Lære og Pagter 2021
1.-7. november. Lære og Pagter 125-128: »En glædesrøst for de levende og de døde«


»1.-7. november. Lære og Pagter 125-128: ›En glædesrøst for de levende og de døde‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»1.-7. november. Lære og Pagter 125-128«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
en familie med forfædre i åndeverdenen

Os med dem, og dem med os, af Caitlin Connolly

1.-7. november

Lære og Pagter 125-128

»En glædesrøst for de levende og de døde«

Overvej disse ord af ældste Ulisses Soares: »Den bedste lærer er en god rollemodel. At undervise om noget, som vi virkelig efterlever, kan gøre en forskel i hjertet hos dem, vi underviser« (»Hvordan kan jeg forstå?«, Liahona, maj 2019, s. 7).

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassens medlemmer kan skrive vendinger på tavlen fra Lære og Pagter 125-128, der gjorde indtryk på dem. Lad dem dele deres tanker om de vendinger. Hvordan påvirkede de deres adfærd denne uge at studere disse sandheder?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 126

»[Drag] særlig omsorg for din familie«

  • De kald, Brigham Young modtog om at tjene i Kirken, krævede, at han og hans familie ydede nogle store ofre; Herrens ord til Brigham Young i afsnit 126 kan inspirere til en samtale om, hvorfor Herren nogle gange kræver ofre i vores tjeneste. Hvordan har Herren hjulpet os til at opfylde vores ansvar i hjemmet, i kirkekaldelser og på andre områder af vores liv?

Lære og Pagter 127:2-4

Vi kan stole på Herren i svære tider.

  • Hvordan kan Lære og Pagter 127:2-4 hjælpe de klassemedlemmer, der føler, at de, ligesom Joseph Smith, svømmer i »dybt vand«? Du kan bede dem om at læse disse vers og fortælle, hvordan de ville sammenfatte Josephs holdning til sine udfordringer. Hvilke vendinger fra disse vers vil hjælpe en person, der kæmper? Hvordan satte Joseph sin lid til Herren i sine prøvelser? Hvordan kan vi følge hans eksempel?

Lære og Pagter 128

Vores forfædres frelse er afgørende for vores frelse.

  • Overvej, hvordan du kan inspirere klassemedlemmerne til at deltage i tempeltjeneste og slægtsforskning. Lære og Pagter 128:15-18 kan hjælpe dem til at føle vigtigheden af dette værk; du kan bede dem om at se i disse vers efter noget, der øger deres ønske om at blive døbt for deres afdøde forfædre. Spørgsmål som disse kan få dem til at tænke over disse vers: Hvorfor kan vi ikke »blive gjort fuldkomne uden vore døde«? (V. 15). Hvorfor kalder Joseph Smith dåb for de døde »det herligste af alle emner, som hører til det evigtvarende evangelium«? (V. 17; se også citatet i »Yderligere ressourcer«). På hvilken måde kan jorden blive forbandet, hvis der ikke er noget »sammenføjende led … mellem fædrene og børnene«? (V. 18). Hvis klassemedlemmerne har brug for hjælp til at komme i gang med slægtsforskning, kan du invitere menighedens leder for tempeltjeneste og slægtshistorie til at præsentere dem for FamilySearch.org.

    Du kan også inspirere dem med vers, der udtrykker glæden ved tempeltjeneste og slægtshistorie, såsom Lære og Pagter 128:19-23. De kan læse disse vers og finde vendinger, der viser, hvad Joseph Smith følte omkring de dødes frelse. Du kan så bede dem om at fortælle om oplevelser, hvor de havde samme følelser omkring dette arbejde.

  • Da de dødes frelse er unik for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, kan vi få muligheder for at forklare denne lære for personer, der aldrig har hørt om det tidligere. Klassens medlemmer kan se i Lære og Pagter 128 efter noget, de kan dele i en samtale med en, der spørger om dåb for de døde. Hvad lærer denne lære os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus? Lad klassemedlemmerne øve sig på, hvad de vil sige.

    Billede
    en ung mand med slægtskort

    Når vi udfører tempeltjeneste for vores forfædre, binder det vores hjerte til dem.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Præsident Gordon B. Hinckley har sagt:

»Jesu forsoning for alle repræsenterer et stort stedfortrædende offer. Han viste vejen, hvorved han blev stedfortræder for hele menneskeheden. Denne måde, hvorpå en person kan handle på en andens vegne, er overført til ordinancerne i Herrens hus. Her tjener vi på vegne af dem, der er døde uden kendskab til evangeliet. De har muligheden for at modtage eller afvise de ordinancer, der udføres. De gives de samme vilkår som dem, der vandrer på jorden. De døde får de samme muligheder som de levende. Endnu engang, sikke en strålende og vidunderlig ordning den Almægtige har skabt ved sin åbenbaring til sin profet« (»De store ting, Gud har åbenbaret«, Liahona, maj 2005, s. 82-83).

Gør undervisningen bedre

Bed for dine klassemedlemmer. Bed ved navn for dem, du underviser, og søg efter at forstå deres specifikke behov. Når du gør det, kan vor himmelske Fader hjælpe dig til at vide, hvad du skal undervise i for at imødekomme disse behov. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 6).

Udskriv