Lære og Pagter 2021
25.-31. oktober. Lære og Pagter 124-125: »Et hus til mit navn«


»25.-31. oktober. Lære og Pagter 124-125: ›Et hus til mit navn‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»25.-31. oktober. Lære og Pagter 124-125«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Nauvoo

Det smukke Nauvoo, af Larry Winborg

25.-31. oktober

Lære og Pagter 124-125

»Et hus til mit navn«

For at Ånden kan bringe principper til vores erindring, når vi underviser (se Joh 14:26), må vi først flittigt studere og overveje disse principper.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at bede klassens medlemmer om at dele noget, de har fundet i Lære og Pagter 124-125, der fik dem til at tænke over et evangelisk princip på en ny måde. Hvad læste de – personligt eller som familie – der ændrede, hvordan de føler, tænker eller lever?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 124:15, 20

Herren fryder sig ved integritet.

  • I afsnit 124 roste Herren Hyrum Smith og George Miller for deres integritet. For at hjælpe klassemedlemmerne til at studere denne egenskab kan du bede dem om at læse Lære og Pagter 124:15, 20 og overveje, hvad de lærer om integritet af disse vers. Hvad lærer vi ellers af de skriftsteder, der står under »Retfærdig« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org), (f.eks. Ordspr 20:7; Alma 53:20 og L&P 124:15) eller fra ældste Richard J. Maynes’ tale »Opnå Herrens og jeres families tillid«? (Liahona, nov. 2017, s. 75-77). Klassemedlemmerne kan for eksempel dele eksempler på personer, de kender, der har integritet. Hvorfor er integritet så vigtig en egenskab?

Lære og Pagter 124:22-24, 60-61

Herren ønsker, at vi tager imod og accepterer andre.

  • Medlemmer af din klasse kan lære noget af Herrens beskrivelse af Nauvoo House, der kan hjælpe dem i deres omgang med andre, der ikke er sidste dages hellige, eller som er gledet bort fra Kirken. Du kan tegne et hus på tavlen og bede klassemedlemmerne om at se i Lære og Pagter 124:22-24, 60-61 efter ord, Herren brugte til at beskrive formålet med Nauvoo House. De kan derefter skrive ordene omkring huset. Hvordan kan disse begreber også gælde for Jesu Kristi kirke? Hvad kan vi gøre for at skabe den samme indbydende kultur i vores menighed og hjem?

Lære og Pagter 124:25-45, 55

Herren har befalet os at bygge templer, så vi kan modtage hellige ordinancer.

  • Klassemedlemmerne kan forestille sig, at de bor i Nauvoo i 1841 og arbejder på templet i Nauvoo, da en ven spørger: »Hvorfor bliver vi ved med at bygge disse templer?« Hvad ville vi sige til denne ven? De kan se efter forslag i Lære og Pagter 124:28-30, 37-42, 55. Hvis nogen er ubekendte med ordinancerne nævnt i disse vers, så overvej at beskrive disse ordinancers formål og velsignelser.

    Billede
    Joseph Smith sammen med mænd, der bygger templet i Nauvoo

    Joseph Smith ved templet i Nauvoo, af Gary Smith

Lære og Pagter 124:45-55

Herren vil velsigne dem, der stræber efter at adlyde hans befalinger.

  • De hellige var blevet befalet at bygge et tempel i Jackson County, men blev »forhindret af deres fjender« (L&P 124:51). I vers 49-55, hvor Herren talte om denne situation, kan der være et betryggende budskab til folk, der ønsker at adlyde Guds befalinger, men bliver forhindret i at gøre det på grund af familie eller andre omstændigheder. I kan læse disse vers som klasse, og bed dem tænke over situationer, hvor folk måske ikke kan udføre deres retfærdige ønsker på grund af omstændigheder, de ikke selv kan kontrollere. Hvilke råd finder vi i disse vers, der kan hjælpe nogen i den situation? Hvad lærer disse vers os om lydighed?

Lære og Pagter 124:91-92

Herren vil vejlede os gennem vores patriarkalske velsignelse.

  • Vil det gavne medlemmer i din klasse at tale om patriarker og patriarkalske velsignelser? Du kan indlede ved at bede dem om at læse Lære og Pagter 124:91-92 og se efter det, Hyrum Smith blev kaldet til at gøre. Du kan så på tavlen skrive Hvad og Hvorfor og bede klassen om at læse »Patriarkalske velsignelser« (Tro mod sandheden, s. 119-120) for at finde ud af, hvad patriarkalske velsignelser er, og hvorfor de er værdifulde. Hvordan kan en person forberede sig til at modtage en patriarkalsk velsignelse? Overvej at bede nogle få, der har modtaget deres patriarkalske velsignelse, om at fortælle, hvorfor de er taknemmelige for den. (Mind dem om, at de ikke skal fortælle noget, der er for personligt eller helligt i deres velsignelse). Hvordan kan vi vise, at vi værdsætter vores patriarkalske velsignelse?

Gør undervisningen bedre

Bed for dine klassemedlemmer. Bed ved navns nævnelse for de personer, du underviser. Du kan bede for at forstå deres behov og at vide, hvad du skal undervise om for at imødekomme de behov. Du kan også bede vor himmelske Fader om at »berede deres hjerte« (Alma 16:16) på at modtage de sandheder, du vil undervise i. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 6).

Udskriv