Lære og Pagter 2021
13.-19. september. Lære og Pagter 102-105: »Efter megen modgang kommer … velsignelsen«


»13.-19. september. Lære og Pagter 102-105: ›Efter megen modgang kommer … velsignelsen‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»13.-19. september. Lære og Pagter 102-105«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
mænd med vogne

C.C.A. Christensen (1831-1912), Zions hær, ca. 1878, temperamaleri på musselin, 198 × 290 centimeter. Brigham Young University Museum of Art, gave fra C.C.A Christensens børnebørn, 1970.

13.-19. september

Lære og Pagter 102-105

»Efter megen modgang kommer … velsignelsen«

Når du forbereder dig på at undervise om Lære og Pagter 102-105, så lyt til Åndens tilskyndelser. Han kan lede dig til principper, der ikke er nævnt i dette oplæg, som vil velsigne dem, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassemedlemmerne kan skrive et eller to vers ned fra Lære og Pagter 102-105, som de synes er meningsfulde. De kan så bytte vers med en anden i klassen og tale med hinanden om, hvad de lærte af de vers.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 103; 105

Vores prøvelser lærer os værdifulde lektier og giver os erfaring.

  • Når klassens medlemmer har studeret afsnit 103 og 105 denne uge, kan de have fundet principper, der kan hjælpe os med prøvelser eller modstand. Lad dem dele det, de har fundet. Eller du kan bede dem om at se efter sådanne principper i Lære og Pagter 103:5-7, 12, 36; 105:5-6, 9-12, 18-19 (se også »Yderligere ressourcer«). Hvad antyder disse vers om, hvordan vi kan reagere, når vi har vanskeligheder eller oplever skuffelse? Klassemedlemmerne kan være villige til at fortælle om oplevelser, hvor de blev velsignet »efter megen modgang« (L&P 103:12).

  • Hvis du mener, at noget historisk baggrund eller personlige fortællinger om Zions hær vil være til gavn, kan du bede en om på forhånd at gennemgå »Genoprettelsens røster: Zions hær« (i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier) og kort fortælle, hvad vedkommende har lært. Hvis vi kunne rejse tilbage i tiden og tale med Zions hær, hvad kunne vi så sige for at opmuntre dem? Hvad ville de mon sige for at opmuntre os?

    Billede
    lille flod

    Zions hær opholdt sig ved bredden af Little Fishing-floden, der ses her.

Lære og Pagter 104:11-18

Vi er hver især »forvalter over de jordiske velsignelser«.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at personliggøre lærdommene i Lære og Pagter 104:11-18 kan du bede dem om at forestille sig, at de ville overdrage noget værdifuldt i en anden persons varetægt. Hvad ville de sige til den person? Hvad vil de forvente af vedkommende? De kan derpå læse Lære og Pagter 104:11-18 for at finde ud af, hvad Herren har betroet i vores varetægt, og hvad han forventer af os. Hvordan kan disse vers påvirke, hvad vi tænker om verden, vores velsignelser eller dem omkring os?

  • For at hjælpe klassen til at forstå »den måde, hvorpå … Herren har bestemt, at der skal sørges for [hans] hellige« (L&P 104:16) kan du bede dem om at læse Lære og Pagter 104:11-18 og se efter, hvad Herrens måde at sørge for sine hellige er. Som en del af den drøftelse kan du også dele denne udtalelse af præsident Marion G. Romney: »Herren … kunne tage sig af [de fattige] uden vores hjælp, hvis han havde til hensigt at gøre det … Men vi har brug for det, for kun ved at lære hvordan vi tager os af hinanden, kan vi udvikle den kristuslignende kærlighed og karakter, som det er nødvendigt for os at besidde, for at vi kan kvalificere os til at komme tilbage til ham« (»Efterlevelse af velfærdsprincipper«, Den danske Stjerne, apr. 1982, s. 169). Giv klassemedlemmerne lidt tid til at nedskrive deres indtryk om, hvordan de kan hjælpe andre på Herrens måde.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Den rensende kraft fra prøvelser.

Ældste Orson F. Whitney sagde: »Ingen smerte, som vi lider, ingen prøvelse, som vi bliver udsat for, er spildt. Det tjener til vores dannelse, til at udvikle egenskaber som tålmodighed, tro, mod og ydmyghed. Alt, hvad vi lider, og alt, hvad vi udholder, især hvis vi udholder det tålmodigt, opbygger vores karakter, lutrer vores hjerte, udvider vores sjæl og gør os mere milde, barmhjertige og mere værdige til at blive kaldt Guds børn … og det er gennem sorger, lidelser, trængsler og vanskeligheder, at vi opnår den uddannelse, som vi er kommet her for at få, og som betyder, at vi kommer til at ligne vor Fader og Moder i himlen mere« (i Spencer W. Kimball, Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 98).

Ældste David A. Bednar har sagt: »På et vist sted i vores liv vil vi hver især blive opfordret til at marchere med i vores Zions hær. Tidspunktet for invitationerne kan variere, og de forhindringer, vi vil møde på turen, vil heller ikke være ens. Men vores vedholdende og fortsatte svar på dette uundgåelige kald vil i sidste ende besvare spørgsmålet: ›Hvem er for Herrens sag?‹« (se »På Herrens side: Læren af Zions hær«, Liahona, juli 2017, s. 23).

Gør undervisningen bedre

Arbejd sammen med familiemedlemmer. »Da hjemmet er centrum for evangelisk efterlevelse og læring, vil jeres indsats for at styrke en person i klassen være mest effektiv, når I arbejder sammen med [hans eller hendes familiemedlemmer]« (Undervisning på Frelserens måde, s. 8).

Udskriv