Kom, følg med meg
27. mai - 2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ‘Menneskesønnen skal komme’


“27. mai - 2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21: ‘Menneskesønnen skal komme’” Kom, følg med meg – for Søndagsskolen 2019 (2019)

“27. mai - 2. juni. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2019

Bilde
Det annet komme

Det annet komme, av Harry Anderson

27. mai - 2. juni

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21

“Menneskesønnen skal komme”

Husk å begynne din forberedelse til å undervise ved at du med bønnens hjelp leser Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13 og Lukas 21. Søk inspirasjon på egen hånd, og gjennomgå så denne oversikten for å få flere ideer.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Lag en liste på tavlen over Frelserens lignelser i denne uken lesning, som fikentreet, den gode mannen og tyven, de trofaste og onde tjenerne, de ti jomfruene, talentene og sauene og geitene. Be elevene fortelle om sannheter de har lært av disse lignelsene, som kan hjelpe dem å forberede seg til Herrens annet komme. Hva gjør de for å anvende disse sannhetene på sitt eget liv?

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren

Joseph Smith – Matteus 1:21-37

Profetier om Frelserens annet komme kan hjelpe oss å møte fremtiden med tro.

  • Tegnene på Frelserens annet komme kan være vanskelige for noen av elevene å forstå. Det kan hjelpe dem å arbeide i grupper og finne så mange tegn de kan i Joseph Smith – Matteus 1:21-37. Det kan også hjelpe dem å forstå betydningen av disse tegnene hvis de sammenligner dem med veiskilt. Hvorfor er veiskilt viktige? Hva sier dette om tegnene på Kristi annet komme? Du kan også gi hver gruppe papirlapper i form av veiskilt og be dem skrive på lappene et tegn som vil finne sted før det annet komme. La dem presentere det de har kommet frem til, og be klassen snakke om hvilke av disse tegnene de ser i verden i dag.

  • I denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familierble elevene oppfordret til å finne råd i disse versene om hvordan vi kan unngå å være bekymret under hendelsene som vil finne sted i tiden før det annet komme (se også uttalelsen av president Thomas S. Monson i “Ytterligere ressurser”). Vis et bilde som fremstiller det annet komme (se Det annet komme, Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 66), og be elevene fortelle hvilke vers de merket seg i sitt personlige studium. Hvorfor er det en velsignelse å kjenne til hendelsene som leder opp til Frelserens annet komme?

Joseph Smith – Matteus 1:26-27, 38-55; Matteus 25:1-13

Vi må alltid være forberedt på Frelserens annet komme.

  • Selv om Frelseren har bedt oss om alltid å være forberedt på hans annet komme, er det lett å bli for opptatt av hverdagen og ikke tenke så mye over det. Lignelsene i Joseph Smith – Matteus 1:26-27, 38-55 og Matteus 25:1-13 kan hjelpe elevene å forstå hvor viktig det er å være forberedt på Frelserens annet komme. Be elevene finne disse lignelsene og sammenligningene og fortelle hva de lærer oss om å være forberedt på Frelserens annet komme. Kanskje en eller to elever kan komme forberedt med en kreativ fremstilling av en av disse lignelsene.

  • Lignelsen om de ti jomfruene kan hjelpe elevene å reflektere over sin åndelige forberedelse til å møte Frelseren. Eldste David A. Bednar ga én tolkning av lignelsen som kan hjelpe (se “Ytterligere ressurser”). Elevene kan snakke om hva vi kan gjøre i vårt daglige liv for å bli fullstendig omvendt til evangeliet. Hvorfor må vi alle oppleve vår egen omvendelse? Hvordan styrker Lære og pakter 45:56-57 vår forståelse av denne lignelsen?

  • Dere kan gjerne synge salmer om det annet komme sammen, og snakke om budskapene de underviser (se “Ytterligere ressurser”).

Matteus 25:14-46

Ved den endelige dom kommer vi til å gi Herren en redegjørelse for vårt liv.

  • Lignelsen om talentene og lignelsen om sauene og geitene kan inspirere oss til å tenke på redegjørelsen for vårt liv som vi kommer til å gi Herren ved den endelige dom. Dere kan gjerne lese lignelsene sammen, og du kan så be hver elev om å nevne et spørsmål som Frelseren kanskje kan stille når vi gir en redegjørelse om vårt liv. Sett av tid til at elevene kan planlegge hvordan de vil følge tilskyndelser de har mottatt i løpet av diskusjonen.

    Bilde
    sauer og geiter

    Kristus brukte sauer og geiter til å undervise om den endelige dom (se Matteus 25:31-33).

  • Du kan gjerne gjennomgå med elevene definisjonen av den endelige dom som finnes i Veiledning til Skriftene, “Dom, den siste eller endelige”, scriptures.lds.org. Deretter kan du be elevene gjennomgå noen skriftsteder om hvordan den endelige dom vil være, som for eksempel Alma 5:17-25. Hva inspirerer disse skriftstedene oss til å gjøre for å forberede oss til den dagen?

  • For å inspirere til en samtale om Matteus 25:34-40, kan du be elevene gi eksempler på personer som viser den slags medlidenhet som beskrives i disse versene. Gi dem tid til å tenke over hvem som kan trenge deres tjeneste. Hva er noen praktiske måter å fø de sultne, kle de nakne og besøke de syke på?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å oppmuntre elevene til å lese Johannes 13-17 i løpet av uken, kan du be dem tenke over hva de ville si til en sønn eller datter like før han eller hun drar på misjon. I Johannes 13-17 kommer vi til å lese de siste instruksjonene Frelseren ga sine disipler før han ble korsfestet.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12-13; Lukas 21

Salmer om det annet komme.

Omvendelsens olje.

Eldste David A. Bednar foreslo denne mulige tolkningen av lignelsen om de ti jomfruene:

“Tenk på oljen som omvendelsens olje [se Matteus 25:4-9] …

Var de fem kloke jomfruene egoistiske og uvillige til å dele, eller hadde de rett i at omvendelsens olje ikke kan lånes? Kan den åndelige styrke som kommer av konsekvent lydighet mot budene, gis til en annen? Kan kunnskap oppnådd ved flittig studium og overveielse av Skriftene, bli formidlet til en som er i manko? Kan den fred som evangeliet bringer til en trofast siste-dagers-hellig, overføres til en person som opplever motgang eller store utfordringer? Det klare svaret på hvert av disse spørsmålene er nei.

Som de kloke jomfruene helt riktig understreket, må hver enkelt av oss ‘kjøpe til oss selv’. Disse inspirerte kvinnene beskrev ikke en forretningstransaksjon, men understreket snarere vårt individuelle ansvar for å holde vår vitnesbyrdslampe brennende, og skaffe oss rikelig tilførsel av omvendelsens olje. Denne dyrebare oljen oppnås én dråpe om gangen – ‘linje på linje og bud på bud’ (2 Nephi 28:30), tålmodig og uavlatelig” (“Omvendt til Herren”, Ensign eller Liahona, nov. 2012, 109).

Frykt ikke.

President Thomas S. Monson har sagt:

“Selv om stormskyer kan samle seg, om regnet måtte øse ned over oss, vil vår kunnskap om evangeliet og vår kjærlighet til vår himmelske Fader og vår Frelser trøste og holde oss oppe og gi oss glede når vi vandrer rettskaffent og holder budene …

Mine kjære brødre og søstre, frykt ikke. Vær ved godt mot. Fremtiden er like lys som deres tro” (“Vær ved godt mot”, Ensign eller Liahona, mai 2009, 92).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sørg for at du underviser i sann lære. “Tenk stadig etter: ‘Hvordan vil det jeg underviser, hjelpe elevene å utvikle tro på Kristus, omvende seg, inngå og holde pakter med Gud og motta Den hellige ånd?’” (Undervisning på Frelserens måte, 20).

Skriv ut