Lære og Pagter 2021
27. september-3. oktober Lære og Pagter 109-110: »Det er dit hus, et sted for din hellighed«


»27. september-3. oktober. Lære og Pagter 109-110: ›Det er dit hus, et sted for din hellighed‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»27. september-3. oktober. Lære og Pagter 109-110«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Templet i Kirtland

Templet i Kirtland, af Jon McNaughton

27. september-3. oktober

Lære og Pagter 109-110

»Det er dit hus, et sted for din hellighed«

Afsnit 109 og 110 beskriver nogle af de mest hellige af genoprettelsens begivenheder. Sørg for at lade klassemedlemmerne fortælle, hvad de tænkte og følte, da de studerede disse begivenheder.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Herren erklærede, at »dette hus’ [templet i Kirtland] ry skal sprede sig til fremmede lande« (L&P 110:10). Du kan bede klassens medlemmer om at dele noget, de har fundet i deres studium, som de føler bør spredes til folk i hele verden.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 109; 110:1-10

Herren ønsker at velsigne os i sit hellige hus.

  • Studium af afsnit 109 er en vidunderlig mulighed for at hjælpe klassemedlemmerne til at styrke deres ønske om at tjene i templet. Du kan på tavlen skrive tallet på nogle af de vers, der nævner templets velsignelser – såsom vers 12-13, 22-23, 24-28, 29-32. Klassens medlemmer kan vælge vers, de kan læse og tænke over selv eller som gruppe, og derpå sammenfatte de beskrevne velsignelser for klassen. Medlemmer, der har været i templet, kan fortælle, hvordan de har oplevet disse velsignelser i deres liv.

    I kan også sammen læse eller synge »Guds Ånd som en ild« (Salmer og sange, nr. 2), der blev sunget ved indvielsen af templet i Kirtland. Klassemedlemmerne kan påpege templets velsignelser beskrevet i salmen og fortælle om relaterede oplevelser, hvis det er passende.

  • Det kræver ofte ofre at modtage templets velsignelser. Hvad lærer Lære og Pagter 109:5 os om de ofre, de første hellige ydede for at opføre templet i Kirtland? Hvilke ofre yder vi for at modtage templets velsignelser i dag? Nogle i klassen er måske villige til at fortælle om deres oplevelser. Nogle nutidige eksempler findes i videoen »Templer er et fyrtårn« (ChurchofJesusChrist.org).

  • En god måde at opbygge tro på Jesus Kristus er ved at studere beskrivelsen af den opstandne Frelser i Lære og Pagter 110:1-10. Du kan bede klassen om at lægge mærke til billedsproget i disse vers og overveje, hvad disse billeder lærer os om Jesus Kristus. Hvad kan »flisegulv af rent guld« repræsentere? Eller røsten »som lyden af bruset fra vældige vande«?

    Billede
    Det indre i templet i Kirtland

    Begge ender i templet i Kirtland har en forhøjning til præstedømmeledere.

Lære og Pagter 110:11-16

De præstedømmenøgler, der er nødvendige for at udføre Guds værk, findes i Kirken i dag.

  • Hjælp klassens medlemmer til at forstå præstedømmets nøgler, som Moses, Elias og profeten Elias overdrog til Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland, ved at bede klassen om at læse og drøfte udtalelsen i »Yderligere ressourcer« enkeltvis eller i grupper. Hvorfor har disse nøgler betydning for vores liv? Du kan også bede hvert klassemedlem om at vælge en af profeterne, der overdrog disse nøgler – Moses, Elias og profeten Elias – og lære om ham i Guide til skrifterne. Hvad lærer disse profeters liv os om de nøgler, de overdrog? Det kan føre til en drøftelse om, hvad Herren forventer, at vi gør, nu hvor disse nøgler er på jorden.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Nøgler giver kraft og myndighed til Guds værk.

Ældste Quentin L. Cook har sagt:

»Templet i Kirtland var både af placering og størrelse relativt lidet kendt. Men når det gælder dets enorme betydning for menneskeheden, satte det et evigt aftryk. Fordums profeter gengav præstedømmets nøgler til evigt frelsende ordinancer i Jesu Kristi evangelium. Dette resulterede i overvældende glæde for de trofaste medlemmer.

Disse nøgler giver ›kraft fra det høje‹ (L&P 38:38) til varetagelse af det guddommeligt anviste ansvar, der udgør det primære formål med Kirken. På denne skønne påskedag i templet i Kirtland blev der gengivet tre nøgler.

Først viste Moses sig og overdrog nøglerne til Israels indsamling fra jordens fire dele, hvilket er missionering.

For det andet viste Elias sig og overdrog nøglerne til Abrahams evangeliums uddeling, hvilket omfatter gengivelsen af Abrahams pagt (se Abr 2:8-11). Præsident Russell M. Nelson har undervist om formålet med nøgler i forbindelse med at forberede medlemmerne på Guds rige [se »Pagter«, Liahona, nov. 2011, s. 88] …

Det tredje var, at profeten Elias viste sig og overdrog nøglerne til beseglingsmagten i denne uddeling, som er slægtshistorie og tempelordinancer, der muliggør forløsning af de levende og døde« (»Bered jer på at møde Gud«, Liahona, maj 2018, s. 114-115).

Gør undervisningen bedre

Inviter Ånden i jeres undervisning. »Det ultimative formål med alt, hvad en lærer, der underviser i evangeliet, gør, hvert spørgsmål, hvert skriftsted, hver aktivitet, er at invitere Ånden til at opbygge tro og opfordre alle til at komme til Kristus … Herudover hjælper hellig musik, skrifterne, ord fra sidste dages profeter, kærlige udtalelser og vidnesbyrd samt tidspunkter med stille eftertanke alt sammen til at invitere Åndens tilstedeværelse« (Undervisning på Frelserens måde, s. 10).

Udskriv