Läran och förbunden 2021
11–17 oktober. Läran och förbunden 115–120: ”Hans offer ska vara heligare för mig än hans vinning”


”11–17 oktober. Läran och förbunden 115–120: ’Hans offer ska vara heligare för mig än hans vinning’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”11–17 oktober. Läran och förbunden 115–120”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
Far West

Far West, av Al Rounds

11–17 oktober

Läran och förbunden 115–120

”Hans offer ska vara heligare för mig än hans vinning”

När du förbereder dig för att undervisa, kom då ihåg att ditt främsta syfte är att hjälpa andra att bygga tro på Jesus Kristus.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Innan du pratar om de principer i kapitel 115–120 som betydde något för dig, ber du klassdeltagarna berätta vad som betydde något för dem. Till exempel kan du be klassen att avsluta den här meningen: ”Jag är glad att jag läste kapitel 115–120 eftersom …

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Läran och förbunden 115:4–6

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är ett försvar och en tillflykt.

  • Klassdeltagarna kan leta i president Russell M. Nelsons budskap ”Kyrkans rätta namn” (Liahona, nov. 2018, s. 87–90) efter insikter som kan hjälpa dem förstå vers 4–6. Varför är det viktigt att använda kyrkans rätta namn?

  • Efter att ha läst Läran och förbunden 115:4–6 kan klassen diskutera hur kyrkan och dess medlemmar är som ett ljus eller baner. Du kan visa en bild av en fyr i en storm och fråga klassen vad den har med budskapet i vers 5–6 att göra. Hur har insamlingen till ”Sions land och till hennes stavar” varit en ”tillflykt undan stormen” (v. 6) för dig?

    Bild
    fyr

    Vi kan lysa som ljus för att hjälpa andra finna tillflykt i kyrkan.

Läran och förbunden 117

Våra uppoffringar är heliga inför Herren.

  • Be klassdeltagarna föreställa sig att de är Newel K. Whitney eller hans hustru Elizabeth, vilka ägde en framgångsrik affär i Kirtland men blev befallda av Herren att lämna sin egendom och flytta till Missouri. Sedan kan de läsa vers 1–11 och berätta om något som Herren sa skulle hjälpa dem att göra den här uppoffringen.

  • Visuella hjälpmedel kan hjälpa klassen att tänka på den ”droppe” vi ibland har begärelse till, i stället för ”det som är viktigare” (v. 8). Du kan visa saker som till exempel en droppe och en flaska vatten eller en liten avhackad bit choklad eller en hel chokladkaka. Klassen kanske kan komma på fler exempel. Du kan också skriva droppe och det som är viktigare på tavlan och be klassen ge exempel på saker vi kan behöva ”släppa ifrån oss” (se v. 5) för att kunna ta emot Guds ”överflöd” (v. 7).

  • Om klassdeltagarna har fått några intryck medan de läste Herrens ord om Oliver Granger i vers 12–15 kan du be dem dela med sig av dem. Varför kan våra uppoffringar vara heligare för Herren än vår vinning?

Läran och förbunden 119–120

Genom att betala tionde bygger vi och ”helgar Sions land”.

  • Tänk dig vilken andlig styrka som skulle komma av att klassdeltagarna berättar för varandra om de välsignelser de fått av att lyda tiondelagen. De kan också läsa Läran och förbunden 119:6 och diskutera hur den här lagen ”helgar Sions land” och gör vår församling eller gren till ”ett Sions land för [oss]”. De kan också läsa Malaki 3:8–12 för att hitta välsignelser som Herren utlovar när man betalar tionde.

  • Om klassdeltagarna har frågor om hur tiondet används kan du låta dem läsa kapitel 120 samt förklaringen i ”Övriga resurser”. (Äldste David A. Bednar ger även en bra beskrivning i ”Himlens fönster” [Liahona, nov. 2013, s. 19–20].) Hur kan vi hjälpa andra öka sin tro på Herrens tiondelag?

Bild
Ikonen Övriga resurser

Övriga resurser

Rådet för tiondemedlens användning.

Äldste Robert D. Hales sa:

”Enligt Herrens uppenbarelse fastställs tiondets användning av ett råd som består av första presidentskapet, de tolv apostlarnas kvorum och presiderande biskopsrådet. Herren har klargjort att rådets arbete ska ledas ’genom min egen röst till dem’ [L&F 120:1]. Detta råd kallas för ’Rådet för tiondemedlens användning’.

Det är underbart att bevittna hur detta råd ger akt på Herrens röst. Varje medlem är medveten om och deltar i samtliga beslut som rådet fattar. Inget beslut fattas förrän rådet är enhälligt. Samtliga tiondemedel används för att genomföra kyrkans avsikter, däribland välfärdsverksamhet – att ta hand om de fattiga och behövande – tempel, att bygga och underhålla möteshus, utbildning, studiematerial – kort sagt, till Herrens verk. …

[Jag] bär … mitt vittnesbörd om rådet för tiondemedlens användning. Jag har suttit i detta råd i sjutton år, som kyrkans presiderande biskop och nu som medlem i de tolv apostlarnas kvorum. Tiondemedlen i denna kyrka har undantagslöst använts till att genomföra Herrens avsikter” (”Tionde: Ett prov på tro med eviga välsignelser”, Liahona, nov. 2002, s. 28).

Förbättra vår undervisning

Be eleverna undervisa varandra. ”Det kan i många fall vara lämpligt att uppmana eleverna att hjälpa varandra finna svar på sina frågor. När Anden manar dig kan du göra det även när du känner att du har svaret” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 23–24).

Skriv ut