Lære og Pagter 2021
18.-24. oktober. Lære og Pagter 121-123: »O Gud, hvor er du?«


»18.-24. oktober. Lære og Pagter 121-123: ›O Gud, hvor er du?‹« Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»18.-24. oktober. Lære og Pagter 121-123«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Fængslet i Liberty

Fængslet i Liberty om foråret, af Al Rounds

18.-24. oktober

Lære og Pagter 121-123

»O Gud, hvor er du?«

Den bedste måde at forberede sig til at undervise på er at læse skrifterne, tænke på dem, du underviser, og følge Ånden. Aktiviteterne i dette oplæg kan supplere den inspiration, du får.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed klassemedlemmerne om at vælge et budskab fra Lære og Pagter 121-123, de gerne vil dele med en person, der lider. Lad dem forklare deres valg.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 121:1-33; 122

Hvis vi udholder prøvelser vel, vil Gud ophøje os.

  • Der kan være medlemmer i klassen, der, på grund af svære prøvelser, har følelser, der ligner dem, Joseph Smith udtrykte i Lære og Pagter 121:1-6. Når I har læst disse vers sammen, kan du bede dem om at finde og dele budskaber fra vers 7-33, der giver dem håb og trøst i deres prøvelser. Hvad vil det sige, når man »udholder … vel«? (V. 8). Hvordan hjælper Frelseren os til at udholde vel? Hvordan kan vi hjælpe hinanden til at udholde vel?

  • For at få klassemedlemmerne til at overveje, hvordan prøvelser kan »give [os] erfaring« og »være til gavn for« os (L&P 122:7), kan du give dem et stykke papir og bede dem om at skrive en prøvelse, de har haft, ned. På den anden side af papiret kan de skrive ordene »erfaring« og »gavn«. Når I taler om Lære og Pagter 122, så tilskynd klassemedlemmerne til at skrive de tanker, de kan have om »den anden side« af deres prøvelser: Den »erfaring« eller »gavn« de har fået. Nogle i klassen kan være trygge ved at fortælle, hvordan deres prøvelser viste sig at være til deres gavn. Eller de kan læse ældste Koichi Aoyagis oplevelse i »Fortsæt på din vej« (Liahona, nov. 2015, s. 126-128).

Lære og Pagter 121:34-46

Vi må være retskafne for at få adgang til »himlens kræfter«.

  • Det kan være interessant at sammenligne, hvordan »magt eller indflydelse« fastholdes i verden med, hvordan Herren har sagt, at magt eller indflydelse bør fastholdes (se afsnit 121). Som støtte til denne samtale kan du lave en tabel med to kolonner på tavlen med overskrifterne Verdens magt og Himlens kræfter. Klassens medlemmer kan udfylde tabellen med ord eller vendinger fra Lære og Pagter 121:34-46. Hvordan kan disse vers ændre måden, hvorpå vi ser på vores pligter i vores familie, som omsorgsgivende brødre og søstre eller i andre situationer, hvor vi håber på at have en god indflydelse på andre?

  • En måde at tale om de råd og vidunderlige velsignelser, der omtales i Lære og Pagter 121:45-46 på, er at dele klassen op i grupper og bede hver gruppe om at studere og tale om vendinger fra disse vers, såsom »lad dyd uophørligt pryde dine tanker« eller »som dug fra himlen.« De kan slå definitioner på ord op, læse skriftstedshenvisninger i fodnoterne og tale om, hvad vendingerne betyder for dem. Nogle grupper kan lave tegninger for at illustrere deres vending. Bed hver gruppe om at fortælle det, de har lært.

Lære og Pagter 122:8-9

Jesus Kristus er steget ned under alt og styrker os i vores prøvelser.

  • En forståelse af, at Jesus Kristus »er steget ned under« alt, kan give klassemedlemmerne tillid til at vende sig til ham. Disse skriftsteder kan også forklare, hvad denne vending betyder: Esajas 53:3-4; Hebræerne 2:17-18; 1 Nefi 11:16-33; Alma 7:11-13. Klassens medlemmer kan læse disse vers sammen med Lære og Pagter 122:8 og se efter noget, der opbygger deres tro på, at Jesus Kristus kan hjælpe dem i deres prøvelser. De kan også finde inspiration i salmer om Frelseren, som for eksempel »Hvor kan jeg finde fred?« (Salmer og sange, nr. 65).

  • Udtalelsen i »Yderligere ressourcer« giver mere indsigt om, hvordan Frelseren steg ned under alt. Du kan tænke over, hvordan du kan demonstrere, hvordan det sætter os »fuldkommen i stand til at løfte« noget tungt at være »under« det. Hvordan hjælper det os i vores prøvelser at vide, at Frelseren steg ned under alt?

    Billede
    Jesus på jorden i Getsemane

    Jesus forstår vores lidelser. Ske ikke min vilje, men din, af Walter Rane

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Kristus steg ned under alt.

Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Der er millioner af gudfrygtige mennesker, som beder til Gud om at blive løftet ud af deres trængsler. Vor Frelser har åbenbaret, at han ›steg ned under alt‹ (L&P 88:6). Ældste Neal A. Maxwell har sagt: ›Han steg ›ned under alt dette,‹ hvorved han fuldkomment og personligt forstod hele spændvidden af menneskelige lidelser‹ (Se Stjernen, jan. 1998, s. 23). Vi kan tilmed sige, at eftersom han steg ned under alt, er han fuldkomment i stand til at løfte os og give os den styrke, vi har brug for, til at udholde vores trængsler« (»Styrket af Jesu Kristi forsoning«, Liahona, nov. 2015, s. 64).

Gør undervisningen bedre

Din kaldelse er inspireret. Som lærer er du blevet kaldet af Herren til at velsigne hans børn. Han ønsker, at du har succes, derfor vil han give dig den åbenbaring, du har brug for, når du lever værdigt til at få hans hjælp (se Undervisning på Frelserens måde, s. 5).

Udskriv