Kom og følg mig
14.-20. oktober. Filipperne; Kolossenserne: ›Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft‹


»14.-20. oktober. Filipperne; Kolossenserne: ›Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2019, 2019

»14.-20. oktober. Filipperne; Kolossenserne«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2019

Billede
Paulus dikterer et brev i fængslet

14.-20. oktober

Filipperne; Kolossenserne

»Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft«

Begynd med at læse Filipperne og Kolossenserne og bønsomt overveje, hvilken lære Herren ønsker, at du underviser i. Lad Ånden lede dig, når du overvejer de spørgsmål og ressourcer, du vil bruge til at undervise i denne lære.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad deltagerne skrive et ord eller en sætninger på tavlen, der sammenfatter det, de har lært af Filipperne og Kolossenserne, og forklare deres valg. Tilskynd dem til at bruge et eller flere skriftsteder som en del af deres forklaring.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Filipperne 2:1-5, 14-18; 4:1-9; Kolossenserne 1:3-17

Jesu Kristi disciple bliver »nye«, når de efterlever hans evangelium.

  • Du kan få dem til at visualisere, hvad det vil sige at aflægge »det gamle menneske« og »ifør[e sig] det nye« gennem Jesus Kristus (Kol 3:9-10). Dette kan du gøre ved at vise noget gammelt og noget nyt (såsom en overmoden og en frisk frugt eller noget gammelt og nyt tøj). De kan drøfte, hvordan vi bliver »nye« gennem vores tro på Jesus Kristus og vores villighed til at efterleve hans evangelium. Som en del af den samtale kan du bede den ene halvdel om at studere Filipperne 2:1-5, 14-18; 4:1-9 og den anden halvdel om at studere Kolossenserne 3:1-17 og finde egenskaberne for et »gammelt menneske« og det »nye menneske«. Du kan også bede dem om at fortælle, hvordan tro på Jesus Kristus og efterlevelse af evangeliet har hjulpet dem til at blive nye mennesker. Andre skriftsteder, I kan se i, er Romerne 6:3-7, Mosija 3:19 og Alma 5:14, 26.

Filipperne 4:1-13

Vi kan finde glæde i Kristus uanset vores omstændigheder.

  • Selvom vores omstændigheder er anderledes end Paulus’, kan vi lære af hans villighed til at være tilfreds og glæde sig under alle omstændighederne i hans liv. For at indlede til en samtale om dette emne kan du gennemgå nogle af de prøvelser, Paulus havde (se for eksempel 2 Kor 11:23-28). De kan derpå gennemgå Filipperne 4:1-13 for at finde råd, som Paulus gav, der kan hjælpe os til at finde glæde, selv i tider med prøvelser.

    Hvis I gerne vil undersøge dette emne yderligere, kan du bede en om at fortælle nogle inspirerende beretninger eller udtalelser fra præsident Russell M. Nelsons tale »Glæde og åndelig overlevelse« (Liahona, nov. 2016, s. 81-84). Hvordan fandt personer i præsident Nelsons tale glæde på trods af deres vanskelige omstændigheder?

  • De kan finde råd i Filipperne 4, der kan hjælpe dem, når de oplever prøvelser. Du kan eventuelt give dem et kort, så de kan skrive det, de finder. Bede dem om at sætte det på et sted, hvor de kan se det, når de har behov for det.

  • Nogle gange kan en salme øge vores forståelse af skrifterne. I kan for eksempel, når I har læst Filipperne 4:7, 13, sammen synge »Hvor kan jeg finde fred?« eller første vers af »Frelser, jeg vil følge dig« (Salmer og sange, nr. 65, 152). Hvilke forbindelser kan de se mellem ordene i disse salmer og Filipperne 4:7, 13? De kan dele en oplevelse, hvor de følte »Guds fred, som overgår al forstand«, eller hvor de følte sig styrket »i Kristus« til at udføre noget, de ellers ikke ville kunne. Ældste Jay E. Jensens oplevelse, der findes i »Yderligere ressourcer«, kan inspirere til en drøftelse af disse vers.

  • Da ondskab tager til i dagens verden, kan klassen have gavn af Paulus råd om at »lægge jer [ting] på sinde«, der er rene, værd at elske, værd at tale om, godt eller rosværdigt (Fil 4:8). Du kan tildele alle i klassen (eller små grupper) en af de egenskaber, der findes i Filipperne 4:8 eller Trosartiklerne 1:13. De kan finde skriftsteder om deres tildelte egenskab og fortælle klassen om det, de finder. De kan også fortælle om eksempler på de egenskaber i folks liv. Hvordan »tragter vi efter det«?

Kolossenserne 1:12-23; 2:3-8

Når vores tro er »rodfæste[t]« i Jesus Kristus, bliver vi styrket mod verdslige påvirkninger.

  • Paulus’ vidnesbyrd om Frelseren i Kolossenserne 1:12-23 og 2:3-8 giver en god mulighed for dem til at tænke over og styrke deres egen tro. De kan søge i disse vers for at finde det, der styrker deres tro på Jesus Kristus. Hvad vil det sige at være »rodfæstede« og »opbyggede« i Jesus Kristus? (Kol 2:7). Billedet af et træ i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan hjælpe dem til at tale om dette vers. (Se også Neil L. Andersen, »Åndelige hvirvelvinde«, Liahona, maj 2014, s. 18-21). Hvad kan styrke eller svække rødderne på et træ? Hvordan styrker det os mod verdslig påvirkning at være »rodfæstede« og »opbyggede« i Jesus Kristus? (Se Kol 2:7-8; se også Hel 5:12; Eter 12:4).

  • De kan også være opmærksomme på menneskers filosofier og traditioner, der kan »fange« en persons tro på Kristus, fordi de modsiger evangeliets sandheder og gør efterlevelse af evangeliet svært (Kol 2:8). De kan måske lave en liste over nogle af disse (ældste Dallin H. Oaks’ forslag i »Yderligere ressourcer« kan være en hjælp). De kan derefter tale om, hvordan det at være rodfæstet i Jesu Kristi lærdomme hjælper os til at følge Paulus’ råd: »Når I nu har taget imod Kristus Jesus, Herren, så lev i ham« (Kol 2:6). Hvordan kan vi støtte hinanden i vores indsats for at følge Frelseren og ikke verdens falske traditioner?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Har nogle i din klasse nogensinde følt sig forfulgt, fordi de tror på evangeliet? Fortæl dem, at 1 og 2 Thessaloniker indeholder råd, som Paulus gav de hellige, der levede under stærk forfølgelse og forblev trofaste.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Filipperne; Kolossenserne

Fred, som overgår al forstand.

Da ældste Jay E. Jensen tjente som medlem af De Halvfjerds, fortalte han om denne oplevelse:

»Vores barnebarn, Quinton, blev født med en del misdannelser og levede blot et år på nær tre uger, hvor han hele tiden røg ind og ud af hospitalet. Søster Jensen og jeg boede i Argentina på det tidspunkt. Vi ville virkelig gerne være der for vores børn og trøste dem og blive trøstet af dem. Dette var vores barnebarn, som vi elskede og ønskede at være tæt på. Vi kunne kun bede, så det gjorde vi inderligt!

Søster Jensen og jeg var på rundtur i missionen, da vi fik besked om, at Quinton var død. Vi stod i hallen i en kirkebygning og omfavnede og trøstede hinanden. Jeg vidner om, at de forsikringer, der kom til os gennem Helligånden, var en fred, som overgår al forstand, og er det stadig (se Fil 4:7). Vi var også vidner til Helligåndens ubeskrivelige gave hos vores søn og svigerdatter og deres børn, som den dag i dag stadig taler om den tid med stor tro, fred og trøst« (»Helligånden og åbenbaring«, Liahona, nov. 2010, s. 78).

Evangeliske principper og menneskers overleveringer.

Ældste Dallin H. Oaks har fundet adskillige verdslige traditioner, der modsiger evangeliets sandheder (se »Omvendelse og forandring«, Liahona, nov. 2003, s. 37-40):

  • Tilsidesættelse af kyskhedsloven

  • Uregelmæssig og passiv kirkedeltagelse

  • Brud på visdomsordet

  • Uærlighed

  • Tragte efter »forfremmelse« i kirkestillinger

  • En kultur af afhængighed snarere end personligt ansvar

Gør undervisningen bedre

Anvend musik. Hellig musik indbyder til Helligåndens indflydelse. Det kan skabe en ærbødig atmosfære og inspirere til forpligtigelse og handling. Overvej, hvordan »undervis og forman med al visdom hinanden med salmer [og] hymner« kan blive en del af jeres klasse (Kol 3:16; se også Undervisning på Frelserens måde, s. 22).

Udskriv