Lære og pakter 2021
25.–31. oktober. Lære og pakter 124–125: “Et hus til mitt navn”


“25.–31. oktober. Lære og pakter 124‒125: ‘Et hus til mitt navn’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“25.–31. oktober. Lære og pakter 124–125”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Nauvoo

Nauvoo the Beautiful [Nauvoo, den vakre], av Larry Winborg

25.–31. oktober

Lære og pakter 124–125

“Et hus til mitt navn”

Hvilke lærdommer fra Lære og pakter 124–25 trenger barna å lære? Grunn på dette spørsmålet når du studerer denne uken.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis et bilde av det tempelet som ligger nærmest dere. Spør barna hva de vet om templer. La dem dele sine følelser om en dag å dra til tempelet.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 124:15, 20

Jesus blir glad når jeg prøver å gjøre godt.

I åpenbaringen som er nedtegnet i kapittel 124, uttrykte Herren sin godkjennelse til Hyrum Smith og George Miller fordi de arbeidet med flid for å følge ham. Hvordan vil du hjelpe barna å forstå at Herren blir glad når de prøver å gjøre godt?

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å komme på ting de kan gjøre som er gode. Vis bilder som kan gi dem ideer (du kan finne noen i Kunst inspirert av evangeliet, bok eller i Kirkens tidsskrifter). Be barna peke på disse gode tingene. Les Lære og pakter 124:15 for barna, og be dem lytte etter hva Herren følte da Hyrum Smith valgte å gjøre godt. Hva føler Jesus når vi prøver å gjøre gode ting?

  • Gi barna papirhjerter, og be dem om å tegne bilder av seg selv som gjør gode ting. Be dem om å dele det de tegnet, med klassen. Hvordan føler vi oss når vi gjør noe godt? Bær vitnesbyrd om at Jesus blir glad når vi prøver å gjøre det rette.

  • Syng en sang om å gjøre ting som Jesus ønsker at vi skal gjøre, for eksempel “Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn” (Barnas sangbok, 38–39).

Lære og pakter 124:28–29, 39

Jesus befaler sitt folk å bygge templer.

Templer har alltid vært en del av vår himmelske Faders plan for sine barn. Å forstå dette vil hjelpe barna du underviser til å føle større ærbødighet for tempelet.

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å forstå at da de hellige hadde funnet et nytt hjem i Nauvoo, befalte Herren dem å bygge et tempel (se “kapittel 50: De hellige i NauvooHistorier fra Lære og pakter, 183–84, eller tilsvarende video på ChurchofJesusChrist.org). Be barna late som de bygger et tempel.

  • Les følgende setning sammen med barna: “Mitt hellige hus, som mitt folk alltid blir befalt å bygge til mitt hellige navn” (Lære og pakter 124:39). La barna holde et bilde av et oldtidens tempel (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 52 eller denne ukens aktivitetsside) og et bilde av et tempel i ditt område. Forklar at vår himmelske Fader og Jesus Kristus alltid har befalt sitt folk å bygge templer – i oldtiden og i vår tid. Del ord og uttrykk fra Lære og pakter 124:28–29 for å hjelpe barna å forstå hvorfor Herren ønsker at vi skal bygge templer.

  • Be barna fullføre denne ukens aktivitetsside for å hjelpe dem å forstå at vi er Guds folk og at Guds folk alltid har blitt befalt å bygge templer.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 124:12–21

Herren blir glad når jeg er trofast.

I kapittel 124 roste Herren flere av de hellige for deres trofasthet. Hans ord kan hjelpe barna å identifisere de egenskaper de burde utvikle.

Mulige aktiviteter

  • Velg noen gode egenskaper som nevnes i Lære og pakter 124:12–21, og skriv dem på tavlen rundt et bilde av Frelseren. Be barna om å granske vers 12–21 og se etter disse ordene. Hjelp dem å forstå ord som de kanskje ikke er kjent med. Ifølge disse versene, hva føler Herren for personer som utvikler disse egenskapene?

Lære og pakter 124:28–30, 38–41

Jesus befaler sitt folk å bygge templer.

Barna du underviser vil snart være gamle nok til å dra til tempelet og delta i tempelordinanser. Hva kan du gjøre for å hjelpe dem å forberede seg?

Mulige aktiviteter

  • Dekk til et bilde eller en tegning av tempelet. Be barna om å lese Lære og pakter 124:38–41 etter ledetråder om hva som er på bildet. La barna avdekke bildet og drøfte hva disse versene underviser om hvorfor Herren ønsker at vi skal bygge templer.

  • Be barna om å lese Lære og pakter 124:28–30 og se etter grunner Herren ga Joseph Smith for å bygge Nauvoo tempel. Del dine følelser for tempelet og andre opplevelser du har hatt ved å gjøre dåp for de døde. Hjelp barna å avgjøre hvor lenge det er til de er gamle nok til å utføre dåp for de døde i tempelet.

  • Hvis du har tempelanbefaling, vis den til barna, eller be en ungdom i menigheten om å vise barna sin anbefaling. Fortell barna hvorfor en tempelanbefaling er viktig og hva vi må gjøre for å få en. Oppfordre dem til å begynne å forberede seg nå for å få sin egen anbefaling.

    Bilde
    Joseph Smith sammen med menn som bygger Nauvoo tempel

    Joseph Smith at the Nauvoo Temple [Joseph Smith ved Nauvoo tempel], av Gary E. Smith

Lære og pakter 124:91–92

En patriarkalsk velsignelse kan gi meg inspirert veiledning.

Hvis du har mottatt en patriarkalsk velsignelse, les gjennom den før du underviser barna om disse velsignelsene. Hvorfor er du takknemlig for din patriarkalske velsignelse? Hvordan vil du inspirere barna til å forberede seg til å motta sin egen?

Mulige aktiviteter

  • Be ett av barna om å lese Lære og pakter 124:91–92, og be klassen lytte etter det Herren kalte Hyrum Smith til å gjøre. Hva vet barna om patriarkalske velsignelser? Hvis du har mottatt en patriarkalsk velsignelse, vis barna hvordan den ser ut. (Husk at det konkrete innholdet i din patriarkalske velsignelse er hellig.) Forklar at patriarkalske velsignelser er spesielle velsignelser vi får fra patriarker. Disse velsignelsene kan hjelpe oss å lære mer om oss selv og hva vår himmelske Fader ønsker at vi skal gjøre.

  • Vurder å be en av foreldrene eller et søsken til et av barna du underviser om å dele med klassen hvorfor de er takknemlig for sin patriarkalske velsignelse. Be dem om å dele hvordan de avgjorde at de ønsket å få sin velsignelse. Bær ditt vitnesbyrd om patriarkalske velsignelser.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna om å dele med et familiemedlem en ting de lærte om templer og hvorfor de en dag ønsker å dra til tempelet.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn kan gjenkjenne Åndens innflytelse. Lær barna at følelsen av fred, kjærlighet og glede som de føler når de snakker eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Den hellige ånd. Disse følelsene kan utvikle vitnesbyrdet deres.

Skriv ut