Lære og Pagter 2021
8.-14. november. Lære og Pagter 129-132: »Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed«


»8.-14. november. Lære og Pagter 129-132: ›Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»8.-14. november. Lære og Pagter 129-132«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Joseph Smith underviser i Nauvoo

Joseph Smith i Nauvoo, 1840, af Theodore Gorka

8.-14. november

Lære og Pagter 129-132

»Når vi opnår en hvilken som helst velsignelse fra Gud, er det ved lydighed«

Selvom det er vigtigt at have en undervisningsplan, er det også vigtigt at være modtagelig for Ånden og klassens behov. Find ved hjælp af klassemedlemmerne ud af, hvilke principper i afsnit 129-132 der var betydningsfulde for dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassens medlemmer kan have lært noget af deres studium af afsnit 129-132, der er relateret til en række evangeliske emner. For at give dem alle en mulighed for at fortælle, hvad de har lært, kan du skrive nogle få af disse emner på tavlen, som for eksempel engle, ophøjelse, lydighed, Guds natur og evigt ægteskab (du kan også skrive andet på tavlen for at tage hensyn til flere emner). Klassens medlemmer kan bruge nogle få minutter på at finde et vers i disse afsnit, der relaterer til et af emnerne, og skrive henvisningen på tavlen. I kan derefter læse disse vers som klasse og tale om, hvad hvert enkelt lærer os om det emne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 130:2, 18-23; 131:1-4; 132:20-25

Meningen med dette liv er at forberede os på ophøjelse.

  • Der er mange ting, vi ikke ved om ophøjelse eller livet i det celestiale rige – meget af det kan være udover vores nuværende fatteevne. Men Gud har åbenbaret nogle få værdifulde ledetråde, og mange af dem findes i Lære og Pagter 130-132. Klassemedlemmerne kan studere en eller flere af de henvisninger, der er herover, og fortælle om indsigt, de finder om ophøjelse eller det celestiale rige. Hvordan velsigner det vores liv nu at kende til disse ting om evigt liv?

Lære og Pagter 130:20-21; 132:5

Velsignelser kommer ved lydighed mod Gud.

  • Lære og Pagter 130:20-21 og 132:5 underviser om det samme princip. Tilskynd klassemedlemmerne til at læse begge skriftsteder og med deres egne ord forklare, hvad det princip er. Hvordan kommer dette princip til udtryk i vores liv? Hvordan kan vi finde håb og forsikring i Kristus, når vi er lydige, men de velsignelser, vi forventer, ikke kommer med det samme? I kan finde mere om dette emne ved sammen at læse indsigt fra ældste Dale G. Renlunds tale »Rig på velsignelse« (Liahona, maj 2019, s. 70-73).

Lære og Pagter 131:1-4; 132:3-25

Vor himmelske Fader gør det muligt for familier at være evige.

  • Hvad kan vi sige til en ven, der spørger: »Hvorfor er ægteskab og familie så vigtigt i jeres kirke?« Klassemedlemmerne kan tænke over, hvordan de vil besvare det spørgsmål, mens de læser Lære og Pagter 131:1-4, 132:3-25 eller ældste Dieter F. Uchtdorfs ord i »Yderligere ressourcer«. Hvordan påvirker disse sandheder den måde, vi lever på?

    Billede
    en mand og en kvinde uden for templet i Accra i Ghana

    Familieforhold kan blive evige gennem tempelordinancer.

Lære og Pagter 132:1-2, 29-40

Flerkoneri er kun accepteret af Gud, når han befaler det.

  • Hvis klassemedlemmerne har spørgsmål om flerkoneri, så hjælp dem til at se, at Joseph Smith og andre af de første hellige også havde spørgsmål. Tilskynd dem til at finde det spørgsmål, Joseph Smith stillede Herren i Lære og Pagter 132:1, og det svar, han fik i vers 29-40 (se også Jakob 2:27, 30). Nogle klassemedlemmer kan fortælle, hvordan de har søgt svar på evangeliske spørgsmål, og hvordan de forbliver trofaste, selv når nogle af deres spørgsmål forbliver ubesvarede.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Familien er »himlens orden.«

Præsident Dieter F. Uchtdorf har sagt:

»Jeg er taknemlig for, at jeg tilhører en kirke, der sætter pris på ægteskabet og familien. Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er kendt over hele verden for at have nogle af de fineste ægteskaber og familier, der findes. Jeg tror, at det til dels skyldes den dyrebare sandhed, som blev gengivet ved Joseph Smith, at det er meningen, at ægteskaber og familier skal være evige. Formålet med familien er ikke blot at få tingene til at glide nemmere her på jorden for derpå at blive smidt væk, når vi kommer til himlen. De er tværtimod himlens orden. De er et ekko af et celestialt mønster og en efterligning af Guds evige familie.

Men stærke ægteskaber og familieforhold opstår ikke, bare fordi vi er medlemmer af Kirken. De kræver en konstant og bevidst indsats. Læren om evige familier må inspirere os til at yde vores bedste for at værne om og berige vores ægteskab og familie« (»Til ære for dem, der værner«, Liahona, maj 2016, s. 77-78).

Gør undervisningen bedre

Skab et trygt miljø. »Tilskynd [klassemedlemmerne] til at hjælpe jer med at skabe et åbent, kærligt og respektfuldt miljø, så alle føler sig trygge ved at dele deres oplevelser, spørgsmål og vidnesbyrd« (Undervisning på Frelserens måde, s. 15).

Udskriv