Läran och förbunden 2021
Ett mönster för undervisning


”Ett mönster för undervisning”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Läran och förbunden 2021 (2020)

”Ett mönster för undervisning”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2021

Bild
en klass som sitter i ring

Ett mönster för undervisning

Varje lektionsförslag i den här resursen följer ett mönster av att uppmuntra till delaktighet och undervisa om läran.

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Under varje lektion bör du be klassdeltagarna berätta om insikter och upplevelser som de haft under den gångna veckan när de studerade skrifterna som enskilda och familjer och tillämpade det de lärde sig. Hjälp klassdeltagarna förstå att deras personliga lärande utanför klassrummet är viktigt. Deras personliga omvändelse kommer inte bara genom det de lär sig på söndagar, utan också genom deras dagliga erfarenheter. När klassdeltagarna får höra varandras upplevelser och vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium är det troligare att de själva söker liknande upplevelser.

Alla kommer inte att ha läst kapitlen inför varje lektion, och även de som har det kan känna sig obekväma med att berätta om sina upplevelser. Försäkra dig om att alla klassdeltagarna känner att de är en uppskattad del av klassen, oavsett om de har något att berätta eller inte.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Både du och klassdeltagarna bör fokusera på Jesus Kristus och hans lära – evangeliets eviga sanningar – som återfinns i skriftställena ni har fått i läsuppgift. Vilka verser, citat, upplevelser, frågor och övriga resurser kan du delge klassdeltagarna när ni samtalar om läran ni finner i skrifterna? Hur kan du använda de här resurserna för att hjälpa klassdeltagarna upptäcka och förstå principer i evangeliet? Hur kan du hjälpa dem bygga sin tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

Skriv ut