Kom og følg mig
26. august-1. september. 1 Korinther 8-13: ›I er Kristi legeme‹


»26. august-1. september. 1 Korinther 8-13: ›I er Kristi legeme‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente, 2019, 2019

»26. august-1. september. 1 Korinther 8-13«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
nadvermøde

26. august-1. september

1 Korinther 8-13

»I er Kristi legeme«

Ældste Richard G. Scott sagde, at vi »måske ikke hører den mest værdifulde og personlige vejledning fra Ånden,« hvis vi ikke tager notits af eller reagerer på »de første tilskyndelser, som kommer til os« (»At opnå åndelig vejledning«, Liahona, nov. 2009, s. 8).

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Paulus brugte analogier og billeder i 1 Korinther 8-13, såsom en løber i et løb, et menneskes legeme og »en klingende bjælde« (1 Kor 13:1). Hvilken indsigt har klassens medlemmer om dette billede? Hvordan hjalp det dem til at forstå en evangelisk sandhed?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Korinther 10:1-13

Vi møder alle fristelse, men Gud giver os en udvej til at undslippe den.

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at finde betydningsfulde sandheder i 1 Korinther 10:13? En idé kan være at dele verset op i sætningsdele, give hver sætningsdel til forskellige klassemedlemmer og bede dem om at omformulere dem med deres egne ord. Hvordan kan man for eksempel omformulere »Gud er trofast« eller »fristes over evne«? Du kan så sætte nogle af deres udtalelser sammen igen og se efter yderligere anvendelse i vores liv. De kan måske fortælle om oplevelser, hvor de erfarede, at løfterne i dette vers er sande. Hvad kan vi ellers lære af disse vers i Alma 13:27-28?

  • I stedet for at dvæle ved nogens specifikke fristelse kan I fokusere jeres drøftelse af 1 Korinther 10:13 på fristelser, der med Paulus’ ord er »menneskelige«. De kan starte med at finde frem til de fristelser, Paulus advarede mod i vers 1-12. De kan også foreslå nutidige eksempler på almindelige fristelser, såsom fristelsen til at være uærlig, sladre eller dømme andre. Hvordan kan en person med Guds hjælp »undslippe« disse fristelser? I kan lave et rollespil over nogle af situationerne.

  • Det kan være værdifuldt at overveje 1 Korinther 10:13 i sammenhængen med Paulus’ overordnede ønske om, at der var samhørighed blandt de hellige. Hvad kan vi gøre for at hjælpe andre til at »undslippe« og »bære« de fristelser, vi møder? Hvordan hjælper samhørighed os til at modstå fristelse?

1 Korinther 10:16-17; 11:23-30

Nadveren forener os som medlemmer af Kristi kirke.

  • Disse vers kan inspirere jer til at tale om, hvordan nadveren kan forene jeres menighed i jeres indsats for at blive mere som Frelseren. I kan starte med at læse 1 Korinther 10:16-17 og undersøge, hvad ordet fællesskab kan betyde i denne sammenhæng (en kan se efter mulige definitioner i en ordbog). Hvordan hjælper det os til at føle større samhørighed, at vi tager nadveren? Hvad kan vi gøre for at øge samhørighed under nadvermødet? Hvordan relaterer Paulus’ råd om at »prøve sig selv« til dette mål? (1 Kor 11:28).

1 Korinther 12

Vi bør søge Åndens gaver til gavn for alle vor himmelske Faders børn.

  • Hvordan kan du hjælpe klassens medlemmer til at gennemgå de åndelige gaver, som Paulus beskrev, og indse den store variation af åndelige gaver? Du kan give dem et minut til at lave en liste over så mange af Åndens gaver, som de kan komme i tanke om. Når de er færdige, så bed dem om at fortælle, hvad de har skrevet, indtil alle gaver, de har skrevet, er nævnt. De kan så finde andre gaver til deres liste ved at se i 1 Korinther 12 og ældste Marvin J. Ashtons liste i »Yderligere ressourcer«. Hvilke af disse gaver har de set hos personer, de kender? Hvordan kan udvikling af disse gaver hjælpe os til at blive som Jesus Kristus?

  • Hjælp dem til at se eksempler på, hvordan udviklingen af deres åndelige gaver hjælper til at styrke Kirken, ved at bede dem om at tænke på åndelige gaver, som personer i skrifterne havde. For at få ideer kan du give dem en af skriftstedshenvisningerne i »Yderligere ressourcer«, som de kan søge i, og derpå fortælle, hvilke åndelige gaver de mener, at den person havde. Hvordan velsignede disse personers åndelige gaver dem selv og andre? Hvordan kan vi bruge vores åndelige gaver til at velsigne andre og styrke Kristi legeme, eller Kirken? (Se 1 Kor 12:12-31; se også 1 Kor 14:12).

  • Hjælp dem til at forstå, hvordan man udvikler åndelige gaver ved at bede dem om at læse 1 Korinther 12:27-31, Moroni 7:48, 10:23, 30, Lære og Pagter 46:8 og citatet af præsident George Q. Cannon i »Yderligere ressourcer«. Hvad lærer disse ressourcer os om, hvordan man opnår åndelige gaver? Hvordan kan udviklingen af åndelige gaver hjælpe os til at blive mere som Kristus? Bed dem om at vælge en gave, de gerne vil opnå, og søge Herrens hjælp for at få den gave.

1 Korinther 13

Kærlighed er den største åndelige gave.

  • Paulus’ beskrivelse af kærlighed er meget bred. For at hjælpe dem til at analysere det, kan du bede dem om for sig selv at tænke over 1 Korinther 13 og tænke på en, de kender, der er et godt eksempel på en eller flere aspekter af den kærlighed, som Paulus nævner. Nogle kan beskrive den person, som de tænkte på, og en oplevelse, hvor personen var et eksempel på at vise kærlighed. Du kan endda skrive Paulus’ beskrivelse på tavlen og bede klassens medlemmer om at komme med forslag til, hvad det vil sige, at kærligheden »er tålmodig« eller »[ikke] hidser sig … op« (1 Kor 13:4-5). Hvordan var Frelseren et eksempel på disse egenskaber af kærlighed? Hvordan udvikler vi kærlighed? (Se Moro 7:46-48).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Er din klasse klar over, at læren om dåb for de døde og de tre herlighedsriger omtales i Bibelen? Fortæl dem, at de kommer til at lære om disse sandheder, når de studerer 1 Korinther 14-16 i den kommende uge.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

1 Korinther 8-13

Åndelige gaver, som I måske ikke har tænkt på.

Ældste Marvin J. Ashton gav disse eksempler på det, han kaldte ubevidste åndelige gaver: »Evnen til at stille spørgsmål, til at lytte, til at høre og anvende den lille stille stemme, evnen til at kunne græde, til at undgå stridigheder, til at blive enig, til at undgå tomme gentagelser, til at søge det retfærdige, til ikke at dømme, til at søge vejledning hos Gud, til at være hans discipel, til at gøre noget for andre, til at overveje, til at bede, til at bære et stærkt vidnesbyrd og til at modtage Helligånden« (»Der er mange gaver«, Stjernen, jan. 1988, s. 17).

Eksempler på åndelige gaver i skrifterne.

Søg åndelige gaver.

Præsident George Q. Cannon (1827-1901) fra Det Første Præsidentskab sagde, at det er vores pligt »at bede Gud om at skænke [os] de gaver, som kan rette op på [vores] ufuldkommenheder … Det er hensigten med dem. Ingen mand bør sige: ›Dette kan jeg ikke gøre noget ved, det ligger i min natur.‹ Det retfærdiggøres ikke af den årsag, at Gud har lovet at bistå med styrke for at rette op på de ting, og at han vil give gaver, der kan udrydde dem. Hvis en mand står tilbage i visdom, er det hans pligt at bede Gud om visdom. Det samme gør sig gældende for alt andet« (Millennial Star, 23. apr. 1894, s. 260).

Gør undervisningen bedre

Efterlev de principper, du underviser om. Efterlevelse af de principper, som du underviser om, vil hjælpe dig til at bære et stærkere vidnesbyrd om dem. Paulus sagde: »På samme måde har Herren bestemt, at de, som forkynder evangeliet, skal leve af evangeliet« (1 Korinther 9:14).

Udskriv