Lære og pakter 2021
11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120: “Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang”


“11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120: ‘Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Far West

Far West, av Al Rounds

11.–17. oktober

Lære og pakter 115–120

“Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang”

Herren ønsker å snakke med deg. Når du studerer Skriftene, kan du be ham hjelpe deg å oppdage hans budskap til deg.

Skriv ned inntrykkene dine

Det var grunn til å være optimistisk med hensyn til de helliges nyeste samlingssted, Far West i Missouri, i juli 1838. Byen vokste raskt, landet virket rikt, og det ble åpenbart at et lite stykke lenger nord lå Adam-ondi-Ahman, et sted av stor åndelig betydning (se Lære og pakter 107:53–56116). Likevel må det ha vært vanskelig for de hellige å ikke tenke på det de hadde mistet. De hadde blitt drevet ut fra Independence, Sions utpekte sentrum, og sjansene for noensinne å kunne vende tilbake virket sannsynligvis små. I tillegg måtte de hellige flykte fra Kirtland i Ohio og forlate sitt kjære tempel etter bare to år. Og denne gangen var det ikke bare fiender utenfor Kirken som forårsaket problemer – mange fremtredende medlemmer hadde vendt seg mot Joseph Smith, herunder de tre vitnene om Mormons bok og fire medlemmer av De tolv. Noen kan sikkert ha undret seg: Blir Guds rike virkelig sterkere, eller blir det svakere?

Likevel lot ikke de trofaste slike spørsmål stoppe dem. I stedet begynte de å bygge opp et nytt hellig sted, denne gangen i Far West. De la planer for et nytt tempel. Fire nye apostler ble kalt, deriblant to – John Taylor og Wilford Woodruff – som senere skulle bli Kirkens presidenter (se Lære og pakter 118:6). De hellige lærte at det å utføre Guds verk ikke betyr at du aldri faller. Det betyr at du reiser deg igjen. Og selv om du må gi avkall på visse ting, vil disse ofrene være hellige for Gud, ja, “mer hellig[e] … enn [din] timelige fremgang” (Lære og pakter 117:13).

Se Saints, [Hellige] 1:296–99; “Far West and Adam-ondi-Ahman”, Revelations in Context, 235–41.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 115:4–6

Kirkens navn ble utpekt av Herren.

President Russell M. Nelson har sagt at Kirkens navn er “av stor betydning” (“Kirkens riktige navn”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 87). Tenk over hvorfor dette er sant mens du leser Lære og pakter 115:4–6. Hva har Kirkens navn å gjøre med dens arbeid og misjon?

Se også 3 Nephi 27:1–11.

Lære og pakter 115:5–6

Sion og hennes staver gir “tilflukt fra stormen”.

Til tross for vanskelighetene de hellige sto overfor i 1838, hadde Herren fremdeles høye forventninger til dem. Se etter ord i Lære og pakter 115:5–6 som understreker hvilken rolle Herren ønsker at hans kirke og dens medlemmer skal fylle i verden. Hva føler du for eksempel at du bør gjøre for å “stå opp og la [ditt] lys skinne”? (vers 5). Hvilke åndelige stormer legger du merke til rundt deg, og hvordan finner vi “tilflukt” ved innsamling? (vers 6).

Se også 3 Nephi 18:24.

Lære og pakter 117

Mine ofre er hellige for Herren.

Å forlate Kirtland kan ha vært spesielt vanskelig for slike som Newel K. Whitney, som hadde skapt et godt og fremgangsrikt liv for sin familie der. Hva finner du i Lære og pakter 117:1–11 som kan ha hjulpet dem å gjøre dette offeret? Hvordan forandrer disse versene ditt perspektiv på hva som virkelig er viktig?

Det offer Oliver Granger ble bedt om å gjøre, var annerledes: Herren ga ham i oppdrag å bli i Kirtland og ordne opp i Kirkens økonomi. Det var en tung oppgave, og selv om han representerte Kirken med integritet, fikk han til slutt ikke tilbake så mye penger. Overvei hvordan Herrens ord i vers 12–15 kan gjelde det Herren har bedt deg om.

Se også Matteus 6:25–33; Boyd K. Packer, “Den minste av disse”, Ensign eller Liahona , nov. 2004, 86–88; “Far West and Adam-ondi-Ahman”, Revelations in Context, 239–40.

Bilde
Adam-ondi-Ahman i Daviess fylke i Missouri

Newel K. Whitney ble befalt å flytte til Adam-ondi-Ahman, som er avbildet her.

Lære og pakter 119–20

Ved å betale tiende bidrar jeg til å bygge opp og “helliggjør[e] Sions land”.

Instruksjonene i kapittel 119 og 120 høres ut som måten Herrens verk finansieres på i vår tid. I dag bidrar de hellige med “én tiendedel av hele sin årlige innkomst [nå forstått som inntekt]” (Lære og pakter 119:4), og disse midlene forvaltes av et råd som består av Det første presidentskap, De tolv apostlers quorum og Det presiderende biskopsråd. Overvei følgende spørsmål mens du studerer disse kapitlene:

  • Hvordan kan overholdelse av tiendeloven “helliggjør[e] Sions land”? Hvordan kan denne loven bidra til å gjøre stedet hvor du bor, til “et Sions land for [deg]”? (Lære og pakter 119:6).

  • Hva er viktig for deg ved uttrykket “ved min egen røst til dem” i Lære og pakter 120?

Se også Malakias 3:8–12; David A. Bednar, “Himmelens luker”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 17–20; “The Tithing of My People”, Revelations in Context, 250–55.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 115:4–6.Ville det fungere for din familie å lese disse versene mens dere ser på en soloppgang? Det kan hjelpe dere å snakke om hva det vil si å “stå opp og la deres lys skinne” (vers 5). Eller dere kan snakke om hvordan det er å søke ly under en storm. Hvordan kan denne opplevelsen være som å finne “tilflukt” i Kirken? (vers 6). Dere kan så snakke om hvordan familien kan hjelpe andre å nyte den tilflukt Kirken gir.

Lære og pakter 117:1–11.Familien kan sammenligne en “dråpe” med noe “tyngre” (vers 8), som for eksempel en kanne med vann. Dette kan føre til en samtale om mindre viktige ting i livet som kan hindre oss i å motta Guds rike velsignelser.

Lære og pakter 119.Dere kan synge en sang som “Til Herren gir jeg tiende” (Liahona, okt. 2006, V13). Hva lærer sangen og kapittel 119 oss om hvorfor vi betaler tiende? Små barn kan også ha nytte av en konkretisering: Du kan gi dem små gjenstander, hjelpe dem å regne ut en tiendedel og fortelle dem hvorfor du betaler tiende. (Se også Tro mot pakten, 155–56.)

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Til Herren gir jeg tiende”, Liahona, okt. 2006, V13.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppmuntre til selvhjulpenhet. “Når [familiemedlemmer] har spørsmål, er det noen ganger bedre å lære dem hvordan de kan finne svar selv, istedenfor å svare på spørsmålene med en gang” (Undervisning på Frelserens måte, 28).

Bilde
bruk av tiende

Å gi våre ti prosent til Herren som tiende bidrar til å fremme hans frelsende verk.

Skriv ut