Lære og pakter 2021
4.–10. oktober. Lære og pakter 111–114: “Jeg vil ordne alt til deres beste”


“4.–10. oktober. Lære og pakter 111–114: ‘Jeg vil ordne alt til deres beste’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“4.–10. oktober. Lære og pakter 111–114”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Joseph Smith som forkynner

4.–10. oktober

Lære og pakter 111–114

“Jeg vil ordne alt til deres beste”

Be ydmykt om Åndens veiledning mens du leser Lære og pakter 111–14, og skriv ned inntrykkene dine. Overvei så hvordan du kan reagere på disse inntrykkene.

Skriv ned inntrykkene dine

Har du noen gang hatt en åndelig opplevelse som fikk deg til å føle deg trygg i din tro – men så satte livets lidelser din tro på prøve, og du strevde med å gjenvinne den freden du følte tidligere? Noe lignende skjedde med de hellige i Kirtland. Mindre enn et år etter de åndelige utgytelsene i forbindelse med innvielsen av Kirtland tempel, oppsto det problemer. En økonomisk krise, splid i De tolv apostlers quorum og andre prøvelser fikk noen til å vakle i sin tro.

Vi kan ikke unngå prøvelser, så hvordan kan vi hindre dem i å true vår tro og vårt vitnesbyrd? Kanskje en del av svaret finnes i Herrens råd i Lære og pakter 112, gitt mens motgangen i Kirtland var på sitt verste. Herren sa: “Rens deres hjerter for meg” (vers 28), “sett dere ikke opp mot” (vers 15), “bind … omkring dine lender for arbeidet” (vers 7) og “vær du ydmyk” (vers 10). Når vi følger disse rådene, vil Herren “lede [oss] ved hånden” gjennom motgang til helbredelse og fred (se vers 10, 13).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 111

Herren kan “ordne alt til [mitt] beste”.

I 1836 hadde Kirken pådratt seg stor gjeld ved å utføre Herrens verk. Da Joseph Smith og andre bekymret seg for denne gjelden og vurderte hvordan de kunne betale den, reiste de til Salem i Massachusetts, kanskje fordi det gikk rykter om at noen penger hadde blitt forlatt i et hus der (se kapitteloverskriften til Lære og pakter 111). Etter at de kom til Salem, erklærte Herren: “Det er mer enn én skatt til dere i denne by” (vers 10) – skatter som omfattet mennesker som han ville “samle og ta ut når tiden er inne, og som vil være til Sions gavn” (vers 2; se også 2 Mosebok 19:5). Selv om det ikke ble funnet noen penger i Salem, var konvertittene som kom av senere misjonærarbeid der, en del av oppfyllelsen av Herrens løfte.

Mens du leser kapittel 111, kan du tenke på ting du er bekymret for. Overvei hvordan Herrens ord til Joseph kan gjelde deg. Hvordan har Herren hjulpet deg å finne uventede “skatter”? (vers 10). Tenk på hva han har gjort for å “ordne alt til [ditt] beste” (vers 11). Hva lærer uttrykket “etter hvert som dere er istand til å ta imot det” deg om vår himmelske Fader?

Se også Matteus 6:19–21, 33; “More Treasures Than One”, Revelations in Context, 229–34.

Lære og pakter 112:3–15

Herren vil lede dem som ydmykt søker hans vilje.

Samholdet i De tolv apostlers quorum var i ferd med å svekkes sommeren 1837. Det var uenighet om ansvarsoppgaver, og noen medlemmer uttalte seg mot profeten Joseph Smith. Thomas B. Marsh, som da var president for De tolv apostlers quorum, var bekymret, og han kom fra Missouri til Ohio for å søke råd fra profeten. Bror Marsh fikk det gjennom åpenbaringen i kapittel 112. Hvordan kan Herrens råd ha hjulpet ham og hans quorum? Hvilke lærdommer har de for deg når du prøver å overvinne strid og vonde følelser?

Du kan særlig grunne på vers 10. Hva vil det si at Herren vil lede deg “ved hånden”? Hvorfor kreves ydmykhet for denne typen veiledning?

Se også Ulisses Soares, “Vær saktmodig og ydmyk av hjertet”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 9–11; “The Faith and Fall of Thomas Marsh”, Revelations in Context, 54–60.

Bilde
to personer som ber

Hvis vi er ydmyke, vil Herren veilede oss og besvare våre bønner.

Lære og pakter 113

Joseph Smith var “en tjener i Kristi hender”.

Jesaja omtalte en av Isais etterkommere som en “kvist” og et “rotskudd” (Jesaja 11:1, 10). I kapittel 113 forklarer Herren at denne etterkommeren, en Kristi tjener, ville være medvirkende til å samle Herrens folk i de siste dager (se Lære og pakter 113: 4, 6) – en profeti som beskriver profeten Joseph Smith ganske godt. Hvordan kan denne og andre sannheter i kapittel 113 ha vært oppmuntrende for de hellige under uroen de opplevde i Kirtland? Hva finner du i denne åpenbaringen som inspirerer deg til å delta i Herrens verk i dag?

Se også Veiledning til Skriftene, “Isai”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; 2 Nephi 21:10–12; Joseph Smith – Historie 1:40.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 111:2, 9–11.Disse versene kan oppmuntre til en drøfting om hva familien verdsetter som evige “skatter”. Dere kan lage en skattejakt ved å gjemme ting rundt i huset som symboliserer ting Herren setter høyt eller verdsetter. Når familien finner hver gjenstand, kan dere snakke om hva dere kan gjøre for å vise at dere verdsetter den.

Lære og pakter 112:10.Eldste Ulisses Soares beskrev ydmyke mennesker på denne måten: “De ydmyke er lærevillige, erkjenner hvor avhengige de er av Gud og ønsker å underkaste seg hans vilje. De ydmyke er saktmodige og har evnen til å påvirke andre også til å være det” (“Vær saktmodig og ydmyk av hjertet”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 10). Overvei hvordan du kan hjelpe familien å forstå hva det vil si å være ydmyk. Dere kan synge en sang om ydmykhet, for eksempel “Vær du ydmyk” (Salmer, nr. 53), mens ett familiemedlem tar de andre “ved hånden” og veileder dem rundt i hjemmet. Eller dere kan fortelle om erfaringer da Herren har ledet deres familiemedlemmer “ved hånden” og gitt “svar på [deres] bønner”.

Lære og pakter 112:11–14, 26.Hva er forskjellen på å vite navnet på noen og å kjenne dem? Hva lærer vers 11–14 oss om hva det vil si å kjenne Herren?

Lære og pakter 112:15.Hva vil det si å sette seg opp mot profeten? Hva finner vi i dette verset som hjelper oss å ønske å oppholde profeten?

Lære og pakter 113:7–8.Hva lærer vers 8 oss som vil bidra til å “bringe Sion tilbake” og forløse Israel?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Vær du ydmyk”, Salmer, nr. 53.

Vi kan forbedre vår undervisning

Etterlev ditt vitnesbyrd. “‘Du lærer bort det du er,’ sa eldste Neal A. Maxwell. ‘Dine karaktertrekk vil bli mer husket … enn en bestemt sannhet i en bestemt leksjon’” (Undervisning på Frelserens måte, 13).

Bilde
Thomas B. Marsh og Joseph Smith

Thomas B. Marsh skriver ned åpenbaringen som ble gitt ham gjennom Joseph Smith. Be Thou Humble [Vær du ydmyk], av Julie Rogers.

Skriv ut