Kom og følg mig
12.-18. august. Romerne 7-16: ›Overvind det onde med det gode‹


»12.-18. august. Romerne 7-16: ›Overvind det onde med det gode‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»12.-18. august. Romerne 7-16«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Rom

12.-18. august

Romerne 7-16

»Overvind det onde med det gode«

Læs Romerne 7-16 og nedskriv de indtryk, du modtager om, hvordan du kan hjælpe din klasse til at lære af skrifterne. Til at starte med kan dine indtryk virke som enkle ideer, men når du overvejer dem, kan de blive betydningsfulde måder at lære på.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassemedlemmerne bør føle, at de kan fortælle alt, der har inspireret dem i deres personlige studium eller familiestudium, men det kan sommetider hjælpe at bede om tanker om noget specifikt. Du kan for eksempel læse Romerne 10:17 og 15:4 og bede dem om at dele skriftsteder, der opbygger deres tro eller giver dem håb.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Romerne 8:14-18

Gennem Jesus Kristus kan vi arve alt, hvad vor himmelske Fader har.

  • Som sidste dages hellige tror vi, at sætninger som »Guds arvinger« og »Kristi medarvinger« betyder, at vi med Kristi hjælp kan blive som vor himmelske Fader og modtage alt, han har (Rom 8:17, se også L&P 132:19-20). For at hjælpe klassens medlemmer til at se, hvordan denne lære går igen i skrifterne, kan du bede halvdelen af dem om at læse nogle af de vers fra Bibelen, der står i »Yderligere ressourcer« og den anden halvdel om a læse vers fra sidste dages helliges skrifter, også i »Yderligere ressourcer«. Lad dem derefter undervise hinanden om, hvad de har lært. Giv dem tid til at tale om, hvorfor denne lære er så vigtig. Hvilken forskel gør det for eksempel i vores liv at vide, at vi kan blive »Guds arvinger og Kristi medarvinger«? (Rom 8:17).

  • Ved at huske på de evige velsignelser, der venter de trofaste, kan det hjælpe os, når vi står over for fristelser eller prøvelser (se Rom 8:18). En enkel måde at illustrere dette princip på kunne være at tegne en vægt på tavlen og bede dem om på den ene side at skrive nogle af de prøvelser, som folk kan have. De kan så lede i nogle af skriftstederne i »Yderligere ressourcer« og på den anden side af vægten skrive beskrivelser af de evige velsignelser, der kommer til dem, der trofast udstår deres prøvelser. Hvordan kan prøvelserne sammenlignes med de lovede velsignelser? Hvad vil vi sige til en, der spurgte os, om det er umagen værd at være trofast mod Herrens befalinger?

  • Analogien fra ældste Dallin H. Oaks i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe dem til at tale om, hvordan vi kan forberede os på at blive »Guds arvinger« (Rom 8:17). Hvilke »love og principper« henviser ældste Oaks til?

Romerne 8:18, 28, 31-39

»Hvem kan skille os fra Kristi kærlighed?«

  • En drøftelse af Romerne 8 kan give mulighed for at hjælpe klassemedlemmerne til at føle Frelserens kærlighed. Overvej at vise billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier eller et andet billede af Jesus Kristus, mens I læser Romerne 8:18, 28, 31-39 som klasse. Hvilke tanker eller følelser har de, efter de har læst disse vers? Du kan bede nogle få om at fortælle, hvordan de fik deres vidnesbyrd om de sandheder, de finder i disse vers. I kan også sammen synge en salme (eller du kan bede nogle om at opføre et musiknummer) om Guds og Jesu Kristi kærlighed, såsom »Han elsked’ os vor Fader stor« eller »O, se hvilken kærlighed« (Salmer og sange, nr. 111, 114). Hvilke ord eller sætninger i disse sange kan hjælpe dem til at føle vor himmelske Faders og Jesu Kristi kærlighed?

Romerne 13:8-10

Alle Guds bud bliver opfyldt i buddet om at elske.

  • Hjælp dem til at se, hvordan alle befalinger »sammenfattes« i buddet om at elske sin næste (Rom 13:9) ved at bede dem om at lave en liste på tavlen over alle de bud, de kan komme i tanke om. Læs sammen Romerne 13:8-10 og Matthæus 22:36-40 og tal som klasse om forholdet mellem Gud og vores næste og at adlyde alle de bud, der står på tavlen. Hvordan kan denne sandhed ændre, hvordan vi tænker på buddene og lydighed?

Romerne 14

Vi skal afholde os fra at dømme andres valg og være åndelige hindringer.

  • For at give en sammenhæng til Romerne 14 kan du påpege, at nogle af de hellige i Rom skændtes med hinanden om forskellige spisevaner, overholdelse af helligdage og andre kulturelle skikke. Hvilke lignende situationer oplever vi i dag? Deltagerne kan måske skimme Romerne 14 og give en sammenfatning af Paulus’ råd i én sætning. Hvilket råd kan vi dele med hinanden om, hvordan vi undgår at være dømmende? Udtalelsen af præsident Dieter F. Uchtdorf i »Yderligere ressourcer« kan hjælpe.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere dem til at læse 1 Korinther 1-7 kan du fortælle dem, at de indeholder Paulus’ råd til medlemmer, der boede i en by, der var kendt som en af de mest umoralske og afgudsdyrkende i den gamle verden.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Romerne 7-16

Modtag »alt det, som [Faderen] har (L&P 84:38).

Fra Bibelen

Fra sidste dages helliges skrifter

Ældste Dallin H. Oaks har fortalt følgende lignelse:

»En velhavende far vidste, at hvis han overlod sin rigdom til et barn, der endnu ikke havde udviklet den fornødne visdom og statur, ville arven sandsynligvis gå tabt. Faderen sagde til sit barn:

›Alt, hvad jeg har, ønsker jeg at give dig – ikke kun min rigdom, men også min stilling og status blandt mennesker. Det, som jeg har, kan jeg let give dig, men det, som jeg er, må du selv opnå. Du skal gøre dig fortjent til din arv ved at lære, hvad jeg har lært, og ved at leve, sådan som jeg har levet. Jeg giver dig de love og principper, som har givet mig min visdom og status. Følg mit eksempel, tilegn dig det, som jeg har tilegnet mig, så bliver du, som jeg er, og alt det, jeg har, bliver dit.‹« (»En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 40).

Kristi medarvinger.

»Sidste dages hellige anser alle mennesker for at være Guds børn i ordets hele og egentlige betydning; de anser enhver person for at være af guddommelig herkomst, karakter og potentiale … Ligesom et barn over tid kan udvikle sine forældres egenskaber, kan de guddommelige egenskaber, som mennesker arver, udvikles, så de bliver som deres himmelske Faders … Mænd og kvinder har potentiale til at blive ophøjet til en tilstand af guddommelighed« (»At blive som Gud«, Evangeliske emner topics.lds.org).

Dømme andre.

Præsident Dieter F. Uchtdorf har sagt:

»Dette emne om at dømme hinanden kan rent faktisk sammenfattes i en prædiken på to ord. Når det handler om at hade, sladre, ignorere, latterliggøre, bære nag eller ønske at gøre nogen fortræd, så gør følgende:

Hold op!

Så enkelt er det. Vi er ganske enkelt nødt til at holde op med at dømme hinanden og erstatte fordømmende tanker og følelser med et hjerte fyldt med kærlighed til Gud og hans børn. Gud er vor Fader. Vi er hans børn. Vi er alle brødre og søstre … Et klistermærke, jeg for nylig så … sad bag på en bil, hvor føreren virkede til at være lidt rå i kanten, men ordene rummede en visdom. Der stod: ›Døm mig ikke, fordi jeg synder anderledes, end du gør‹« (»De barmhjertige skal møde barmhjertighed«, Liahona, maj 2012, s. 75).

Gør undervisningen bedre

Find ressourcer, der understøtter principperne. Udover undervisningsforslagene i dette oplæg kan du tilpasse aktiviteter fra denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier og anvende dem i din klasse. (Se også Undervisning på Frelserens måde, s. 17-18).

Udskriv