Lære og pakter 2021
27. september–3. oktober. Lære og pakter 109–110: “Det er ditt hus og din hellighets sted”


“27. september–3. oktober. Lære og pakter 109–110: ‘Det er ditt hus og din hellighets sted’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“27. september–3. oktober. Lære og pakter 109–110”, Kom, følg med meg – for Primær: 2021

Bilde
Kirtland tempel

Nauvoo tempel, av Jon McNaughton

27. september–3. oktober

Lære og pakter 109–110

“Det er ditt hus og din hellighets sted”

For å få åndelige opplevelser når du studerer Lære og pakter 109–10 sammen med barna i klassen din, søk først å få åndelige opplevelser ved å studere disse skriftstedene for deg selv.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vis bilder som kan hjelpe barna å huske og dele noe de har lært om prinsippene eller hendelsene i Lære og pakter 109–10. For eksempel, du kan vise et bilde fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 109:12–13; 110:1–7

Tempelet er Herrens hus.

Grunn på hvordan du vil hjelpe barna å føle ærbødighet for Herrens hus, og se frem til den dagen da de kan komme inn i “[hans] hellighets sted” (Lære og pakter 109:13).

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle deg noe de liker ved hjemmet sitt. Vis barna et bilde av Kirtland tempel, og bruk Lære og pakter 109:12–13; 110:1–7 for å fortelle dem om den dagen tempelet ble innviet og ble Herrens hus (se også “Kapittel 39: Kirtland tempel blir innviet”, Historier fra Lære og pakter, 151). For å vise at tempelet er Herrens hus, les følgende fra innvielsesbønnen som Joseph Smith holdt: “Det er ditt hus og din hellighets sted” (Lære og pakter 109:13). Be barna om å dele noe de liker vedrørende tempelet.

  • Gi hvert barn et bilde av et tempel, eller be dem tegne et. Syng sammen en sang om tempelet, for eksempel “Jeg ser vår Herres tempel” (Barnas sangbok, 99). Be barna holde opp bildene sine hver gang de synger ordet “tempel”. Påpek for dem andre ord i sangen som underviser oss om noe viktig om tempelet. Fortell barna hva du føler for tempelet og hvordan du vet at det er Herrens hus.

Lære og pakter 110

De prestedømsnøkler som er nødvendige for å utføre Guds verk finnes i Kirken i dag.

Kirtland tempel er viktig i Kirkens historie. Jesus Kristus viste seg der, sammen med fordums profeter. Disse profetene overdro til Joseph Smith prestedømsnøkler som er nødvendige for å utføre Guds verk i de siste dager.

Mulige aktiviteter

  • Bruk denne ukens aktivitetsside eller “Kapittel 40: Syn i Kirtland tempel” (Historier fra Lære og pakter, 155–57) for å fortelle barna om de himmelske vesener som besøkte tempelet. Del uttrykk fra Lære og pakter 110 som hjelper deg og barna å forstå hvor hellig disse begivenhetene er.

  • Vis barna noen nøkler og snakk om hva nøkler gjør. La barna bytte på å holde nøklene og late som de åpner en låst dør. Mens de gjør dette, forklar at Joseph Smith mottok prestedømsnøkler i Kirtland tempel. Disse nøklene frigjør kraft og velsignelser slik at vi kan utføre Guds verk i hans kirke, for eksempel å dele evangeliet med andre og utføre tempelarbeid.

  • For å hjelpe barna å forstå de nøklene som Elijah overdro til Joseph Smith, syng sammen en sang om Elijah eller slektshistorie, for eksempel “Slektshistorie – det er det jeg gjør” (Barnas sangbok, 100). Fortell om en opplevelse som har bidratt til å vende ditt hjerte til dine forfedre. Be barna om å dele noe de vet om en av sine besteforeldre eller en annen av sine forfedre.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 109; 110:1–10

Tempelet er Herrens hus.

Hvordan vil du dele din kjærlighet til Herrens hus med barna? Overvei hvordan du vil inspirere dem til å ta imot eldste Quentin L. Cooks utfordring “for hver enkelt av oss, uansett hvor vi bor, å se oss selv i tempelet” (“Se deg selv i templet”, Ensign eller Liahona, mai 2016, 98).

Mulige aktiviteter

  • Velg vers fra kapittel 109 eller 110 som du føler fremhever tempelets velsignelser (noen er foreslått i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Før opp disse velsignelsene på tavlen, og be barna om å granske de versene du valgte for å finne velsignelsene. Hvordan kan vi forklare til noen hvorfor tempelet er viktig for oss?

  • Be barna om hver for seg å lese Lære og pakter 110:1–10, og be dem dele noe som de lærte om Jesus Kristus eller tempelet fra disse versene. Be barna lage en tegning av seg selv og Frelseren i tempelet.

  • Be barna forestille seg at en venn prøver å finne huset deres. Hvordan kan vi hjelpe vår venn å vite hvilket hus som er vårt? Hvordan vet vi at tempelet er Herrens hus. Les Lære og pakter 109:12–13 sammen med barna, og fortell dem hvordan du vet at tempelet er Herrens hus. Vis bilder av templer, og la barna dele sine følelser vedrørende Herrens hus.

  • Syng sammen med barna “Guds ånd som en ild” (Salmer, nr. 2), og fortell dem at den ble sunget ved innvielsen av Kirtland tempel – og ved tempelinnvielser i vår tid. Hvorfor passet denne salmen godt ved innvielsen av Kirtland tempel?

    Bilde
    Interiør i Kirtland tempel

    I hver ende av Kirtland tempel er det forhøyninger for prestedømsledere.

Lære og pakter 110:11–16

De prestedømsnøkler som er nødvendige for å utføre Guds verk finnes i Kirken i dag.

Eldste Gary E. Stevenson sa: “Alle vår himmelske Faders barn [hadde] vært utelåst fra de frelsende ordinansene i Jesu Kristi evangelium – helt til en guddommelig gjengivelse ble utført av [Moses, Elias og Elijah]” (“Hvor er prestedømmets nøkler og myndighet?Ensign eller Liahona, mai 2016, 30).

Mulige aktiviteter

  • Be barna om å granske Lære og pakter 110:11–16 for å finne navnene på tre profeter fra fordums tid som viste seg i Kirtland tempel. Hjelp dem så å finne ord i disse versene som beskriver hva hver profet “overga”, eller ga, til Joseph Smith og Oliver Cowdery. Du kan finne en nyttig beskrivelse i “Kapittel 40: Syn i Kirtland tempel” (Historier fra Lære og pakter, 155–57).

  • Del denne beskrivelsen av prestedømmets nøkler av president Russell M. Nelson: “Dere har sikkert en nøkkel i lommen til døren hjemme eller en bilnøkkel. Prestedømsnøkler, derimot, er uhåndgripelige og usynlige. De ‘åpner for’ myndighet innen prestedømmet” (“Personlig prestedømsansvar”, Ensign eller Liahona, nov. 2003, 45–46). For å illustrere betydningen av prestedømmets nøkler, kan du snakke med barna om problemene med å miste en husnøkkel eller en bilnøkkel. Hvordan ligner dette på problemene med at prestedømmets nøkler var gått tapt? Hjelp barna å forstå hvem som har prestedømmets nøkler i dag, og hvordan disse nøklene brukes til å åpne velsignelser for alle Guds barn (se “Prestedømmets nøkler”, Tro mot pakten, 130).

  • For ytterligere å forklare de nøkler som ble gjengitt i Kirtland tempel, vis videoen “By the Hand of Elijah the Prophet” [Ved profeten Elijahs hånd] (ChurchofJesusChrist.org). Drøft hva vi kan gjøre for å delta i det verk som Elijahs nøkler gjorde mulig. Eller vis videoen “Gatherers in the Kingdom” [Samlere i riket] (ChurchofJesusChrist.org), og snakk om hvordan vi kan bidra til å samle vår himmelske Faders barn tilbake til ham.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Oppmuntre barna til å bruke denne ukens aktivitetsside eller et bilde de tegnet i klassen for å undervise sin familie noe de lærte i dag om templer eller prestedømsnøkler.

Vi kan forbedre vår undervisning

Skap en kjærlig, ærbødig atmosfære. “Ditt eksempel har stor innflytelse på [barnas] holdninger … Vis dem med ord og handlinger at du elsker evangeliet, og at du bryr deg om deres åndelige vekst.” (Undervisning på Frelserens måte, 15).

Skriv ut