Kom och följ mig
22–28 april. Matteus 18; Lukas 10: ’Vad skall jag göra för att få evigt liv?’


”22–28 april. Matteus 18; Lukas 10: ’Vad skall jag göra för att få evigt liv?’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”22–28 april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Den barmhärtige samariten

Den barmhärtige samariten, av Dan Burr

22–28 april

Matteus 18; Lukas 10

”Vad skall jag göra för att få evigt liv?”

När du ber, läser och begrundar Matteus 18 och Lukas 10, skriv då ner den Helige Andens tysta maningar. Han talar om för dig hur de här lärdomarna och berättelserna gäller dig. Skriv ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

När du ställer en fråga till Herren kan du få ett svar som du inte väntat dig. Vem är min nästa? Alla som behöver din hjälp och kärlek. Vem är störst i himmelriket? Ett barn. Räcker det att förlåta en felande sju gånger? Nej, du ska förlåta sjuttio gånger sju gånger. (Se Luk. 10:29–37; Matt. 18:4, 21–22.) Om du söker Herrens vilja, inte för att rättfärdiga dig (se Luk. 10:29), utan för att du verkligen vill lära av honom, lär dig Herren hur du ska leva på ett sätt som leder till evigt liv med honom.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 18:21–35

Jag måste förlåta andra om jag vill ha förlåtelse av Herren.

Petrus förslag att han kunde förlåta någon sju gånger kan verka generöst, men Jesus lärde en högre lag. Hans svar, ”Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju”, handlar inte om antal utan om en kristuslik förlåtande inställning. När du läser liknelsen om den obarmhärtige tjänaren kan du tänka på tillfällen när du har känt Guds barmhärtighet och medkänsla. Finns det någon som behöver din barmhärtighet och medkänsla?

Äldste David E. Sorensen i de sjuttios kvorum lärde: ”Jag vill här klargöra att förlåtelse för synder inte är det samma som att överse med det onda. … Även om vi måste förlåta vår nästa som skadar oss, bör vi ändå arbeta konstruktivt på att förhindra att skadan upprepas” (”Förlåtelse förvandlar bitterhet till kärlek”, Liahona, maj 2003, s. 12).

Se även ”Förlåtelse”, Evangelieämnen, topics.lds.org.

Lukas 10:1–20

Vilka är de sjuttio?

Jesus Kristus följde ett mönster som etablerats på Gamla testamentets tid (se 2 Mos. 24:1; 4 Mos. 11:16) och ”utsåg … sjuttio andra” utöver de tolv apostlarna till att predika hans evangelium och bistå honom i hans verk. Det här mönstret fortsätter i den återupprättade kyrkan. Sjuttio kallas att hjälpa de tolv i deras uppdrag att vara särskilda vittnen om Jesus Kristus för hela världen. De sjuttio är organiserade i kvorum. Medlemmar i de sjuttios första och andra kvorum är avskilda som generalauktoritetssjuttio, medan medlemmar i de andra kvorumen avskiljs som områdessjuttio. (Se även L&F 107:25–26, 33–34, 97.)

Lukas 10:25–37

För att nå evigt liv måste jag älska Gud och älska min nästa som mig själv.

Det är bra att minnas att liknelsen om den barmhärtige samariten var Jesu sätt att besvara frågan ”vem är min nästa?” När ni läser den här liknelsen, tänk då på följande fråga. Vilka svar hittar ni?

På Jesu tid hade fientligheten mellan judarna och samariterna varat i århundraden. Samariterna var avkomlingar till de judar som bodde i Samarien och som hade gift sig med hedningar. Judarna ansåg att samariterna blivit orenade genom sitt samröre med hedningarna och hade avfallit. Judar gjorde ofta omvägar på många kilometer för att undvika att färdas genom Samarien. (Se även Luk. 9:52–54; 17:11–18; Joh. 4:9; 8:48.)

Varför tror ni att Frälsaren valde en samarit, någon som avskyddes av judarna, som exempel på medlidande och kärlek till sin nästa? Vad inspirerar den här liknelsen dig att göra för att visa andra mer medkänsla?

Se även Mosiah 2:17; ”Liknelsen om den barmhärtige samariten” (video, LDS.org); ”Lär mig att följa dig”, Psalmer, nr 150.

Lukas 10:38–42

Vi väljer ”den goda delen” genom att välja sådant som leder till evigt liv.

Syster Bonnie D. Parkin, Hjälpföreningens förra generalpresident, lärde: ”Maria och Marta är ni och jag … Dessa två kvinnor älskade Herren och ville visa sin kärlek. Vid det här tillfället verkar det för mig som om Maria uttryckte sin kärlek genom att lyssna till hans ord, medan Marta uttryckte sin genom att tjäna honom. … Jesus avvisade inte Martas omsorger utan ändrade hennes fokusering genom att säga att hon skulle välja ’den goda delen’. Och vad är det? … Det enda som är nödvändigt är att välja evigt liv [se 2 Ne. 2:28]. Vi väljer varje dag” (”Kristuslik kärlek: Den goda delen”, Liahona, nov. 2003, s. 104–105). Hur skulle du sammanfatta Herrens råd till Marta med egna ord? Rannsaka ditt tidsschema – finns det något ”nödvändigt” som behöver uppmärksammas mer?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 18; Lukas 10

Vilka psalmer kan er familj sjunga som berör de sanningar som tas upp i de här kapitlen? Två exempel är ”Lär mig att följa dig” och ”Du kan sprida himmelskt ljus”, Psalmer, nr 150, 158, men det finns många andra. Hur hjälper orden i de här psalmerna er familj att bättre förstå Frälsarens undervisning?

Matteus 18:1–11

Varför vill Jesus att vi ska bli som små barn? Nämn några av barns egenskaper som gör oss mer kristuslika om vi införlivar dem i våra liv (se Mosiah 3:19).

Bild
Jesus med barn i knät

Jesus vill att hans lärjungar ska bli som små barn.

Lukas 10:25–37

Vad skulle kunna göra liknelsen om den barmhärtige samariten mer levande för din familj? Skulle de vilja klä ut sig och spela upp den? Se till att hjälpa familjen förstå hur de kan bli som den barmhärtige samariten. Finns det någon behövande i skolan eller kyrkan som vi kanske förbiser? Vad kan vi göra för den personen?

Lukas 10:40–42

Är det ibland svårt att få in sådant som är andligt i familjens schema? Berättelsen om Maria och Marta kan inspirera till ett familjeråd eller en familjens hemafton om hur man kan göra det. Som familj kan ni göra en lista över sätt att välja ”den goda delen” (se Luk. 10:42).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Skapa en kärleksfull atmosfär. Hur familjens medlemmar känner för och behandlar varandra kan på djupet påverka andan i ert hem. Hjälp alla i familjen att göra sin del för att skapa ett respektfullt, kärleksfullt hem så att alla känner trygghet i att dela upplevelser, frågor och vittnesbörd. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15.)

Bild
Kristus med Maria och Marta

Kristus hemma hos Maria och Marta , av Walter Rane

Skriv ut