Lære og pakter 2021
11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120: “Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang”


“11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120: ‘Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“11.–17. oktober. Lære og pakter 115–120”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Far West

Far West, av Al Rounds

11.–17. oktober

Lære og pakter 115–120

“Hans offer skal være mer hellig for meg enn hans timelige fremgang”

La Ånden veilede deg til de prinsipper som barna har størst behov for. Du kan finne nyttige forslag i aktivitetene for yngre barn eller for eldre barn.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Noen ganger kan det være bra å snakke med foreldrene til et av barna på forhånd og foreslå at barnet kommer til klassen forberedt til å fortelle om noe han eller hun har lært hjemme. Barnet kan glede seg over å lede en aktivitet i klassen han eller hun har gjort sammen med familiemedlemmer.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 115:4–5

Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Hvordan kan du hjelpe barna å anerkjenne velsignelsene som kommer ved å være en del av Jesu Kristi Kirke?

Mulige aktiviteter

  • Spør barna om noen av dem kan si Kirkens fulle navn. Vis dem Kirkens logo (på en av Kirkens publikasjoner eller et misjonær-navneskilt), skriv det på tavlen eller les det til dem fra Lære og pakter 115:4. Be barna om å si navnet sammen med deg mens du peker på hvert ord. Fremhev viktige ord i navnet, og hjelp barna å forstå hvorfor disse ordene er viktige (se “Kapittel 43: Jesus Kristus gir sin Kirke navn”, Historier fra Lære og pakter, 164).

  • Syng sammen “Jesu Kristi Kirke” (Barnas sangbok, 48), og del med barna hva du føler for å være medlem av Jesu Kristi Kirke. La dem dele hva de føler for Kirken.

  • Be barna reise seg når du leser ordene “stå opp” i Lære og pakter 115:5. Be dem strekke ut fingrene som solstråler når dere leser “la deres lys skinne”. Syng sammen en sang om å være et lys for andre, for eksempel “Jeg er som en skinnende stjerne” (Barnas sangbok, 84). Minn barna på at vårt lys kommer fra Jesus Kristus, og hjelp dem å tenke på hvordan de kan “la [sitt] lys skinne”.

Lære og pakter 117:6

Jesus Kristus skapte jorden og alt som er på den.

For å oppmuntre William Marks og Newel K. Whitney til å ofre sin eiendom og flytte til Missouri, minnet Herren dem på at han skapte alle ting på jorden. Hvordan kan barna bli velsignet ved å kjenne til denne sannheten?

Mulige aktiviteter

  • Ta med eller tegn bilder av de ting i Lære og pakter 117:6 som Herren sa han skapte (eller be barna om å tegne sine egne bilder). Be barna om å holde opp eller peke på bildene når du leser verset. Fortell barna hvorfor det er viktig for deg å vite at Jesus Kristus skapte disse tingene.

  • Syng sammen en sang om Guds skaperverk, for eksempel “Min himmelske Fader elsker meg” (Barnas sangbok, 16‒17). La barna snakke om noen av de tingene Gud har skapt som hjelper dem å føle hans kjærlighet.

Lære og pakter 119–20

Tiende hjelper Kirken å utføre Guds verk.

Mange av barna du underviser, er sannsynligvis for unge til å tjene penger og betale tiende, men det er bra for dem å forstå hvordan tiende bidrar til det store arbeidet som Kirken gjør over hele verden.

Mulige aktiviteter

  • Forklar hvorfor vi betaler tiende og hva den blir brukt til (se “Kapittel 44: Tiende”, Historier fra Lære og pakter, 165–66, eller tilsvarende video på ChurchofJesusChrist.org). Tegn 10 mynter på tavlen, og be barna hjelpe deg å telle dem. Finn ut hvor mange vi kan gi Herren i tiende.

  • Syng en sang om tiende, for eksempel “Til Herren gir jeg tiende” (Liahona okt. 2006, B13), og fortell barna hvorfor du velger å betale tiende. Om mulig, del en personlig historie.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 115:4–6

Mitt eksempel kan hjelpe andre å komme til Kristus og finne trygghet.

Barna du underviser, kjenner sannsynligvis noen som blir påvirket av livets stormer og trenger den “tilflukt” (vers 6) som gis i Kirken. Overvei hvordan du vil inspirere barna til å “stå opp og la [sitt] lys skinne” (vers 5) og dele sitt lys med disse personene.

Mulige aktiviteter

  • Send rundt en lommelykt, et bilde av solen eller noe annet som representerer lyset i Frelserens evangelium. Når det er deres tur til å holde lyset, ber du barna om å lese Lære og pakter 115:4–5 og nevne noe de kan gjøre for å “la [sitt] lys skinne” som et lys for andre (se 3 Nephi 18:24).

  • Be barna om å tegne et bilde som skildrer Lære og pakter 115:6. De kan for eksempel tegne en storm, der mennesker søker tilflukt i en kirkebygning. Hva er noen ting som stormen kan representere? Hvordan sørger Kirken for tilflukt fra disse tingene?

Lære og pakter 117

Mine offer er hellige for Herren.

I kapittel 117, rådet Herren William Marks og Newel K. Whitney til å ofre sine eiendeler i Kirtland til fordel for større velsignelser i Missouri. Han æret også Oliver Granger for de offer han gjorde. Hva føler du at barna kan lære av deres eksempel?

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at de var en vellykket butikkeier i Kirtland, som Newel K Whitney. Hva ville de føle hvis Herren ba dem om å forlate butikken sin og flytte et nytt sted? Les for barna Lære og pakter 117:1–11, og be barna om å stoppe deg når de hører noe som kan hjelpe dem å ha tro til å ofre og adlyde Herren. Hva ofrer vi i dag for å adlyde Herren?

  • Fortell kort barna hvorfor de hellige måtte forlate Kirtland, eller la et av barna gjøre det (se “Kapittel 41: Vanskeligheter i Kirtland”, Historier fra Lære og pakter, 158–60). Forklar at Herren ba Oliver Granger om å bli værende i Kirtland og betale Kirkens gjeld. Hvorfor måtte det vært en vanskelig jobb? Hva sa Herren i Lære og pakter 117:13 som kunne hjelpe Oliver – eller noen av oss – til å ofre for å adlyde Herren?

Lære og pakter 119–20

Tiende hjelper Kirken å utføre Guds verk.

Grunn på hvordan du vil hjelpe barna å forstå hvordan tiende – selv de små beløpene de kan betale – bidrar til å bygge opp Herrens rike (se Tro mot pakten, 155–56).

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å forestille seg at en venn ser en av Kirkens bygninger og spør: “Hvordan betaler kirken din for denne bygningen?” Hvordan vil vi forklare tiende til denne vennen? Foreslå at barna leser Lære og pakter 119:4; 120:1 når de overveier dette spørsmålet.

  • Hjelp barna å komme på ting Kirken kan gjøre på grunn av tiende. Hvordan velsigner disse tingene vårt liv? Del dine følelser om tiendeloven og hvordan den har velsignet deg.

    Bilde
    gutt som betaler tiende

    Ved å betale tiende, kan vi vise vår kjærlighet til Gud og bidra i hans verk.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna legge merke til hva de følte i sitt hjerte eller tanker som kom til deres sinn i Primær i dag. Oppmuntre dem til å dele disse følelsene og tankene med sin familie.

Vi kan forbedre vår undervisning

Støtt foreldrene. Finn måter du kan dele det barna lærer i Primær med foreldrene deres, og spør dem hvordan du kan støtte deres innsats som foreldre (se Undervisning på Frelserens måte, 25).

Skriv ut