfaringer. Hva ville de ønske at deres barn skulle lære av disse erfaringene?

  • Les sammen Lære og pakter 105:13–14, og forklar at da Sions leir nådde frem til Missouri, sa Herren at de ikke skulle forsøke å ta tilbake de helliges landområder. Noen medlemmer av leiren var opprørte og lurte på hvorfor de hadde blitt befalt å dra dit. Hva skulle vi gjøre når vi ikke forstår grunnene til et bud? Del noen beretninger fra “Gjenopprettelsens røst: Sions leir” (i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier) for å hjelpe barna å forstå at velsignelser kommer når vi adlyder budene Gud gir oss gjennom sine profeter, selv om vi ikke forstår alle grunnene.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppmuntre barna til å dele historiene om hendelsene fra Sions leir med noen hjemme, sammen med en lærdom de fikk fra disse hendelsene. Eller be dem om å tenke på noe Gud har velsignet dem med som de kan dele med noen som trenger det.

Vi kan forbedre vår undervisning

Ta tak i forstyrrelser med kjærlighet. “Noen ganger oppfører et barn seg slik at det forstyrrer de andre elevenes læring. Når dette skjer, må du være tålmodig, kjærlig og forståelsesfull med hensyn til utfordringer barnet kanskje opplever … Hvis barnet som forårsaker forstyrrelser, har spesielle behov, kan du snakke med menighetens eller stavens spesialist på funksjonshemninger eller gå inn på [disabilities.ChurchofJesusChrist.org] for å finne ut hvordan du bedre kan dekke disse behovene” (Undervisning på Frelserens måte, 26).

Skriv ut