Lære og pakter 2021
27. september–3. oktober. Lære og pakter 109–110: “Det er ditt hus og din hellighets sted”


“27. september–3. oktober. Lære og pakter 109–110: ‘Det er ditt hus og din hellighets sted’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“27. september–3. oktober. Lære og pakter 109–110”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Kirtland tempel

Nauvoo tempel, av Jon McNaughton

27. september–3. oktober

Lære og pakter 109–110

“Det er ditt hus og din hellighets sted”

Eldste David A. Bednar henviste til Lære og pakter 109:24–28 og sa: “Jeg oppfordrer dere til ofte og med bønnens hjelp å studere og grunne på disse skriftstedenes betydning for dere selv og deres familie” (“Ha en hederlig anseelse og plass”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 99). Overvei denne oppfordringen mens du studerer.

Skriv ned inntrykkene dine

Dørene til Kirtland tempel skulle ikke åpnes før klokken åtte om morgenen 27. mars 1836. Men hellige som håpet å delta på innvielsesmøtene, begynte å stille seg i kø så tidlig som kl. 07.00. Da benkene og midtgangene raskt ble fylt med ivrige tilbedere, foreslo Joseph Smith et område med ekstra sitteplasser. Da det ble fylt, ble det planlagt et nytt møte. Og det var ikke bare de levende som var ivrige etter å være tilstede. Flere vitnet om at de så engler, både inne i tempelet og på taket, under og etter innvielsen. Det virket virkelig som om “himmelens hære” hadde kommet for å “[synge] en lovsang” sammen med de siste dagers hellige (“Guds ånd som en ild”, Salmer, nr. 2).

Hvorfor den store begeistringen – på begge sider av sløret? Løftet om at de hellige ville bli “begavet med kraft fra det høye” var én grunn til at de hadde samlet seg i Ohio i utgangspunktet (Lære og pakter 38:32). Og større ting ble lovet for fremtiden. “Dette,” erklærte Herren, “er begynnelsen til den velsignelse som skal bli utøst over mitt folks hoder” (Lære og pakter 110:10). Den tid vi nå lever i – med akselerert tempelarbeid og ordinanser tilgjengelig for millioner av levende og døde – hadde sin begynnelse i Kirtland, og “dette forkynner hans evige pakt” (“Guds ånd som en ild”).

Se også Saints, [Hellige] 1:232–41; “A House for Our God”, Revelations in Context, 169–72.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 109

Herren ønsker å velsigne meg i sitt hellige hus.

På noen måter var Kirtland tempel annerledes enn templene vi kjenner i dag. Det fantes ingen altere og ingen døpefont, og ordinanser som dåp for de døde og besegling, var ennå ikke gjengitt. Men velsignelsene som er beskrevet i kapittel 109, innvielsesbønnen for Kirtland tempel, er velsignelsene vi mottar i Herrens hus i dag. Gjennomgå følgende vers for å finne noen av disse velsignelsene. Mens du leser om dem, kan du grunne på hvorfor de er viktige for deg og din familie.

Vers 5, 12–13 (se også Lære og pakter 110:6–8): I tempelet kan Herren åpenbare seg for oss, og vi kan føle hans kraft.

Vers 9, 17–19, 26, 78–79: I tempelet påtar vi oss Herrens navn.

Vers 22–23: Når vi inngår og holder tempelpakter, gir Herren oss kraft til å utføre hans arbeid.

Vers 24–33: Når vi kommer verdig til tempelet, kan vi motta Herrens beskyttelse.

Andre velsignelser:

Hva inspirerer Ånden deg til å gjøre for å motta disse velsignelsene?

Lære og pakter 109

Innvielsesbønnen for Kirtland tempel kan lære meg om bønn.

Kapittel 109 er en innvielsesbønn som ble gitt til Joseph Smith ved åpenbaring (se kapitteloverskriften). Hva lærer dette kapittelet deg om bønn? Mens du leser det, kan du tenke på dine egne bønner. Hvilke tilskyndelser mottar du som kan hjelpe deg å forbedre kommunikasjonen med din himmelske Fader? Hva ba for eksempel profeten om i denne bønnen?

Lære og pakter 110:1–10

Herren kan åpenbare seg for meg i tempelet.

Hva synes du om Frelseren etter å ha lest Lære og pakter 110:1–10? Hvordan har han åpenbart seg for deg i tempelet? På hvilke måter hjelper han deg å vite at han godtar din innsats og dine ofre?

Bilde
Innvendig i Kirtland tempel

I hver ende av Kirtland tempel er det forhøyninger for prestedømsledere.

Lære og pakter 110:11–16

De prestedømsnøkler som er nødvendige for å utføre Guds verk finnes i Kirken i dag.

For å forstå prestedømsnøklene Moses, Elias og Elijah overdro til Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel, kan du lese eldste Quentin L. Cooks budskap “Forbered deg til å møte Gud” (Ensign eller Liahona, mai 2018, 114–17). Eldste Cook beskrev hvordan disse nøklene samsvarer med Kirkens arbeid i dag. Du kan også vurdere å lære om disse oldtidsprofetene ved å studere “Moses”, “Elias” og “Elijah” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Grunn på hva du kan gjøre for å hjelpe til med arbeidet knyttet til disse nøklene.

Se også “Prestedømsnøkler”, Tro mot pakten, 128–30; Henry B. Eyring, “Han går foran oss”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 66–69.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 109.Finn som familie noen vers i kapittel 109 som inspirerer dere til å tilbringe mer tid i tempelet (se for eksempel versene under “Forslag til personlig skriftstudium”). Snakk om hvordan dere kan gjøre det president Russell M. Nelson foreslo: “[Finn] en måte å regelmessig gjøre en avtale med Herren på – å være i hans hellige hus – [og hold så] denne avtalen med nøyaktighet og glede” (“Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 114). Hvis du eller din familie ennå ikke har vært i tempelet, kan dere gå inn på temples.ChurchofJesusChrist.org for å forberede dere til å dra.

Lære og pakter 109:78–80.Salmen “Guds ånd som en ild” (Salmer, nr. 2) ble skrevet til innvielsen av Kirtland tempel – og den har blitt sunget ved hver eneste tempelinnvielse siden. Dere kan gjerne synge denne salmen sammen og finne ord eller uttrykk som øker deres takknemlighet for templer i de siste dager. Hvordan forholder denne salmen seg til budskapet i Lære og pakter 109:78–80?

Du kan finne innvielsesbønnen for tempelet nærmest deg på temples.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 110.Mens familiemedlemmene leser kapittel 110 og ser på bildet på slutten av denne oversikten, kan du be dem forestille seg hva de ville følt hvis de hadde vært sammen med Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel. Gi familien din anledning til å fortelle hva de føler for Frelseren.

Lære og pakter 110:15.Hva kan bidra til å “vende [dine barns] hjerter” til deres forfedre? Du kan finne noen morsomme forslag på FamilySearch.org/discovery. Dere kan samarbeide om å finne forfedre som trenger tempelordinanser, og planlegge å utføre disse ordinansene i tempelet. Dere kan også snakke om hvordan arbeidet som Elijah gjenga i Kirtland tempel, styrker deres kjærlighet til deres forfedre.

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Guds ånd som en ild”, Salmer, nr. 2.

Bilde
gjenopprettelsens røster-ikon

Gjenopprettelsens røster

Åndelige tilkjennegivelser og Kirtland tempel

Bilde
Innvielsen av Kirtland tempel

Like a Fire Is Burning [Som en ild nå begynner å lue], av Glen S. Hopkinson

Nedenfor finner du ordene til siste dagers hellige som var i Kirtland tempel under innvielsen og på andre møter som fulgte. Mange sammenlignet sine opplevelser med det oldtidens hellige opplevde da de ble “ikledd kraft fra det høye” på pinsedagen (Lukas 24:49; se også Apostlenes gjerninger 2:1–4; Lære og pakter 109:36–37).

Eliza R. Snow

“Innvielsesseremoniene var kanskje innøvde, men intet jordisk språk kan beskrive de himmelske tilkjennegivelsene denne minneverdige dagen. Engler viste seg for noen, mens alle som var tilstede følte et guddommelig nærvær, og hvert hjerte var fylt med herlighet og ubeskrivelig glede.”1

Sylvia Cutler Webb

“Et av mine første minner var innvielsen av tempelet. Far løftet oss opp på fanget og fortalte oss hvorfor vi skulle gå og hva det betydde å innvie et hus til Gud. Og selv om jeg var svært ung den gangen, husker jeg tydelig anledningen. Jeg kan se tilbake gjennom årene og se da profeten Joseph sto med hendene løftet mot himmelen, ansiktet askeblekt og tårene strømmende nedover kinnene mens han talte denne minneverdige dagen. Nesten alle syntes å ha tårer i øynene. Huset var så overfylt at barna for det meste satt på fanget til de eldre. Søsteren min satt på fanget til far, jeg på fanget til mor. Jeg kan til og med huske kjolene vi hadde på. Jeg var for ung i mitt sinn til å forstå den fulle betydningen av det hele, men etter hvert som tiden gikk, gikk det stadig mer opp for meg, og jeg er svært takknemlig for at jeg hadde det privilegium å være der.”2

Oliver Cowdery

“Om kvelden møtte jeg Kirkens funksjonærer i Herrens hus. Ånden ble utøst – jeg så Guds herlighet, som en stor sky, komme ned og hvile på huset og fylle det som med en mektig, susende vind. Jeg så også delte tunger, som av ild, hvile på mange … mens de talte med andre tunger og profeterte.”3

Benjamin Brown

“Mange syner [ble] sett. Én så en pute eller sky hvile på huset, lys som når solen skinner på en sky som av gull. To andre så tre personer sveve i rommet med skinnende nøkler i hendene, og også et skinnende kjede i hendene.”4

Orson Pratt

“Gud var der, hans engler var der, Den hellige ånd var blant folket … og de var fylt fra issen til fotsålene med Den hellige ånds kraft og inspirasjon.”5

Nancy Naomi Alexander Tracy

“[Da] tempelet sto ferdig og ble innviet … var det to av mitt livs lykkeligste dager. Den passende salmen som ble komponert for anledningen, var ‘Guds ånd som en ild nå begynner å lue’. Det var sannelig sant at den himmelske innflytelse hvilte på dette huset … Jeg følte at det var himmelen på jorden.”6

Noter

  1. I Edward W. Tullidge, The Women of Mormondom (1877), 95.

  2. I Karl Ricks Anderson, Joseph Smith’s Kirtland: Eyewitness Accounts (1996), 182–83.

  3. Oliver Cowderys dagbok, 27. mars 1836, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City.

  4. Benjamin Browns brev til sin hustru Sarah, ca. april 1836, Benjamin Browns familiesamling, Kirkehistorisk bibliotek, Salt Lake City; tegnsetting og bruk av store bokstaver modernisert.

  5. Orson Pratt, “Remarks”, Deseret News, 12. jan. 1876, 788.

  6. I Richard E. Turley jr. og Brittany A. Chapman, red., Women of Faith in the Latter Days (2011), 1:442.

Bilde
Moses, Elias og Elijah viser seg i Kirtland tempel

Moses, Elias, and Elijah Appear in the Kirtland Temple [Moses, Elias og Elijah viser seg i Kirtland tempel], av Gary E. Smith

Skriv ut