Lære og pakter 2021
18.–24. oktober. Lære og pakter 121–123: “O Gud, hvor er du?”


“18.–24. oktober. Lære og pakter 121–123: ‘O Gud, hvor er du?’” Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“18.–24. oktober. Lære og pakter 121–123”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Liberty fengsel

Liberty Jail Spring [Liberty fengsel om våren], av Al Rounds

18.–24. oktober

Lære og pakter 121–123

“O Gud, hvor er du?”

Når du studerer Lære og pakter 121–23, tenk over hva barna i klassen din vet allerede. Be for å finne ut hvordan du kan bygge på det de vet.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Hvis du oppfordret barna til å dele noe de lærte i klassen i forrige uke sammen med sin familie, gir du dem tid til å dele sine erfaringer.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 121:7–8; 122:7

Vanskelige tider kan være til vårt gode.

Herrens ord til Joseph Smith i Liberty fengsel gir oss anledning til å hjelpe barna å forstå at livet noen ganger er vanskelig, men at vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe oss.

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å lytte etter ordet “fred” når du deler med dem “Kapittel 46: Joseph Smith i Liberty fengsel” (Historier fra Lære og pakter, 173–75) eller Lære og pakter 121:7–8. Hjelp barna å komme på måter vi kan stole på Herren slik Joseph gjorde slik at vi kan føle fred. Forklar at selv om Joseph opplevde vanskelige ting, var Herren med ham.

  • For å hjelpe barna å forstå at våre prøvelser skal “være til [vårt] gode” (Lære og pakter 122:7), kan du snakke med dem om hvordan våre muskler vokser når vi bærer noe tungt. La dem late som om de løfter en tung gjenstand eller gjør hardt arbeid. Forklar at det å gå gjennom vanskelige tider kan hjelpe vår ånd å vokse – hvis vi vender oss til Herren for å få hjelp. Del noen eksempler som barna du underviser kan kjenne seg igjen i. Be dem gjenta sammen med deg uttrykket “alle disse ting skal … være til [vårt] gode.”

Lære og pakter 122:8

Jesus Kristus vet hvordan jeg føler meg.

I Liberty fengsel fortalte Jesus Kristus Joseph Smith at han hadde gjennomgått mer enn alt dette (se Lære og pakter 122:8). Dette betyr at han vet hva vi gjennomgår og at vi kan vende oss til Ham.

Mulige aktiviteter

  • For å hjelpe barna å lære å vende seg til Kristus når de opplever vanskelige ting, kan du be dem vise deg hvordan ansiktet deres ser ut når de er trist eller såret eller redd. Hvem kan hjelpe oss når vi føler det på denne måten? Les Lære og pakter 122:8, og forklar at dette betyr at Jesus Kristus vet hvordan vi føler oss, og at han kan hjelpe oss.

  • Syng sammen “En gang var Jesus et lite barn” (Barnas sangbok, 34), og vitne om at Jesus Kristus kan hjelpe oss fordi han vet hvordan vi føler oss.

    Bilde
    Jesus på bakken i Getsemane

    Jesus forstår vår lidelse. Not My Will, but Thine [Ikke min vilje, men din], av Walter Rane

Lære og pakter 123:17

Gud ønsker at jeg skal gjøre det jeg kan med glede.

Selv om Joseph Smith var i fengsel og de hellige var blitt drevet fra sine hjem, oppfordret han de hellige til “med glede [å] gjøre alt som står i vår makt.”

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 123:17 for barna, og be dem om å reise seg og klappe i hendene når de hører ordet “glede”. Be dem late som de gjør forskjellige tjenestegjerninger med glede.

  • Syng en sang om å yte tjeneste med glede sammen, for eksempel “Når vi hjelper” (Barnas sangbok, 108). Hjelp barna å tenke over hvordan de med glede kan yte tjeneste til sin familie og venner.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 121:7–9; 122:7–9

Mine prøvelser kan være til mitt gode.

En måte Frelseren trøstet Joseph Smith på da han led i Liberty fengsel var ved å undervise ham om at “alle disse ting skal gi deg erfaring og være til ditt gode” (Lære og pakter 122:7). Denne sannheten kan velsignelse barna når de møter sine egne prøvelser.

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å dele det de vet om Joseph Smiths opplevelse i fengselet og da de hellige ble drevet fra Missouri (se kapittel 45–47 i Historier fra Lære og pakter, 167–75). Spør barna hva de ville ha følt hvis de var Joseph Smith eller en av de hellige på den tiden. Les sammen med barna Lære og pakter 121:7–9; 122:7–9, og be dem om å finne noe Herren sa som ville ha gitt dem fred. Hvordan kan våre vanskelige opplevelser “være til [vårt] gode”?

  • Be to barn om å holde endene av en hyssing som er lang nok til å nå over rommet. Be et annet barn om å lage et punkt på hyssingen. Les Lære og pakter 121:7–8, og forklar at hyssingen representerer evigheten og at det lille punktet er som vår tid på jorden. Hva betyr det at våre prøvelser på jorden varer kun “et øyeblikk”?

  • Hjelp barna å forestille seg hvordan det ville være å tilbringe fire måneder på et sted som Liberty fengsel. Hva ville vi savne mest? Hvordan ville vi tilbringe tiden vår? Hva lærte Joseph Smith i Lære og pakter 121:7–9; 122:7–9 som hjalp ham å utholde denne erfaringen? Oppfordre barna til å skrive et brev til noen som har det vanskelig, og foreslå at de bruker noe fra Lære og pakter 121:7–9; 122:7–9 i sitt brev.

Lære og pakter 121:34–46

Vi må være rettferdige for å få “himmelens krefter”.

Hjelp barna du underviser å forstå at vi bare kan ha Guds kraft i vårt liv dersom vi er rettferdige.

Mulige aktiviteter

  • Tegn en linje med ordene stor kraft på den ene siden og liten kraft på den andre. Tegn en pil som peker mot midten av linjen. Velg flere ord eller uttrykk fra Lære og pakter 121:34–46 som underviser oss om hvordan vi avtar eller øker himmelsk kraft i vårt liv (for eksempel “skjule våre synder”, “stolthet”, “mildhet” og “kjærlighet”). Be barna etter tur å velge et ord og avgjøre om ordet leder til å avta eller øke i kraft, og flytte pilen i forhold til dette. Snakk med barna om personer de kjenner som har hatt god innflytelse på andre fordi de følger Herrens råd i disse versene.

  • Les Lære og pakter 121:41–42, 45, og be barna om å lage en liste over egenskaper i disse versene som Herren ønsker at vi skal ha. Hjelp dem å definere alle ord som de ikke forstår. Gi hvert barn en egenskap, og hjelp dem å tenke på en måte de kan vise den. Når alle har delt, be dem lese vers 45–46 og lage en liste over velsignelser de vil motta hvis de utvikler disse egenskapene.

  • Les sammen den første linjen av Lære og pakter 121:46. Hvordan kan Den hellige ånd “stadig være [vår] ledsager”? Syng sammen “Den hellige ånd” (Barnas sangbok, 56) eller en annen sang om Den hellige ånds gave. Hva lærer sangen oss om hvorfor vi ønsker Den hellige ånd som vår ledsager?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna tenke på noen som har det vanskelig. Hjelp dem å identifisere noe som Joseph Smith lærte i Liberty fengsel som de kan dele med denne personen.

Vi kan forbedre vår undervisning

Støtt læring i hjemmet. “Foreldre er de viktigste lærerne i evangeliet for sine barn – de har både hovedansvaret for og den største evnen til å påvirke sine barn (se 5 Mosebok 6:6–7). Når du underviser barn i kirken, skulle du ydmykt søke måter å støtte foreldrene i deres viktige rolle” (Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut