Kom och följ mig
22–28 april. Matteus 18; Lukas 10: ’Vad skall jag göra för att få evigt liv?’


”22–28 april. Matteus 18; Lukas 10: ’Vad skall jag göra för att få evigt liv?’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”22–28 april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Den barmhärtige samariten

Den barmhärtige samariten, av Dan Burr

22–28 april

Matteus 18; Lukas 10

”Vad skall jag göra för att få evigt liv?”

Läs Matteus 18 och Lukas 10 och skriv ner de andliga intryck du får. När du får intryck kan du fråga dig, som äldste Richard G. Scott föreslog, ”Finns det mer som jag borde få veta?” (”Att få andlig vägledning”, Liahona, nov. 2009, s.  8).

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

De här kapitlen innehåller många exempel på lärdomar i evangeliet som skiljer sig från det världen lär oss. Vilka sanningar hittade klassdeltagarna i de här kapitlen som är svåra för vissa människor att acceptera eller leva efter?

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 18:21–35

Vi måste förlåta andra om vi själva ska få förlåtelse av Herren.

  • Förr eller senare behöver vi alla förlåta någon som gjort orätt mot oss. Hur kan du använda liknelsen om den obarmhärtige tjänaren för att inspirera klassdeltagarna att vara mer förlåtande? Du kanske kan skriva frågor som följande på tavlan och be klassdeltagarna begrunda dem medan en person återger liknelsen: Vem representerar tjänarens herre? Vem representerar den obarmhärtige tjänaren? Vad representerar hans skuld? Vem representerar medtjänaren? Vad representerar hans skuld? Informationen om talenter och denarer i ”Övriga resurser” kan ge klassdeltagarna en uppfattning om hur väldigt olika stora skulderna i liknelsen är. Be klassdeltagarna begrunda vilka budskap liknelsen har för dem personligen.

  • Du kan be klassdeltagarna skapa en version av liknelsen om den obarmhärtige tjänaren som undervisar samma lärdomar om förlåtelse med moderna situationer och detaljer. (Överväg att låta dem arbeta i grupper.) Samtala om hur liknelsen besvarade Petrus fråga om hur ofta han skulle förlåta.

  • Videon ”Förlåt alla deras överträdelser: Liknelsen om den obarmhärtige tjänaren” (lds.org) kan hjälpa klassen visualisera den här liknelsen. Förutom Matteus 18:35 kan följande skriftställen hjälpa klassdeltagarna förstå varför Herren vill att vi ska förlåta alla som försyndar sig mot oss: Matteus 6:12–15; Efesierbrevet 4:32 och Läran och förbunden 64:7–11.

Lukas 10:25–37

För att få evigt liv måste vi älska Gud och vår nästa.

  • Här följer ett förslag på hur du kan ge klassdeltagarna en ny synvinkel på liknelsen om den barmhärtige samariten: Be dem låtsats att de undersöker ett fall av rån och misshandel på vägen mellan Jeriko och Jerusalem. Be några av klassdeltagarna komma till lektionen förberedda på att representera de olika människorna i liknelsen och prata om hur de har varit involverade i fallet. Varför stannade till exempel inte prästen och leviten för att hjälpa den skadade mannen? Varför stannade samariten? Vilka andra tankar kan värdshusvärden bidra med? Hur kände den skadade mannen för var och en av de andra? Försäkra dig om att samtalet inspirerar klassdeltagarna att vara som den barmhärtige samariten och undvika att vara som prästen och leviten. När har klassdeltagarna känt sig som den man som förtvivlat behövde hjälp? Hur kom hjälpen? Hur kan vi som församlingsmedlemmar arbeta tillsammans för att hjälpa andra, som den barmhärtige samariten och värdshusvärden gjorde?

  • Förutom att den undervisar om vad det innebär att älska vår nästa, symboliserar liknelsen om den barmhärtige samariten också Jesu Kristi kraft att frälsa oss. (En detaljerad tolkning av liknelsen finns i ”Övriga resurser”.) Du kan be klassdeltagarna att läsa liknelsen och leta efter den här och andra möjliga symboliska innebörder. Vad kan vi lära oss om Frälsaren och hans försoning när vi läser liknelsen på det här sättet?

Lukas 10:38–42

Vi väljer ”den goda delen” genom att göra dagliga val som leder till evigt liv.

  • Livet är fullt av meningsfulla saker att göra. Berättelsen om Maria och Marta kan hjälpa klassdeltagarna bedöma hur de ska välja ”den goda delen” (vers 42; se även den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). När ni har läst Lukas 10:38–42 tillsammans kan du kanske fråga klassdeltagarna hur de skulle ha reagerat på Frälsarens uppmaning om de hade varit i Martas skor. Hur skulle den här upplevelsen ha kunnat påverka deras framtida val? Hur kan vi veta vad som är ”nödvändigt” i våra egna liv (Luk. 10:42)? Hur kan äldste Dallin H. Oaks budskap ”Bra, bättre, bäst” (Liahona, nov. 2007, s. 104–108) hjälpa klassdeltagarna?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Berätta för klassen att när de läser Frälsarens förkunnelse om sin egen gudomlighet i Johannes 7–10 inför nästa veckas lektion kan de med större säkerhet få veta att Jesus är Kristus.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Matteus 18; Lukas 10

Talenter och denarer.

Det är svårt att veta det exakta värdet på de pengasummor som omnämns i liknelsen om den obarmhärtige tjänaren (se Matt. 18:23–35). Men det finns ledtrådar i Nya testamentet som kan hjälpa oss förstå den enorma skillnaden mellan skulden på etthundra denarer och den på tio tusen talenter.

Medtjänaren i liknelsen hade den mindre skulden på 100 denarer. I Matteus 20:2 var en denar (singularis för ordet denarer) den dagslön som betalades för en dags arbete i en vingård. Därför skulle medtjänaren behöva arbeta 100 dagar för att tjäna ihop de 100 denarer som behövdes för att betala av hans skuld. Men den summan är extremt liten jämfört med den skuld på tio tusen talenter som den obarmhärtige tjänaren var skyldig. I Matteus 25:14–15 värderas en mans hela förmögenhet till bara åtta talenter. Därför skulle det krävas över tusen mäns kombinerade förmögenhet för att betala den obarmhärtige tjänarens skuld.

Bild
Forntida mynt

Jesus talade om pengar och skuld för att undervisa om förlåtelse.

Jesus Kristus betalade en enorm skuld för var och en av oss.

Äldste Jeffrey R. Holland berättade vad han lärde sig om liknelsen om den obarmhärtige tjänaren när han besökte en institutklass:

”[Läraren] framhöll att förlåtelsen för ett hundra denarer, som vi alla förväntas ge varandra och som måste erkännas är en rätt stor summa pengar, är … väldigt lite begärt i jämförelse med den tio tusen talenternas förlåtelse som Kristus erbjuder oss.

Den senare skulden, vår skuld, var en astronomiskt stor siffra påminde [läraren] oss, något vi nästan inte kan förstå. Men det, sa han, var poängen i Frälsarens undervisning, och var helt nödvändigt i liknelsen. Jesus ville att hans hörare skulle få lite inblick i den eviga räckvidden och djupa gåvan av hans nåd, hans förlåtelse och hans försoning. …

 För första gången i livet kommer jag ihåg att jag kände något av storheten i Kristi offer för mig – en gåva som till denna dag ligger på gränsen till det obegripliga. Men det är en gåva som fick mig att för första gången på allvar begrunda mitt behov av att förlåta andra och av att alltid vara generös vad gäller deras känslor, behov och omständigheter” (”Students Need Teachers to Guide Them” [Utsändning av fortbildningsmöte inom Kyrkans utbildningsverksamhet, 20 juni 1992]).

Tidiga kristna tolkningar av liknelsen om den barmhärtige samariten.

Genom århundradena har kristna funnit symboler i liknelsen om den barmhärtige samariten som undervisar om Jesu Kristi roll som vår Frälsare. Mannen som råkade ut för rövare kan representera oss alla. Rövarna kan representera synd och död. Samariten kan representera Frälsaren. Värdshuset kan representera kyrkan, och samaritens löfte att han ska komma tillbaka representerar Frälsarens andra ankomst. (Se John W. Welch, ”Den barmhärtige samariten: Glömda symboler”, Liahona, feb. 2007, s. 27–33.)

Förbättra vår undervisning

Följ Frälsarens exempel. Leta efter sådant i Frälsarens exempel som kan hjälpa dig bli en bättre lärare när du läser redogörelserna för hans undervisning i Nya testamentet. Vad gjorde Jesus till exempel i Lukas 10:25–37 för att lära den laglärde hur han skulle uppnå evigt liv?

Skriv ut