Kom och följ mig
1–14 april. Matteus 16–17; Markus 9; Lukas 9: ’Du är Messias’


”1–14 april. Matteus 16–17; Markus 9; Lukas 9: ’Du är Messias’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2019 (2019)

”1–14 april. Matteus 16–17; Markus 9; Lukas 9”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2019

Bild
Kristus förvandlas

Förklaringen, av Carl Heinrich Bloch

1–14 april

Matteus 16–17; Markus 9; Lukas 9

”Du är Messias”

Begrunda de närmaste två veckorna Petrus vittnesbörd som finns i Matteus 16:15–17 samt vittnesbörden från profeter och apostlar som vi hör under generalkonferensen.

Skriv ner dina intryck

Visst är det intressant att fariseerna och sadduceerna begärde att Jesus skulle visa dem ”ett tecken från himlen”? Räckte inte hans många välkända underverk? Och hans mäktiga undervisning eller de många sätten på vilka han uppfyllde gamla profetior? Deras begäran drevs inte av brist på tecken utan av ovillighet att ”tyda tecknen” och acceptera dem. (Se Matt. 16:1–4.)

Petrus hade liksom fariseerna och sadduceerna sett Frälsarens underverk och hört hans undervisning. Men Petrus fasta vittnesbörd, ”du är Messias, den levande Gudens Son”, kom inte genom hans fysiska sinnen – hans ”kött och blod”. Han vittnesbörd hade uppenbarats av vår ”Fader som är i himlen”. Uppenbarelse är den klippa som Frälsaren byggde sin kyrka på, då som nu – uppenbarelse från himlen till Guds tjänare. Och detta är den klippa som vi kan bygga vårt lärjungeskap på – uppenbarelsen att Jesus är Kristus och att hans tjänare innehar ”himmelrikets nycklar”. När vi är byggda på den grundvalen, ska ”helvetets portar … inte få makt över [oss]” (Matteus 16:15–19).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 16:13–17; Lukas 9:18–21

Ett vittnesbörd om Jesus Kristus kommer genom uppenbarelse.

Om Jesus frågade människor i dag: ”Vem säger folket att Människosonen är?” skulle svaren bli annorlunda än svaren från människor på hans tid. Vilka nutida inställningar till Jesus har ni märkt? Hur skulle ni svara om Jesus frågade er ”Vem säger ni att jag är?” (Se Matt. 16:13–15.)

Begrunda ditt vittnesbörd om Frälsaren och hur du fick det. Vad lär du genom Matteus 16:15–17 som kan stärka det? Om du vill lära mer om vittnesbörd och personlig uppenbarelse kan du utforska de här skriftställena: Johannes 15:26; 1 Korintierbrevet 12:3; 2 Nephi 31:18; Alma 5:45–48 och Läran och förbunden 8:2–3.

Matteus 17:1–9; Markus 9:2–10; Lukas 9:28–36

Vad hände på förklaringsberget?

När Jesus tog med sig Petrus, Jakob och Johannes till ”ett högt berg” förvandlades (eller förhärligades) han inför dem. Mose och Elia visade sig också och gav apostlarna prästadömsnycklar. De här nycklarna gjorde att de kunde leda Kristi kyrka på jorden efter hans uppståndelse (se HFS ”Förklarad, förklaring”). De här nycklarna återgavs också i vår tid (se L&F 110).

Matteus 16:13–19; 17:1–9

Vad är ”himmelrikets nycklar”?

”Himmelrikets nycklar” som Frälsaren lovade ge Petrus är prästadömets nycklar (Matt. 16:19). ”Prästadömets nycklar är den myndighet som Gud har gett prästadömsledare att leda, övervaka och styra användandet av hans prästadöme på jorden. Utövandet av prästadömets myndighet styrs av dem som innehar dess nycklar (se L&F 65:2; 81:2; 124:123). De som har prästadömets nycklar har rätt att presidera över och leda kyrkan inom en jurisdiktion” (Handbok 2: Kyrkans förvaltning [2010], 2.1.1).

Bild
staty av Petrus som håller nycklar

”Himmelrikets nycklar” är prästadömets nycklar.

Prästadömets nycklar som gavs till Petrus och de andra apostlarna på förklaringsberget återgavs i vår tid (se L&F 110:11–16). De som bär prästadömets nycklar är bland andra första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum samt andra generalauktoriteter, tempelpresidenter, missions-, stavs- och distriktspresidenter, samt biskopar, grenspresidenter och kvorumpresidenter.

Se även Neil L. Andersen, ”Prästadömets kraft”, Liahona, nov. 2013, s. 92–95; Stå fast i din tro, s. 123–124; ”Prästadömets nycklar: Återställelsen av prästadömets nycklar” (video, LDS.org).

Matteus 17:14–21; Markus 9:14–29

När jag söker större tro, måste jag först hålla fast vid den tro jag redan har.

Den far som nämns i Matteus 17 och Markus 9 hade skäl att tvivla på att Jesus kunde bota hans son. Han hade bett Jesu lärjungar att bota hans son, men de kunde inte. Men när Frälsaren bad honom utöva tro, fokuserade han inte på sina tvivel. ”Jag tror”, sa han, och sedan erkände han att hans tro inte var fullkomlig och tillade: ”Hjälp min otro!”

Vad lärde Anden dig när du läste om det här underverket? Hur har din himmelske Fader hjälpt dig att öka din tro? Vad kan man göra för att bygga på den tro man redan har? Ni kan sammanställa en lista av skriftställen, konferenstal eller upplevelser som har stärkt er tro.

Se även Jeffrey R. Holland, ”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 93–95.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag:

Matteus 16:13–19; 17:1–9

För att undervisa barnen om prästadömets nycklar kan ni återge äldste Gary E. Stevensons berättelse om hur han låst sig ute ur sin bil (se ”Var är prästadömets nycklar och myndighet?”, Liahona, maj 2016, s. 29–32). Ni kan låta era barn använda nycklar till att öppna huset, bilen eller andra lås. Ni kan visa en bild av kyrkans president och vittna om att han har alla prästadömets nycklar, precis som Petrus.

Matteus 17:20

Profeter med tro på Jesus Kristus har förflyttat berg (se Jakobs bok 4:6; Mose 7:13). Följande vittnesbörd av biskop Richard C. Edgley kan hjälpa till att göra den här versen relevant för er familj: ”Jag har aldrig sett någon förflytta ett riktigt berg. Men tack vare tro har jag sett berg av tvivel och förtvivlan flyttas och ersättas med hopp och optimism. Tack vare tro har jag själv sett ett berg av synd ersättas med omvändelse och förlåtelse. Och tack vare tro har jag bevittnat hur ett berg av lidande ersatts med frid, hopp och tacksamhet. Ja, jag har sett berg förflyttas” (”Tro – valet är ditt”, Liahona, nov. 2010, s. 33). Nämn några ”berg” i vårt liv som behöver förflyttas. Hur kan vi visa tro på Guds makt att hjälpa oss få bort de här bergen?

Lukas 9:61–62

Vad innebär det att se tillbaka efter att ha satt vår hand till plogen? Hur kan vår inställning göra att vi inte är redo för Guds rike?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra vår undervisning

Kom ofta tillsammans. President Henry B. Eyring lärde: ”En vis förälder missar aldrig tillfället att samla barnen för att de ska lära sig Jesu Kristi lärdomar. Sådana stunder är mycket sällsynta jämfört med fiendens ansträngningar” (”Kraften i att undervisa om läran”, Liahona, juli 1999, s. 87).

Bild
man med sjuk son inför Jesus

Mästare, jag har kommit till dig med min son, av Walter Rane

Skriv ut