Kom, følg med meg
25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6: ‘Frykt ikke’


“25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6: ‘Frykt ikke’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2019 (2019)

“25.-31. mars. Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Kristus metter folkemengden

Fø dem, av Jorge Cocco

25.-31. mars

Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6

“Frykt ikke”

Når du forbereder deg til å undervise fra Matteus 14-15; Markus 6-7 og Johannes 5-6, kan du se etter budskap som er relevante for din klasse. Når du gjør det, kan du overveie hvordan du kan engasjere elevene i en meningsfylt opplevelse av Skriftene.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Én måte å innlede en diskusjon om disse kapitlene på er å be noen elever velge seg hvert sitt kapittel fra lesningen og komme forberedt på å gi et budskap fra det kapitlet som var meningsfylt for dem. Når de deler, kan andre elever stille spørsmål eller komme med innsikt.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Johannes 5:16-47

Jesus Kristus er vår himmelske Faders elskede Sønn.

  • I Johannes 5 ga Jesus mye innsikt om seg selv, sin Fader og sitt forhold til Faderen. For å hjelpe klassen å oppdage denne innsikten, kan du prøve å dele dem inn i grupper og gi dem noen minutter til å skrive så mange sannheter som de kan finne i vers 16-47 om Guds og Jesu Kristi karakter og deres forhold. Be gruppene bytte på å lese sannheter fra listene sine til alle sannhetene på hver liste har blitt delt. Hvordan hjelper disse sannhetene oss å forstå vår himmelske Fader og hans Sønn bedre? Hvordan kan vi følge Jesu Kristi eksempel på lydighet mot Faderen?

  • En aktivitet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier oppfordrer elevene til å merke seg hver gang Jesus brukte ordet Fader i Johannes 5. Be noen elever fortelle hva de lærte da de gjennomførte aktiviteten. Hvilken innsikt får de om vår himmelske Fader og hans elskede Sønn? Hva lærer det gjengitte evangelium oss som hjelper oss å forstå hvem vår Fader er og hvorfor vi tilber ham? Du finner noen forslag i oppføringen “Gud, guddommen” i Veiledning til Skriftene og i oppføringen “Gud Faderen” i Tro mot pakten, 60-61. Som en del av denne samtalen kan dere gjerne synge, lytte til eller lese “O, min Fader”, Salmer, nr. 150, som klasse.

Matteus 14:16-21; Markus 6:33-44; Johannes 6:5-14

Frelseren kan foredle vårt offer for å oppnå sine hensikter.

  • Hva kan hjelpe elevene å finne personlig mening i miraklet at Jesus mettet de 5000? Du kan gjerne spørre hvordan det å lese om miraklet styrker deres tro på Frelserens evne til å velsigne dem personlig. Har de noensinne følt at deres midler eller evner var utilstrekkelige til å oppnå et mål eller holde et bud fra Gud? Har de noensinne følt at Frelseren foredlet eller mangfoldiggjorde deres innsats for å hjelpe dem å oppnå noe som virket umulig?

    Bilde
    brød og fisk

    Jesus mettet på mirakuløst vis 5000 personer med fem brød og to fisker.

  • Hvilke detaljer finner vi i denne beretningen som kan styrke vår tro på Frelseren? På hvilke måter kan Frelseren gi oss åndelig næring? Når har vi blitt mettet og støttet av Jesus Kristus? Et eksempel på et mirakel i vår tid som ligner på miraklet med brødene og fiskene, finnes i Paul VanDenBerghe, “Bønnens kraft”, Liahona, juli 2012, 50.

Matteus 14:22-33

Jesus Kristus oppfordrer oss til å sette til side vår frykt og tvil, slik at vi mer fullstendig kan komme til ham.

  • Beretningen i Matteus 14:22-33 kan hjelpe elevene å styrke sin tro på Frelseren og sitt ønske om å følge ham. Be elevene lese denne beretningen og være spesielt oppmerksomme på ordene som ble uttalt av Kristus, Peter og de andre apostlene. Hvordan kan Jesu ord ha hjulpet Peter å ha tro til å forlate båten og gå på vannet? Hvordan er Jesu formaninger “Vær ved godt mot” og “Frykt ikke” (vers 27) relevante for oss i dag? Hva kan vi lære av Peter om hva det vil si å være en disippel av Jesus Kristus og å stole på ham?

  • Matteus 14:22-33 inneholder ord og utsagn som kan inspirere elevene til å utøve større tro på Frelseren. Be dem lete etter slike inspirerende ord og utsagn, skrive dem på tavlen og snakke om det de skrev. Kan elevene kjenne seg igjen i Peters opplevelse? Du kan gjerne oppfordre dem til å tenke på og fortelle om erfaringer der de, i likhet med Peter, gjorde noe aktivt for å følge Frelseren, selv om utfallet var usikkert. Hva lærte de av denne erfaringen? Hvordan har Jesus Kristus kommet dem til unnsetning når de har opplevd frykt eller tvil?

Johannes 6:22-71

Som Kristi disipler må vi være villige til å tro og akseptere sannheten, selv om det er vanskelig.

  • Hendelsene i Johannes 6 kan gi et nyttig perspektiv når folk stiller spørsmål ved Kristi kirkes lære, historie eller retningslinjer. I dette kapitlet nektet noen av Jesu tilhengere å godta hans læresetninger om at han var det levende brød og at de bare kunne bli frelst ved at han ofret sitt kjøtt og blod. For å hjelpe elevene å anvende denne beretningen på sitt eget liv, kan du skrive spørsmål som de følgende på tavlen og be klassen lete etter svar i vers 22-71: Hva forventet folket? (se vers 26). Hva tilbød Kristus dem i stedet? (se vers 51). Hva var det folket misforsto? (se vers 41-42, 52). Hvordan kan vi velge å gå med Kristus, selv om vi har spørsmål? Be dem grunne på Frelserens spørsmål og Peters svar i vers 67-69. Hva er noen læresetninger, ordinanser eller andre “evige livs ord” som bare finnes i Jesu Kristi gjenopprettede kirke? Be elevene fortelle hvordan disse læresetningene og ordinansene har velsignet dem og deres familier. For å få innsikt fra en apostel i nyere tid, kan du be en elev lese eldste M. Russell Ballards uttalelse i “Ytterligere ressurser”.

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Elevene kan føle seg inspirert til å lese skriftstedene til neste ukes leksjon hvis du påpeker at hendelsene de leser om, kan berike deres opplevelse av å lytte til generalkonferansen. Oppfordre dem til å komme til neste leksjon forberedt på å dele sin innsikt.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Matteus 14-15; Markus 6-7; Johannes 5-6

“Vil også dere gå bort?”

Etter å ha sitert Johannes 6:68-69, sa eldste M. Russell Ballard:

“For noen er stadig Kristi oppfordring om å tro og bli værende, vanskelig å godta. Noen disipler har vanskeligheter med å forstå en bestemt retningslinje eller læresetning i Kirken. Andre blir betenkte på grunn av vår historie, eller feil som er gjort av noen medlemmer og ledere, både før og nå. Atter andre synes det er vanskelig å etterleve en religion som krever så mye. Til slutt har noen blitt ‘trette av å gjøre godt’ [L&p 64:33]. Av disse og andre grunner vakler noen medlemmer av Kirken i sin tro, og lurer på om de kanskje skal følge dem som trakk seg ‘tilbake og… ikke lenger gikk omkring’ med Jesus.

Hvis noen av dere vakler i troen, vil jeg stille dere det samme spørsmålet som Peter stilte: ‘Hvem skal dere gå til?’ …

 Så før dere tar det åndelig farefulle valget om å dra, oppfordrer jeg dere til å stoppe opp og tenke nøye etter før dere gir avkall på hva enn det var som ga dere et vitnesbyrd om Jesu Kristi gjenopprettede kirke i første omgang. Stopp opp og tenk over det dere har følt her, og hvorfor dere følte det. Tenk på de gangene da Den hellige ånd har båret vitnesbyrd for dere om evig sannhet” (“Hvem skal vi gå til?” Ensign eller Liahona, nov. 2016, 90-91).

Vi kan forbedre vår undervisning

Lytt. “Å lytte er en kjærlighetshandling… Be din himmelske Fader hjelpe deg å forstå hva klassens medlemmer sier. Når du er ekstra oppmerksom på deres uttalte og uuttalte budskap, vil du forstå deres behov, deres bekymringer og deres ønsker bedre” (Undervisning på Frelserens måte, 34).

Skriv ut