Lære og pakter 2021
25.–31. oktober. Lære og pakter 124: “Et hus til mitt navn”


“25.–31. oktober. Lære og pakter 124: ‘Et hus til mitt navn’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“25.–31. oktober. Lære og pakter 124”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Nauvoo

Nauvoo the Beautiful [Nauvoo, den vakre], av Larry Winborg

25.–31. oktober

Lære og pakter 124

“Et hus til mitt navn”

Mens du leser Lære og pakter 124, kan du grunne på velsignelsene Herren oppfordret de hellige i Nauvoo til å motta, og velsignelsene han tilbyr deg.

Skriv ned inntrykkene dine

Selv om de siste seks årene hadde vært vanskelige for de hellige, begynte det å se lysere ut våren 1839: De flyktede hellige hadde funnet medfølelse blant innbyggerne i Quincy i Illinois. Vakter hadde latt profeten Joseph Smith og andre ledere i Kirken unnslippe fangenskap i Missouri. Og Kirken hadde nettopp kjøpt landeiendommer i Illinois hvor de hellige kunne samles igjen. Ja, det var en myggbefengt sump, men sammenlignet med utfordringene de hellige allerede hadde opplevd, virket dette sannsynligvis overkommelig. Så de drenerte sumpen og utarbeidet et charter for en ny by, som de kalte Nauvoo. Det betyr “vakker” på hebraisk, selv om det var mer et uttrykk for tro enn en nøyaktig beskrivelse, i det minste i begynnelsen. I mellomtiden ga Herren sin profet en følelse av at det hastet. Han hadde flere sannheter og ordinanser å gjengi, og han trengte et hellig tempel hvor de hellige kunne motta dem. På mange måter er disse samme følelsene av tro og at det haster, viktige i Herrens arbeid i dag.

Selv om Nauvoo ble en vakker by med et vakkert tempel, ble begge deler til slutt forlatt. Men Herrens virkelig vakre arbeid har hele tiden vært for å “krone dere med heder, udødelighet og evig liv” (Lære og pakter 124:55), og dette arbeidet tar aldri slutt.

Se Saints, [Hellige] 1:399–427; “Organizing the Church in Nauvoo”, Revelations in Context, 264–71.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 124:12–21

Jeg kan være en disippel som Herren stoler på.

Selv om flere fremtredende ledere forlot Kirken på slutten av 1830-tallet, forble det store flertallet av medlemmene trofaste. Disse trofaste hellige omfattet dem som hadde utholdt prøvelsene i Missouri, så vel som dem som nylig hadde sluttet seg til Kirken. I Lære og pakter 124:12–21 talte Herren rosende om noen av dem. Hvilken innsikt om disippelskap finner du i ordene hans? Er det noe ved disse trofaste hellige som inspirerer deg til å bli som dem? Du kan også grunne på hvordan Herren har uttrykt sin kjærlighet til deg.

Lære og pakter 124:22–24, 60–61

Herren ønsker at jeg skal ta imot og godta andre.

Med tanke på hva de hellige nettopp hadde gjennomgått i Missouri, kunne de ha blitt fristet til å isolere seg og forsøke å hindre besøkende til Nauvoo. Husk dette mens du leser Lære og pakter 124:22–24, 60–61. Hva gjør inntrykk på deg ved Herrens instruksjoner om å bygge et “herberge”? (vers 23). Hva lærer ordene hans deg om hans kirkes misjon? Grunn på hvordan disse instruksjonene kan gjelde deg og ditt hjem.

Se også videoen “A Friend to All” [En venn for alle], ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 124:25–45, 55

Herren befaler oss å bygge templer så vi kan motta hellige ordinanser.

Det kom helt klart ikke som noen overraskelse for de siste dagers hellige at da de hadde slått seg ned i Nauvoo, ga Herren dem instruksjoner om å bygge et tempel – akkurat slik han hadde gjort i Ohio og Missouri. Hva finner du i Lære og pakter 124:25–45, 55 som hjelper deg å forstå hvorfor Herren sa: “Mitt folk [blir alltid] befalt å bygge [templer] til mitt hellige navn”? (vers 39).

Siden Nauvoo tempel ble bygget, har mer enn 200 templer blitt oppført eller bekjentgjort. President Russell M. Nelson har sagt: “Vi vet at vår tid i tempelet er avgjørende for vår egen og vår families frelse og opphøyelse … Motstanderens angrep øker med akselererende fart, i intensitet og på forskjellige måter. Vårt behov for å være i tempelet regelmessig og ofte har aldri vært større” (“Bli eksemplariske siste dagers hellige”, Ensign eller Liahona, nov. 2018, 114). Hvordan har tempelet hjulpet deg å motstå “motstanderens angrep”? Hva føler du deg tilskyndet til å gjøre for å følge president Nelsons råd?

Se også Church History Topics, “Nauvoo Temple”, ChurchofJesusChrist.org/study/church-history.

Bilde
Joseph Smith sammen med menn som bygger Nauvoo tempel

Joseph Smith at the Nauvoo Temple [Joseph Smith ved Nauvoo tempel], av Gary E. Smith

Lære og pakter 124:84–118

Herren ønsker å gi meg konkrete råd for mitt liv.

Vers 84–118 er fylt med råd til bestemte personer, og noe av det virker kanskje ikke relevant for ditt liv. Men du kan også finne noe du trenger å høre. Vurder å spørre Herren hvilket budskap han har til deg i disse versene, og søk Åndens veiledning for å finne det. Bestem deg så for hva du vil gjøre for å handle i samsvar med det. Hvordan kan for eksempel det å være mer ydmyk hjelpe deg å motta Ånden? (se vers 97).

Du kan også grunne på andre råd Herren har gitt deg. Hvordan følger du dem?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 124:2–11.Hvis Herren ba familien din “avgi en høytidelig erklæring om mitt evangelium” til “verdens konger” (vers 2–3), hvordan ville erklæringen lyde? Vurder å lage en sammen, og oppfordre familiemedlemmene til å foreslå sannheter i evangeliet som de ønsker å ta med.

Lære og pakter 124:15.Hva vil det si å ha integritet? Hvorfor verdsetter Herren integritet? Hvilke eksempler på integritet har familien sett? (Se også Til styrke for ungdom, 19.)

Lære og pakter 124:28–29, 40–41, 55.Hva lærer disse versene oss om hvorfor Herren befaler oss å bygge templer? Familien kan gjerne tegne et tempel eller bygge et av klosser eller andre materialer. Mens dere gjør det, kan dere snakke om hvorfor dere er takknemlige for at vi har templer i dag og hvorfor vi trenger å komme dit regelmessig.

Lære og pakter 124:91–92.Ville familien ha nytte av en samtale om patriarkalske velsignelser? Familiemedlemmer som har mottatt sin patriarkalske velsignelse, kan fortelle hvordan det var å motta den og hvordan den har velsignet dem. Du kan også gjennomgå “Patriarchal Blessings” [Patriarkalske velsignelser] (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg ser vår Herres tempel”, Barnas sangbok, 99.

Bilde
gjenopprettelsens røster-ikon

Gjenopprettelsens røster

Hjelpeforeningen

Bilde
Joseph og Emma Smith og andre kvinner

Maleri av Hjelpeforeningens organisasjon: Paul Mann

I 1842, etter at Hjelpeforeningen var organisert i Nauvoo i Illinois, sa profeten Joseph Smith: “Kirken var aldri fullstendig organisert før kvinnene ble organisert.”1 Tilsvarende er heller ikke et studium av gjenopprettelsen av Herrens kirke og hans prestedømme (se Lære og pakter 107) komplett før det innbefatter et studium av Hjelpeforeningen, som i seg selv er “en gjenopprettelse av et gammelt mønster” med kvinnelige disipler av Jesus Kristus.2

Eliza R. Snow spilte en viktig rolle i denne gjenopprettelsen. Hun var tilstede da Hjelpeforeningen ble organisert, og som foreningens sekretær tok hun notater under møtene. Hun var selv vitne til at Hjelpeforeningen ble organisert “etter prestedømmets mønster”.3 Nedenfor finner du det hun selv skrev mens hun var Hjelpeforeningens generalpresident, for å hjelpe søstrene å forstå det guddommelige arbeidet som var betrodd Guds paktsdøtre.

For å lære mer om hvordan Hjelpeforeningen ble organisert, kan du se Døtre i mitt rike: Hjelpeforeningens historie og arbeid (2017), 1–25; The First Fifty Years of Relief Society (2016), 3–175.

Eliza R. Snow

Bilde
Eliza R. Snow, av Lewis Ramsey

“Selv om navnet [Hjelpeforeningen] er av nyere dato, er institusjonen av gammel opprinnelse. [Joseph Smith] fortalte oss at den samme organisasjon fantes i kirken i oldtiden, og hentydninger til den finnes i noen av brevene som er nedtegnet i Det nye testamente, ved hjelp av tittelen “utvalgt frue” [se 2 Johannes 1:1; Lære og pakter 25:3].

Dette er en organisasjon som ikke kan eksistere uten prestedømmet, fordi den får all sin myndighet og innflytelse fra denne kilden. Da prestedømmet ble tatt bort fra jorden, ble denne institusjonen, så vel som alle andre tilknytninger til Jesu Kristi Kirkes sanne orden på jorden, opphevet …

Etter å ha vært tilstede ved organiseringen av ‘Den kvinnelige hjelpeforening i Nauvoo’ … og også hatt betydelig erfaring med denne organisasjonen, kan jeg kanskje gi noen tips som vil hjelpe Sions døtre å tre frem i denne svært viktige stillingen, som er fylt med nye og mangfoldige ansvarsoppgaver. Hvis noen av døtrene og mødrene i Israel føler seg det minste begrenset i sitt nåværende virkefelt, vil de finne rikelig med anledninger til å anvende enhver evne til å gjøre godt som de har blitt rikelig begavet med …

Bilde
Den røde teglstensbutikken

Hjelpeforeningen ble organisert i rommet ovenpå i Den røde teglstensbutikken.

Skulle noen stille seg spørsmålet: Hva er Hjelpeforeningens formål? ville jeg svare – å gjøre godt – å tilveiebringe enhver kapasitet vi har til å gjøre godt, ikke bare for å hjelpe de fattige, men for å frelse sjeler. En samlet innsats vil utrette uoverskuelig mye mer enn de mest effektive enkeltpersoners energi kan utrette …

Når Hjelpeforeningen skal hjelpe de fattige, har den andre plikter å utføre enn bare å dekke kroppslige behov. Et fattig sinn og et sårt hjerte krever også oppmerksomhet, og ofte vil et uttrykk for vennlighet – noen gode råd eller til og med et varmt og kjærlig håndtrykk – gjøre større nytte og bli mer verdsatt enn rikdom …

Når de hellige samles fra alle kanter, fremmede for alle, og blir ledet på villspor av dem som ligger på lur for å bedra, skulle [Hjelpeforeningen] være snar til å ta seg av [dem] og føre dem inn i den forening som vil foredle og oppløfte dem og fremfor alt styrke dem i troen på evangeliet, og ved å gjøre dette, kan den være medvirkende til å frelse mange.

Det ville kreve mange bind å definere de plikter, privilegier og ansvarsoppgaver som henhører under foreningens ansvarsområde … Gjør det (under ledelse av biskopen) rolig, bevisst, energisk, forenet og ydmykt, og Gud vil krone deres innsats med fremgang.”4

Noter

  1. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 449.

  2. Døtre i mitt rike: Hjelpeforeningens historie og arbeid (2017), 1.

  3. Joseph Smith, i Sarah M. Kimball, “Auto-biography”, Woman’s Exponent, 1. sep. 1883, 51.

  4. “Female Relief Society”, Deseret News, 22.april 1868, 81.

Bilde
Nauvoo tempel

Nauvoo tempel, av George D. Durrant

Skriv ut